/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvad er en afbygger?
Fra : ajohansen
Vist : 972 gange
100 point
Dato : 26-10-11 21:53

Hej
Er der en der kan fortælle mig hvad en afbygger er. Har mødt udtrykket i kirkebøger i Stenløse S Ølstykke herred hvor faderen til nogle af mine aner er afbygger, tænkte og det måske var det samme som husmand, boelsmand kært barn har jo mange navne især fra egn til egn.
mvh Anne

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 110 point
Dato : 26-10-11 21:56
Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 26-10-11 22:03

Selvfølgelig ordbogen tænkte ikke lige så lang, godt der er nogen der kan tænke

Kommentar
Fra : PederM

Dato : 26-10-11 22:24

Ordbog over det danske Sprog siger en lille husmand:

Afbygger, en. flt. -e. (af glda. afbygge, skille et jordstykke fra en ejendom) person, som driver en mindre ejendom, der er udskilt fra en større. Baden. JurO. Gaardmændene klemme Huusmændene, og disse igjen Afbyggerne. Blich.MT.32. Afbygger H. H. . . er afgaaet ved Døden. (... se hele artiklen i ODS)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-10-11 22:33

Citat
tænkte ikke lige så lang, godt der er nogen der kan tænke

Jeg tænker ikke længere end Google, ihvertfald ikke i det her tilfælde da jeg aldrig selv har hørt udtrykket.

Godkendelse af svar
Fra : ajohansen

Dato : 07-11-11 20:25

Tak for svaret LuffeA.