/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Kirsten Giftekniv
Fra : svendgiversen
Vist : 1859 gange
50 point
Dato : 28-10-11 08:54

Gifte forstår jeg godt, jeg kender én Kirsten Giftekniv...

Men hvorfor Kirsten?
Og hvorfor kniv??

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-10-11 09:23

Det var jo et almindeligt navn dengang udtrykket blev opfundet.

Måske hed hun også Jensen eller Madsen til efternavn

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 28-10-11 09:31
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-10-11 10:22

Foreløbig tak,

jeg forstår godt at Kirsten nok er et tilfældigt, almindeligt navn på den tid, lige som Maren i Kæret,
men den med at kniv skulle være penis tror jeg ikke på?

Hvad med (folde)kniv, den samler jo noget??

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-10-11 11:30

Den sidste del med kniven forklares her:

en som er udrustet

Citat
Sluttleddet kniv kan tolkes i betydningen «person som er utrustet». Det vil si at en giftekniv er en person som er utrustet for å få noen giftet.[3]

På fransk kalles en giftekniv en marieur eller en marieuse; på engelsk er uttrykket matchmaker.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-10-11 11:35

Hvorfor hedder det "det var sørens", hvad har Søren gjort?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-10-11 11:43

Det lyder lidt mere sandsynligt, at kniv er noget med at have evne/redskab til at forene/gifte...

De franske kenderjeg ikke, men den engelske i en nyere udgave: A fool with a tool is still a fool

Hvor har du det fra? Fundet hvor??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-10-11 11:45

Sørens er for ikke at bande, det var Satans...

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-10-11 11:45

Citat
Hvor har du det fra? Fundet hvor??

fra norsk:

http://no.wikipedia.org/wiki/Kirsten_Giftekniv

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-10-11 11:47

Det var Sørens:

Citat
Søren anvendes som en eufemisme for Satan, og det bruges i udtryk som: "Det var sørens!", "Sørens også!" og "Av for søren!". Ordet "søreme" stammer fra "søren mig"
Udtrykket "at slå til søren" betyder at slå sig løs, slippe tøjlerne.

http://da.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8ren

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-10-11 11:48

Citat
En eufemisme er et ord, der bruges som omskrivning for et andet, der er uønsket eller tabu-belagt. Årsagen kan være, at det oprindelige ord opfattes som ubehageligt eller vulgært, eller at det opfattes som negativt eller nedsættende et pejorativ.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-10-11 11:49

Citat
Et pejorativ (af latin: peior, mindre) er et adjektiv eller substantiv, der betyder "nedsættende" eller "noget nedsættende".

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-10-11 12:15

Du kan (finde) mange smuller, men vidste du ikke det med Sørens uden at skulle slå det op?

Det er ikke det kvantitative der tæller, men det kvalitative...

Og selv om de ikke kan stave til udrustet i Norge, er dit forrige indlæg foreløbig det jeg mest tror på??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-10-11 12:45

Efter det franske og engelske prøvede jeg på tysk
og her hedder Giftekniv rigtigt: Heiratsstifterin, selvfølgelig hunkøn,

men den modsatte overrsættelse til måske; Kirsten Giftekniv
kunne jeg ikke finde i min gamle røde ordbog?

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 28-10-11 13:11

Citat
hedder det "det var sørens", hvad har Søren gjort?

Det ved jeg godt, det e min bror, og han hældte ørentvister i min sovepose.

Citat
Sørens er for ikke at bande, det var Satans...

Jeg plejer at sige : "for syv små syttenesere" - hvad det så er for nogen, men erstatning for bandeord.

Er der noget at sige til, at udlændinge der skal lære dansk, har en anelse svært ved det, denne tråd er helt klart et bevis på, at Dansk er et svært sprog at lære.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-10-11 13:26

Citat
Du kan (finde) mange smuller, men vidste du ikke det med Sørens uden at skulle slå det op?

he- he-

man er jo nødt til at føre sit bevis og iøvrigt kommer der mange sjove ting med, ord som jeg aldrig har hørt før- så jeg blev klogere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-10-11 14:14

Hvem skal giftes og hvorfor rode Kirsten ind i afstaffelsen

Accepteret svar
Fra : Olesen-50

Modtaget 50 point
Dato : 28-10-11 15:15

Citat
Gifte-kniv, en. (sidste led er ordet Kniv, muligvis brugt eufem. for (mandligt) avlelem, jf. jy. kniv (Feilb. II.221) samt ænyd. kniv og oldn. knífr i sa. bet.; dagl.) person (især: kvinde), som er ivrig efter at stifte ægteskaber. at uddanne sig til en mandlig Giftekniv. Brandes.?II.346. Jeg er ingen Giftekniv, men naar to passer for hinanden, som Du og hun, kan jeg ikke lade være at synes, det er Synd, I ikke bliver et Par. Esm.?II.102. jf.: mine Ønsker for at faae et godt Parti istand for min Datter (har) bragt mig ind under Giftekniveriet. FTuxen.?EtPlejebarn. (1903).87. især m. foreg. propr.: Karen (EBrand.?GG.141. Drachm.?DJ.II.245) ell. (dial.) Maren (Holb.?Ul.?I.2. Goldschm.?VII. 22. Feilb.) ell. i rigsspr. nu især Kirsten Giftekniv (Holb.?Forv.5sc. Kierk.?XIII. 326. nu næppe br.: Madame Kirsten Gifte-Kniif. Holb.?Stu.?I.2. sa.?Forv.3sc.), ell. Maren, Kirsten (osv.) Gifteknivs (sa.?Vgs.?(1731). III.5. D&H.). Jeg har ikke gaaet i Skole til Maren Gifteknifs, der kunde giøre saa mange Præludier, naar hun giorde Partier mellem Folk. Holb.?Vgs.?(1731).III.5. det er nok hende, der har lavet det Hele – Saadan en Kirsten Giftekniv – ja netop – det er I jo Alle – naar I bare kan faa klappet et Par sammen! . . lutter Kirsten Gifteknive! Gjel.?VG.115.

http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=giftekniv

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-10-11 08:47

Tak for svaret Olesen-50.