/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Startproblemer med mazda 626 DITD.
Fra : KGunvald
Vist : 1299 gange
20 point
Dato : 25-10-11 12:17

Hejsa.

Hej har et problem med min Mazda 626 DiTD.

Når den er kold starter den fint men når den så er blevet varm er den meget svær at starte igen.

Og somme tider begynder gløderørslampen at blinke under kørsel.

Den har kørt ca 330000.

Det er jo en dejlig bil.

På forhånd tak. :)

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 25-10-11 12:20

Det kan være at motoren er så slidt at når den bliver varm så er det så dårlig kompretion at den ikke starter.
alimak

Kommentar
Fra : KGunvald

Dato : 25-10-11 12:24

ja hvis det skulle være slitage ville det jo nok måske være omvendt, at den ikke kunne starte når den er kold.
Efter som de forskellige legeringer udvider sig lidt når de bliver varme.

Kommentar
Fra : røskva

Dato : 25-10-11 16:45

Jeg er 90 % sikker på at det ikke er motoren der er problemet
men en el fejl. mange disel biler har jeg rodet med men ikke Mazda
jeg har en formodning om at der sider en føler eller modstand som siger at motoren ikke behøver forvamning
fordi den er varm
den føler kan muligvis være defekt, dette problem har jeg haft på en Kia Carnival.
Men kontroler alle ledningsforbindelser
se om gløderør varmer ligemeget i kold motor stand som varm motor stand
så er du et stykke af vejen
Hvornår har den sidst fået skiftet gløderør
Hvad årgang er den
Der findes garanteret Mazda klubber på nettet du kan få gratis viden fra
prøv at gogle Mazda / Mazda problemer /maZda fejl mm

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-10-11 17:16

Hmmm...
Hvis en diesel ikke starter varm... så er den lidt utilfreds...

Umiddelbart ville jeg tænke hvordan starter den når den skubbes i gang, med nøgle i position "on"....?

En anden ting er at tænke i indsprøjtnings dysser der savler. Ikke lukker helt og der derved står luft i disse.

Jeg tror ikke på slid eller mekaniske udvidelser.

Jeg tror det er et dysse problem. Men det kan testes ved f.eks Bosch autoelektro, hvor de kan måde om der er meget uforbrændt diesel i din udstødningsgas.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 25-10-11 17:50

Jo, den er nu god nok: HVIS den skulle være så totalt udslidt, at den sidste rest kompression fordufter vil det ske med varm motor bl.a. fordi stemplernes diameter øges ( forhåbentlig ) langsommere end cylinderens udvidelse. Ellers ville stemplerne sandsynligvis kile sig fast som det skete på nogle af Fords gamle V6 motorer.
Men tror nu også mere på en elektrisk fejl et eller andet sted.

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 08-11-11 22:13

dit problem kan meget nemt skyldes ventil indstilling, de står for stramt og nogle er åbne når den er varm, det er meget små tolerancer, vi taler om, men nok til at tage toppen af komprisionen, i start øjeblikket!