/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
El installationer i Norge
Fra : torben7
Vist : 954 gange
50 point
Dato : 28-10-11 09:16

Hejsa

Vil høre om der er nogen har nogle gode råd mht el installationer i Norge. Skal måske sendes derop og arbejde i 4 måneder.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-10-11 10:07

Hvad skal du arbejde med for installationer .
elproduktion, fordeling eller husinstallation.

Der er en del forskel fra Danmark på alle felter.

Vandkraft med langsomme mangepolede generatorer er almindelig, og hvad deraf følger for kortslutningsforhold mv.
Den hård jord betyder at kabelnet ikke er nær så udbredt. De tyndt befolkede egne får ofte direkte højspænding til husets egen mastetransformer.
lavspændingssystemet er normalt trefaset 220 V , ikke 380 som her. Ægte egen jordledning er fraværende.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-10-11 10:10

du skal vel ikke arbejde alene, så der er nok nogen der kan give gode råd hvis du er i tvivl om noget.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 28-10-11 17:30

Transor det hedder ikke 220/380 Volt længere, men 230/400V . Nå men spøg til side, jeg læste et sted at man skulle være i besiddelse af et 'duelighedsbevis' for at arbejde som elektriker i Norge, det er vist en bestemmelse af nyere dato . . . eller hyr?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-10-11 23:05

Jo 220V er og bliver nu 220V, ligesom 220 m er og bliver 220 m.
lavspændingsnettets spænding er sjældent præcis 380 V i Danmark.
Så er der nogen som har fundet på at kalde den formelle systemspænding noget andet. Men det har den ikke ændret sig af.
DS/EN 50160 siger at spændinen hos brugeren på en liniefase må være mellem ca. 210 og 250 V i forhold til neutral.
Det er en smagssag om man vilkalde det 220 V -5,+15 % eller 230 +- 10 %.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-10-11 09:37

sluder

det hedder 230V basta spændingen blev får mange år siden sat op fra 220 til 230V +/- og man gjore meget ud af at informere installatørenen og andre er der var sket en ændring så når man spørger officelt hedder det 230V/400V

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 29-10-11 16:55

Ja transor nu er det vel sat påplads, i dag er der 230V i stikkontakten og lampestedet, spændingen er rent faktisk hævet. Derfor kan der stadigvæk være spændingsudsving, og der er jo også spændingsfald på nettet. I 'gamle' dage havde man på landet kondensatorbatterier sat op i masten for lige at hæve spændingen til landbrugsejendomme, som jo nu havde fået elektromotorer i landbruget . . . ak ja det var tider!?

Kommentar
Fra : HomeAlone

Dato : 01-11-11 14:54

Jeg mener nettet er trekantkoblet og har derfor ingen nul. Grunden til dette er vist at landskabet som jo mest er klipper er uegnet til at have en jord, og dermed nulforbindelse.

Fase-fase spændingen er 220V - eller 230V om nogen vil.