/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Tandremsskift Ford Fiesta 1.25 fra 1996
Fra : abbn
Vist : 1095 gange
100 point
Dato : 30-10-11 16:40

Hej
Er der nogen der har det nøjagtige mål på den bolt, man bruger til at fiksere krumtappen når, man skifter tandrem.
Målt fra bryst.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 30-10-11 17:59

Du fikserer ikke krumtappen. Du stiller den på mærket og kontrollerer, at knastakslerne står korrekt.
Så demonterer du remmen, remstrammer og medløberhjul, som du naturligvis skifter samtidigt ?!
Montering er næsten modsat, men husk, at løsne centerboltene i knastakslerne så du kan korrigere, hvis der er en anelse forskel på remmene ( og du må IKKE løsne med specialværktøjet i knastenderne alene ) Kontroller mærkerne, spænd alt efter og roter motoren mindst to omgange på krumtappen.
Er alt ok, er du klar til de næste mange kilometer.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 30-10-11 18:29

Cyl. 1 i kompr. top, knastaksler låses med specialværktøj 21-162A. Knasthjul løsnes. Automatisk remstrammer presses forsigtigt sammen og låses med 1.5 mm bor. Afmonter overspringssikring og tandrem. Ny rem monteres, stram remmen.
Fjern boret fra remstrammer. Specialværktøj 21-210 monteres og krumtap drejes forsigtigt til stop mod specialværktøj. Knasthjul spændes og begge specialværktøjer afmonteres. Drej motor 2 omg. i omløbsretning, lås krumtap med specialværktøj 21-162A. Knastaksler skal kunne låses, hvis ikke justeres pågældende knastaks
Fra tolerancedata
alimak

Kommentar
Fra : reiffenstein

Dato : 30-10-11 20:25

Hej abbn.

Jeg har desværre ikke målet på den tap man monterer i bundkarret til at fixere krumtappen.

Men hvis du monterer fladjernet i enden af knastakslerne og derefter fjerner proppen i
bundkarret kan du måske med en skydelære måle afstanden fra kanten af hullet og ind
til krumtappen, og derved finde længden på tappen.Det skal naturligvis gøres inden du
afmonterer den gamle rem.

Det er vigtigt at du har styr på det hele , og at bolten i enden af krumtappen er spændt
med det korekte moment, for der er ingen not der holder tandremshjulet fast på krumtappen.
Den låses altså kun af den meget hårdt spændte remskivebolt. hvilket du vil opdage når
du skal løsne den , den er vanskelig at løsne.

Hilsen Reiffenstein

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 17-11-11 20:05

hvorfor en bolt

Kommentar
Fra : reiffenstein

Dato : 17-11-11 20:38

Hej tyler.

Der er ikke nogen mærker på remskive elller tandremshjul, Man afmonterer en prop i
siden af bundkarret, og derefter monterer man en tap i hulllet, det er længden på denne
som spørgeren efterlyser. når krumtappen drejes og ligger an mod dette værktøj står
stemplerne 1 og 4 i top. denne tap er specialværktøj som ford værkstededene har.

Reiffenstein.

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 18-11-11 00:53

hvis to stempler er i top skal ventiler vippe når stemplerne bevæges op og ned i den ene saylinder