/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Lovligt/ulovligt??
Fra : dabj
Vist : 2055 gange
100 point
Dato : 24-10-11 16:22

På mit jagtareal har der de sidste måneder gået 2 kreaturer og en kalv, alle 3 kødkvæg. De er brudt ud fra naboens indhegning og alle forsøg på at indfange dem er mislykkedes, de er blevet meget sky og stikker af så snart man nærmer sig. Jeg spurgte naboen om, man ikke kunne lade dyrlægen skyde en bedøvelsespil i dem, men han påstår at det ødelægger kødet, hvilket jeg ikke skal gøre mig klog på.
Naboen og min lodsejer spørger så mig, om jeg ikke kan skyde dem, hvis det fortsat viser sig umuligt at indfange dem. Det klarer min 308 win nemt---men er det lovligt??
Bliver det aktuelt, agter jeg selvfølgelig at forhøre mig hos jagtkonsulenten først. Jeg skal ikke have ørerne i nogen maskine
De står i hvert fald ikke på listen over jagtbart vildt
Hvad er jeres mening??

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 24-10-11 16:38

- med en tilladelse fra det lokale politi kan du bare gå i gang...

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 24-10-11 17:02

Hej - jeg har ikke lige undersøgt sagen, men det forekommer mig der var et tilfælde for få år siden, hvor spørgsmålet blev rejst, og jeg mener udfaldet blev dette, at hvis du har ejeren med eller hans skriftlige tilladelse - så skulle der ikke være noget i vejen !

Men var jeg i dine støvler ville jeg nok undersøge sagen lidt nærmere. Dette svar kan du selvfølgelig ikke bruge til noget, men i stedet for at stole blindt på alle os tumber her på kandu bør du sikre dig hvordan det virkelig hænger sammen. Får du tilladelsen kan du da forhåbentlig se frem til et par gode lunser kød som tak for hjælpen...knæk og bræk

kryds

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 24-10-11 17:17

Og få lige kreaturejerens tilladelse på papir - og med underskrift.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 24-10-11 17:24

->kryds
Citat
Men var jeg i dine støvler ville jeg nok undersøge sagen lidt nærmere.

Det kan du være sikker på, det var også bare for at høre andres mening

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 24-10-11 17:27

->Tonganeseren
Han skal selv være til stede, det er jo hans kød
Men jeg får vel en luns for ulejligheden

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 24-10-11 17:29

->Stouenberg
Tror ikke det lokale politi aner en klap om den slags

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 24-10-11 22:28

Har du ejerens tilladelse er det ikke ulovligt.
Men kødkvæg !!!...... I tilfælde af, du beslutter dig for at aflive dyret - eller dyrene, har du så overvejet hvor du vil placerer kuglen ?

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-10-11 00:21

Man skal placere kuglen lige midt i panden på dyret - og derfor bør den anvendte kaliber være af overkommelig størrelse. Jeg har hørt, at slagtere bruger .22 mag., når de afliver kreaturer i felten. En skrækkelig tanke - i øvrigt, hvis noget går galt. Men det forudsætter velsagtens, at man har kræet stående lige foran skytten.
Render de rundt på marken, så skal der tungt skyts til. Jeg mener at vide, at de uddannede Falckfolk er udstyret med enten 30-06`ere eller en .375`ere.
Jeg turde ikke selv medvirke - og ville henvise til en slagter m/riffeltilladelse.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-10-11 00:23

Men een ting er sikker. Kødet påvirkes ikke af en bedøvelsespil. Men bonden imødeser vel en større regning fra dyrlægen, og så bliver der ikke råd til en ny Mercedes i indeværende år.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 25-10-11 05:59

-> Heidi Ho
Citat
har du så overvejet hvor du vil placerer kuglen ?

Ja naturligvis--og det bliver ikke i panden, da de er lige så sky og årvågne som rådyrene
->Tonganeseren
Citat
Kødet påvirkes ikke af en bedøvelsespil.

Kan du dokumentere det?? jeg kan nemlig ikke finde noget om det, og jeg føler mig sikker på at ejeren hellere vil have dem i stald end aflivet.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 25-10-11 07:48

M.h.t. de "vilde" kreaturer, ville jeg spørge hos Falck hvordan man tackler problemet - de har nemlig ekspertisen på området og er dem der bliver brugt i lignende tilfælde ! Så spørg hos Falck.

ØV4

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 25-10-11 19:10

->Øjenvidnet4
Tak for rådet, men spørgsmålet går nu mere på, om jeg må nedlægge dem.

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 100 point
Dato : 25-10-11 19:48

Altså dabj.

Du har fået fat i nosserne på os, fordi vi i virkeligheden ikke har klargjort os om reglerne for aflivning af kreaturer - idet disse udmærkede køddyr normalt ikke indgår i det vi jager.

Her er så Retsinfo med anvisninger etc. .:
Kig lige på § 13.

Slagtning og aflivning uden for slagterier

§ 11. Ved slagtning uden for slagterier af enhovede dyr, drøvtyggere, svin, kaniner og fjerkræ finder reglerne i kapitlerne 8 - 10 anvendelse.

Stk. 2. Fjerkræ, dog ikke strudsefugle, kan endvidere slagtes eller aflives ved dislokation af halsen.

§ 12. Aflivning af pelsdyr må kun foretages af en person, som har det fornødne kendskab og de fornødne færdigheder til at udføre aflivningen humant og effektivt i overensstemmelse med reglerne i denne bekendtgørelse. Aflivningen skal ske med mindst mulig forstyrrelse for de øvrige dyr.

