/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Nonsense Molak Øjesten
Fra : svendgiversen
Vist : 4329 gange
90 point
Dato : 27-10-11 13:50

Jeg hørte lige den gamle sang: Du er mit Øjesten, men hvorfor siger man sådan?

Det er da ikke rart med sten i øjet...

Og lige efter: Molak molak mak mak mak, endnu mere uforståeligt??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-10-11 13:58

Citat
øjesten, (nu sj.) røre ved ens ømme punkt,

http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=%C3%98jesten

Det er den sætning, jeg bedst kan få til at passe med resten af teksten i sangen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-10-11 14:20

http://podcast.dr.dk/p1/rssfeed/spoergehjoernet.xml

Jeg har ikke gennemlyttet molak historien

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 27-10-11 15:25

oprindeligt brugte man vist udtrykket Øyenstein om pupillen, senere blev det bare det midterste af øjet - og endnu senere dét som er centrum for dig / altså det vigtigste i verden.

sådan har jeg lært det, for min far fortalte mig nemlig ofte, at jeg var hans øjesten, og da spurgte jeg selvfølgelig, hvad det var? Det var den forklaring, jeg fik

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-10-11 15:44

Umiddelbart lyder pifo´s forklaring jo mere plausibel end Nordsteds,
men jeg savner lidt dokumentation, det er jo nok ikke kun hyns far der kender forhistorien?

Og Molak remsen er vel kun lydord, men hvor stammer de fra??

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 27-10-11 15:56

Hmm, der fik du mig lige på en opgave.....

Kig her:

http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=Øjesten

jeg ved ikke så meget om Molak Molak, andet end at Osvald Helmuth sang den i en revy en gang. Jeg leder lige lidt mere...

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 27-10-11 15:57

Hovsa, det er altså det samme link, som Nordsted linkede til - det overså jeg lige - sorry.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-10-11 16:07

Peter Malberg sang i filmen Flintesønnerne sangen "Du er min øjesten" mens han sad og kiggede ned på de nyfødte tvillinger.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 27-10-11 16:09

http://www.danskfilmogteater.dk/sange/molak_molak_mak_mak_mak.htm

Skrevet af Poeten, melodi af Aage Stentoft

Jeg kan intet finde om hvad ordene betyder, det er sikkert bare vrøvleord....?

Men dette er da lidt interessant:
Åge Sten toft, komponisten:
"Molak, Molak Mak-Mak-Mak" blev til i 1935. Ludvig, Osvald og Liva skulle være hovedkræfter i Cirkusrevyen ude på Bakken. Det var det år, en masse bønder tog til København for at gå i bondeoptog til Kongen. Så kom Osvald og Ludvig og sagde, de ville gerne have en sang, hvor de var to bønder i dette optog. Og refrænet skulle være Molak, Molak Mak-Mak-Mak. Jeg var ung og fuld af ambitioner, så jeg sagde, at skrive en melodi, der hedder Molak, Molak, Mak-Mak-Mak, det tror jeg, overstiger mine kompositoriske evner. Så sagde Osvald, hvis ikke en bonderøv fra Holbæk kan skrive den, så sætter vi en til det fra Næstved. Så blev jeg gal og lavede den, men skrev Ole Næstved på noden.
Så skete der jo bare det, at melodien blev kolossal populær over hele Europa.
Den kom bare til at hedde noget forskelligt hvert sted. I Norge kom den f.eks. til at hedde "Dyrene i Afrika". Så begyndte afregningerne jo at strømme ind. Og så må jeg indrømme, jeg skiftede komponistens navn. For pengene har jeg altid godt kunnet li'.

citatet er fra
http://www.festabc.dk/frontpage.aspx?id=0&type=1&dbid=523492a8-b860-4d8a-8d5b-19e1bd6c59b9

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-10-11 16:18

Fandt selv dette:

Et andet eksempel, som rummer risiko for en fejlagtig afkodning/oversættelse, er [???????/??????] ???-?. ??? ?????? ??? ‘(omtrent) passe på noget som sin egen øjenpupil’ og være nogens øjesten. Udtrykkene stammer fra 5. Mosebog (32,10), hvor der fortælles om Jakob og det israelitiske folk, der er udvalgt af dets Gud, Jahve.

Han (Gud) fandt det i ørkenlandet, i den tomme, hylende ødemark; han kredsede om det, holdt øje med det, passede på det som sin øjesten. Som en ørn, der vækker sit kuld op, og flyver frem og tilbage over sine unger, bredte han sine vinger ud, tog det op og bar det på sine vinger. Det var Herren alene, der førte det, ingen fremmed gud var med ham.

Det russiske udtryk anvendes i betydningen af “passe på, beskytte noget omhyggeligt” (om ting), mens det danske udtryk forekommer i to betydninger i sprogbrugen: 1. Om et barn, som en slægtning elsker særlig højt; elsket person og 2. Om en ting eller et projekt, som en bestemt person omfatter med en særlig interesse eller en begejstring.

Det danske idiom anvendt i den første betydning kan oftest oversættes med et andet udtryk til russisk – ???? (? ???-??) ?? ????? ‘(omtrent) at elske en anden person så meget, at man ikke kunne mærke sin egen sjæl’, hvorimod det samme idiom anvendt i den anden betydning bør parafraseres.

her:
http://sprogmuseet.dk/ord/bibelsk-billedsprog-i-dansk-og-russisk/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-10-11 16:38

Og nu kom der et indfald i min gamle hjerne: "Ak du lieber Augustin"...

Har det noget med Augenstein at gøre, tysk for øjesten?

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 27-10-11 16:47

Nej, Augustin har ikke noget med øjesten at gøre.
Det var Marx Augustin, der skrev den sang.

Læs om ham her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Oh_du_lieber_Augustin

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-10-11 17:27

Det var en skam, men jeg er ikke overbevist?

5. Mosebog (32,10), kan jo have mange senere følger, i mange år, i mange lande...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-10-11 18:18

Når jeg har forhøjet dette, oprindelige, pjatte spørgsmål,
(jeg har flere kandu points end jeg kan nå at bruge i min, og måske også, kandu´s tid)
på en dag, hvor jeg alene skal passe både hus, hjem og hund:

Glem det med Molak...

Det der nu er interessant, er der ikke en forbindelse til vort Øjesten og "lieber Augenstein"?

+darling +eyestone 1-10 af 95.700 resultater
+lieber +augenstein 1-10 af 29.700 resultater

ROMEO! auch wieder mal da! mein lieber augenstein! haben sie ein programm geschrieben ... Die Bibel habe schon vor 2000 Jahren berichtet, was die Zeitungen heute bringen ...

Herfra:
http://hugostamm-admin.kaywa.com/aberglaube/sektenpolitik-nein-danke.html

Von hier, det kan da ikke være tilfældigt???

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 90 point
Dato : 27-10-11 18:44

Hvis du kigger under navnet Augustinus, står der : Drengenavn, der er afledt af Augustus, der betyder "ophøjet" på latin. Svarer til Augustin. Ifølge Danmarks statistik var der 14 personer med navnet Augustinus i Danmark pr 1. januar 2008.

citatet er fra http://www.baby-navne.dk/drengenavne/a/Augustinus.html

navnet er altså ikke afledt af Øjesten

q.e.d.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-10-11 18:47

Tak for svaret pifo.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 27-10-11 18:49

ajj, kommer der ikke flere udfordringer?? Nu var detektivarbejdet lige så sjovt
Nå, god aften Svendgiversen