/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
udveksling af spær for kvist
Fra : boje1904
Vist : 2806 gange
100 point
Dato : 30-10-11 09:23

Jeg har et hus med 2 kviste hvor der er lavet udveksling mellem spærene på "hoved" konstruktionen for at kunne afkorte spærene. Vi er nu igang med en ombygning af værelserne, og konen spørger om ikke den udveksling som ligger over hanebåndet kan flytte ud i spærene, så vi kan få symetrisk synlig hanebånd i det nye værelse.
Mit spørgsmål, findes der andre måder at lave udveksling på en ved at ligge en bjælke over hanebåndet på tværs mellem mindst 2 bærende spær (standard metoden ved kvist). Kan man lave udveksling skjult imellem spærene?
grunden til jeg spørger at hvis det er muligt vil jeg kontakte en bygnings ingeniør.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 30-10-11 11:36

du kan ikke lave en udveksling imellem spærene. så bærer den ikke noget. den er nødt til at bære de spær der er savet væk.
men hvis du lægger et pænt stykke limtræ ind som bæring, skæmmer det vel ikke så meget at du ikke kan holde ud at kigge på det.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 30-10-11 19:52

Styrkemæsigt kan man godt. Det laves på samme måde som udveksling i et bjælkelag. Jeg ville have det bedst med at stemme ud for vekslen i spærene og for det afkortede spær i vekslen, men at få delen sat sammen uden at pille taget af er sin sag. Ingenører er meget glade for jern og beslag og finder nok en løsning, der lader udføre indefra.

Hvis udvekslingen ligger helt ude i trekanten, er det muligt at du kan skjule den ved at gøre din isolering i taget tykkere. Det er der jo alt mulig grund til at gøre med dagens energipriser.