/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Kan ikke finde HDD
Fra : nomore
Vist : 328 gange
50 point
Dato : 25-10-11 23:37

Den kan findes i BIOS, samt jeg kan starte op med XP på den (samt mange andre diske)
så den virker
-
Men jeg kan på ingen måde finde den (eller andre) som et drev - når jeg booter fra en anden disk//
mens den stadig er tilsluttet.
Norton Partition Magic kan heller ikke finde den.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-10-11 00:31

Mangler booot sector, er galt format eller med anden fejl.

Når du ikke forklarer hvilket system eller hvilken slags disk er det ret håbløst med et kvalificeret svar.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 26-10-11 01:12

Citat
starte op med XP på den

ATA/ IDE disk
Og den kan starte OP - med system - MEN
ikke findes - når jeg starter samme XP op = med en anden disk/ SATA
---
Problemet er kommet indefor et par uger,
jeg har før brugt disken (ATA/IDE) til løbende backup
men idag? så jeg for første gang, at den ikke var til stede = i XP/? SATA
men den var (er til stede) der under bios...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-10-11 08:59

Kigger du på den (NTFS) fra en FAT32

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-10-11 09:02

Har du prøvet at kigge med en ubuntu Live CD eks. udgave 10.4 eller udgave 8.4 (til ældre comp.)

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 26-10-11 09:53

Jeg kan forstå at du har alle diskene i maskinen samtidigt. Men hvordan vælger du hvilken disk du starter op fra?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 26-10-11 10:49

Hvis BIOS kan se den så kan windows også, windows får infomationen fra BIOS. Det kan dog ske' at windows ikke kan man så er det en fejl i systemfilerne og så bliver du nød til og geninstallere windows.
Hvor kigger du efter filerne?

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 29-10-11 20:57

Citat
Hvis BIOS kan se den så kan windows også, windows får infomationen fra BIOS. Det kan dog ske' at windows ikke kan man så er det en fejl i systemfilerne og så bliver du nød til og geninstallere windows.
Hvor kigger du efter filerne?

Vrøvl

Citat
Jeg kan forstå at du har alle diskene i maskinen samtidigt. Men hvordan vælger du hvilken disk du starter op fra?

Ja__det er SÅ her. det bliver sjovt...

Citat
Har du prøvet at kigge med en ubuntu Live CD eks. udgave 10.4 eller udgave 8.4 (til ældre comp.)

Kan finde DET HELE, men ingen rettigheder, på den ??? manglende dask...

SJOVT NOK når jeg så BOOTER fra fra den disk = kan jeg heller ikke finde ALT DET ANDET
Men har og fundet problemet..........
Hvis i skulle være nysgerrige nok`?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-11 21:40

Lad høre

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 25 point
Dato : 30-10-11 00:18

Citat
Jeg kan forstå at du har alle diskene i maskinen samtidigt. Men hvordan vælger du hvilken disk du starter op fra?

Citat
Ja__det er SÅ her. det bliver sjovt...

Altså - når man stiller et seriøst spørgsmål for at finde ud af hvordan man kan hjælpe så kan du da i det mindste svare ordentligt. Flytter du rundt på kablerne? Bruger du en facilitet i BIOS? Bruger du en bootmannager som for eksempel Bootmagic, OSL2000, eller lign.?

Visse bootmannagers har en facilitet hvor andre primærpartitioner end den den starter op fra bliver skjult for at undgå at to styresystemer på samme disk blandes sammen. Især Windows er slem i den retning.

Godkendelse af svar
Fra : nomore

Dato : 08-11-11 22:45

GLEM DET

Citat
Jeg kan starte OP på begge diske = hver for sig?
SELVFØLGELIG
Men der skal skiftes BOOT rækkefølge i BIOS/ mellem ATA og SATA
Men starter jeg op med en SATA disk - så kan den IKKE FINDE en ATA/IDE disk

BOOTER JEG med ATA/IDE disken = kan den finde alt.........

Bare en mindre fejl, jeg troede i kendte til.........?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 10-11-11 21:30

OK, nej den har jeg ikke set eller hørt om før. Jeg kender ellers et par stykker som har begge typer diske i deres maskiner og som booter på den ene eller den anden i flæng uden problemer med at se partitionerne på begge typer.

Ved lejlighed kan du evt. prøve med en BIOS opdatering, men det kan også ligge i boardets harware, og så kan man ikke gøre så meget.