/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
"stram gearkasse" ford fiesta 1,4 tdci
Fra : jarl246
Vist : 3037 gange
100 point
Dato : 26-10-11 20:45

har købt ovenstående bil i sommer, og efter at have fået den undervognsbehandlet for en måned siden var den dagen efter meget stram i gearkassen. Der er ingen mislyde eller noget -den går bare utroligt trægt i alle gear-føles som om olien er 10 gange så tyk som normalt. Det går ikke væk når bilen er blevet varm.
Er stadig mistænkelig om undervognsbehandling er kommet ind "et forkert sted" - havde den på lift ude ved Pava et par dage efter - han tog et dæksel af foran på motor nedenunder - som jeg nu tror var til kobling og sprøjtede noget fedt ind der. Det hjalp ikke noget. Så gik der et par dage og så var det pludselig væk - og har været væk næsten en måned indtil i aften - bilen havde kørt ½ time og pludselig på motorvejen var den gal igen. ????
Er der nogle gode bud på hvad det kan være ??

på forhånd tak
Jan

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 26-10-11 21:13

Er det gearskiftet der går stramt? Prøv at forklare hvad der går stramt på motorvejen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-10-11 21:13

Det er næppe gearkassen selv, som er mere eller mindre stram. Det har heller ingen mening.

Men din forbindelse mellem gearstang og kassen kan være kommet i klemme eller fået ødelagt manchettet,eller hvad det nu er.

Få en kyndig mekanikker til a se på det og lad pava virksomheden betale, hvis det er noget de har lavet galt.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 26-10-11 21:16

Iøvrigt er der vel ikke andet at gøre, end at skifte olien på gearkassen.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 26-10-11 21:40

1. Der er ikke kommet Pava ind i gerkassen, det er næsten umuligt.
2. Han sprøjtede fedt ind!, håber da ikke at det var i koblingen.

MEN når bilen afrenses før den skal pavebehandles, er der muligt at de led der imellem gearstang og gearkassen er blevet renset før fedt og derefter fået noget tyk Pava, som gør at det går træg ved gearskifte, så prøv at få smurt alle de led.
At det så begyndte igen efter motorvejs kørsel kan skyldes at den smule Pava der i/omkring ledene er blevet kolder under kørsel og der ved blevet mere træg.
Så prøv lige at få renset og smurt alle led.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 27-10-11 12:48

Din gearkasse er formentlige kabelstyret fordi din motor er tværliggende. Det er derfor kabelender der har fået PAVA film.

Dårlig / sjusket afdækning.

Du kan formentlig rense overgange med petroleum og smøre det med tynd olie bagefter.

Du kan sagtens finde disse ved at kigge ned i dit motor rum, og der så er en der inde i bilen skifter gear imens.

Den under er bilen er lidt svære at komme til fordi bilen skal løftes. Men ellers er rensning efter samme princip.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 27-10-11 18:18

Hvis ikke det er meget forskelligt fra benzinmodellerne, er det stangskifte systemet. Du kan jo evt. lægge vejen omkring det nærmeste bibliotek og se, om ikke de har Haynes reparationshåndbog på hylden. Der er dit gearskifte beskrevet ned i mindste detalje.
Det kan meget vel tænkes, at det er blevet afvasket / damprenset ? Så er der grobund for rust og skidt, og så har de måske sprøjtet rustbeskyttelse på i flere lag, der nu sidder i gummibøsninger etc. Så løsningen må være en total adskillelse, rensning og noget ordentligt smørelse. Måske en udskiftning af slidte bøsninger samtidigt ? Det kan gøre underværker.

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 12-11-11 11:19

det har vist sig nogle gærkasser er lavet således at en stang til skiftet, glider frem og tilbage i bøs i enden af stang kan være fyldt med olie, således at der bliver et hydraulik tryk, som skal presses ud ved skift, når stangen skubbes,det burde at kunne løbe fra men i nogle tilfælde er drænet stoppet.