/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kakkelovn i drivhuset
Fra : ejgild01
Vist : 631 gange
100 point
Dato : 25-10-11 22:46

Er der nogen der har erfaring med at ha en kakkelovn i drivhuset så man kan begynde der ude tidlig forår ????

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-10-11 23:40

Hvis du ikke farer ud og fyrer op flere gange hver nat, gør du planterne en bjørnetjeneste. De får jo kuldechok hver nat fra 3 til 9!
vh
pbp

men er du nattemenneske, vil det være fint med ekstra CO2 (kuldioxid) til at stimulere væksten.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-10-11 00:35

gør ikke noget med kulden SO2 dræber planterne, hvis der ikke er aftræk via skorsteen .

Kommentar
Fra : ejgild01

Dato : 26-10-11 08:31

Er klar over det vil blive svært at holde en konstant varme men jeg tænkte at det skulle være sådan at man holder drivhuset så godt og vel forstfri ¨måske med nogle granit blokke sat op ved siden af kakkelovnen altså nede ved jorden

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-10-11 10:54

Hejsa.
Da vi i sin tid havde drivhus på 25 m3. satte jeg 2 store bloklys ud i det.
Det er nok til at holde temp. over frysepunktet og du kan starte tidligt.
I år høstede vi/jeg de første agurker d. 28 maj. Der var så jeg kunne sælge af dem.
Folk undrede sig over jeg havde så tidlige agurker indtil jeg fortalte dem grunden.
I dag har vi kun et lille drivhus så jeg nøjes med 1 bloklys.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-10-11 10:57

Hovsa.
Glemte at fortælle at jeg bruger kapilærkasser. Vandet kommer i tidligt og poserne med jord bliver lagt ovenpå så de kan trække vand og det hele bliver tempereret.
Ergo det skal være "forvarmet" af solen inden jeg planter ud.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-10-11 11:37

Som transor rigtigt bemærker, så dør planterne af svovldioxid (SO2), men de lever af kuldioxid (CO2) og sollys.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 26-10-11 18:53

Hvis du overhovedet skal gøre forsøget med tidlig start:

Isoler med bobleplast allerførst. Du kan så enten bruge olielamper eller stearinlys- det kommer lidt an på størrelsen.

Om det så i dit drivhus også kan betale sig med en ovn ved jeg ikke. Men som oftest kræver det at drivhuset har en solid væg altså næsten som en udestue.
Så holder væggen på varmen og afgiver varme i løbet af natten. I et glashus er det kun fuglene som får nytten.
Aftræk osv. vil være nødvendigt ud i det fri naturligvis.

Kommentar
Fra : ejgild01

Dato : 28-10-11 08:22

Det kan godt være det måske ikke er en god ide at bruge en kakkelovn i drivhuset det er jo alt anden lige lettere med bloklys