/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Diskfragmentering
Fra : Rytterknaegten
Vist : 642 gange
100 point
Dato : 26-10-11 13:24

Hej derude i æteren,
ved ikke om dette er det rette forum til at besvare mit spørgsmål men jeg prøver:
Jeg defrakmenterer mine drev, da jeg vil defragm, C-drev står der som følger, jeg citerer: Diskfragmentering har fastslået, at Chkdsk er planlagt til at køre på diskenhed: HP_Pavillion(C:).
Kør Chkdsk/f. citat slut.
Dette forstår jeg ikke, hvad er der sket, har jeg kludret i noget?Håber på lidt hjælp
mvh
John

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 26-10-11 13:50

Det betyder bare at systemet har opdaget at der måske er en fejl i filsystemet og at checkdisk derfor først bør køres for at rette fejlene, hvis der er nogen, fordi ellers vil filsystemet kunne blive inkonsistent - betyder at data går tabt - når der ved defragmentering flyttes meget rundt på dataene.

Du skal altså bare gøre som foreslået af systemet - muligvis gør det det af sig selv, hvis du bare genstarter - det er hvad fejlmeldingen siger - ellers må du køre det manuelt fra en kommandolinie - måske kan man kun i fejlsikret tilstand - derfor det er planlagt til at køre ved genstart.

Kort og godt - genstarter du er der en god chance for at problemet bliver løst og du kan så defragmentere.

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 110 point
Dato : 26-10-11 13:55

Det er fordi Windows har konstateret at der måske er en fejl på din harddisk og forslår at du køre en checkdisk inden du køre diskfragmentering.

Højre klik på dit C: drev -> vælg egenskaber -> Vælg fanebladet Funktioner -> og klik på knappen Undersøg nu og til sidst sæt flueben i begge felter. Klik start og så Ok til alle vinduer er lukket, du vil blive informeret om at næste gang computeren starter vil checkdisk køre inden Windows startes. Du kan genstarte computeren for at køre den med det samme.
Jeg har taget et screenshot så du kan se hvordan det ser ud, mit er i Windows 7, men det har ikke ændret sig fra Windows XP.
http://peecee.dk/upload/view/333314

Godkendelse af svar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 26-10-11 17:53

Hej Sferling og Weennob,
tak for interessen for mit problem, det er løst nu, og efter jeres forklaring forstår jeg hvad der menes, da jeg så hvad Weebnob sendte vidste jeg hvad jeg skulle gøre.
Når man som jeg ikke er nogen "ørn" til pc, betyder et billede meget.
Desværrre kan man ikke dele points, derfor mit valg.
1000 tak begge 2.
mvh
John

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 26-10-11 18:24

Helt ok John