Stk. 2. Ved aflivning af pelsdyr finder reglerne i kapitel 11 anvendelse.

§ 13. Slagtning eller aflivning af enhovede dyr, kvæg og strudsefugle må kun foretages af dyrlæger, slagtere, personer med jagttegn eller andre personer, der har modtaget uddannelse i slagtning eller aflivning.

Stk. 2. Aflivning af hunde og katte må kun foretages af de i stk. 1 nævnte personer.

Stk. 3. Stk. 2 gælder ikke aflivning af hundehvalpe og kattekillinger, der sker i umiddelbar tilslutning til fødslen og ikke senere end en uge efter fødslen. Aflivning ved drukning må ikke finde sted.

§ 14. Overskydende daggamle kyllinger og embryoner i rugeaffald skal aflives hurtigst muligt som angivet i kapitel 12.

§ 15. I svinebesætninger, som opretholder besøgsregler med karantænetider fra besøg i anden svinebesætning, skal den ansvarlige for svineholdet være i besiddelse af en boltpistol samt være instrueret i brugen.

Stk. 2. Ved aflivning af svin over 5 kg skal der anvendes en boltpistol, medmindre aflivning foretages af en dyrlæge eller en anden af de i § 13, stk. 1, nævnte personer.

§ 16. Reglerne i §§ 11, 12, 13, stk. 1 og 2, § 14, og § 15, stk. 2, kan fraviges i fornødent omfang, når det drejer sig om dyr, der på grund af sygdom eller tilskadekomst straks skal aflives.

Du må altså gerne aflive de sagesløse køer - hvis du har jagttegn og hvis du derudover er med på at lægge dit egtet hovede på blokken. Ude i horisonten lurer nemlig Dyreværnsloven - hvis du udsætter kreaturerne for unødige lidelser - altså ved elendig skydning med utilstrækkelig kaliber.

Hvis jeg fik halvdelen af en kvie - stillede jeg gerne op med det tunge skyts.

Held og lykke med projektet - og skriv til KANDU (fra Nørre Snede) hvis du kvajer dig mere end rimeligt.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 25-10-11 19:57

Her giver jeg Tonganeseren ret. Du må gerne skyde køerne....såfremt du har ejerens samtykke.

Men lyt til et godt råd. Lad være med at gøre det. Det er mere kompliceret end som så.
Du skriver selv;
Citat
de er blevet meget sky og stikker af så snart man nærmer sig.
Alene af den grund, ville jeg ikke påtage mig opgaven.

Mvh.
HH

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-10-11 19:57

Jeg kan anbefale Sako`s Super Hammerhead eller Remingtons Core Lokt. Begge kugler tøffer lige igennem.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-10-11 19:58

Hvilken riffelkaliber råder du egentlig over???

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-10-11 20:09

Skal det være - så er metoden her:

6 x 4 halmballer stillet op i 4 grupper til dækning. Derpå smides der klynger af foderroer i en cirkel rundt om halmballerne i en afstand af 50 meter og med riflen indskudt til 80 meter. Kreaturerne vil derpå splitte op - og hvis de står ordentligt (med bladet til) kan du skyde. Efter det første skud drejer du dig 180 grader - så forvirringen ikke bliver for stor.

Sælger han ud af kødet??

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 25-10-11 20:31

Oh ve oh skræk! Halmballer som kuglefang? Aldrig har man dog hørt så galt! Der er vist noget tonganeser har misforstået...

Hvad skulle forøvrigt forskellen være på at skyde en vild "tamko" og en vild elgko? Hvis du bruger en forsvarlig kalliber er det da bare at sætte kuglen på ganske normal vis og så lade den smule kød gå tabt som der ellers vil gå tabt på et så stort dyr (hvilket jo i grunden er forbavsende lidt) men hvis du ikke har en riffel med en caliber til storvildt, så glem alt om det!

kryds

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 25-10-11 20:40

Tohovede dyr? har de så et i hver ende?

kryds

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 25-10-11 20:42

Nu er vi så forskellige allesammen - og hurra for det.

Men når sagen drejer sig om aflivning af kreaturer, må et hovedskud så absolut være at foretrække.
Der er 2 muligheder for en human og ordenlig måde at gøre tingene på.
Den første; "krydset i panden" som findes ved at "trække" en lige linje fra øre til øje - og dér hvor linjerne danner kryds sidder hjernen - og dér skal kuglen sidde.
Anden mulighed; Lige bagved øret og frem mod hovedet.

Nuvel, det kræver at riflen er skudt 100% ind - og det kræver at skytten magter opgaven og er 100% sikker på hvad han har med at gøre. Ellers holder man sig laaaaangt væk fra opgaven.

Mvh.
HH.

Godkendelse af svar
Fra : dabj

Dato : 25-10-11 21:08

Tak for svaret Tonganeseren.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 25-10-11 21:19

->Tonganeseren
Citat
Hvilken riffelkaliber råder du egentlig over???

Læs mit indlæg igen--og den har ekspederet flere elge over i de evige jagtmarker.
Jeg kunne ikke drømme om at skifte ammo og de bliver ikke skudt i hovedet
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-10-11 21:29

Hej Kryds

Oh ve oh skræk! Halmballer som kuglefang? Aldrig har man dog hørt så galt! Der er vist noget tonganeser har misforstået...

Jeg skrev dækning - ikke kuglefang.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-10-11 21:31

Hej dabj

Tak for poingene - og "yes" det drejer sig om en .308`er. Det havde jeg ikke set.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-10-11 21:32

"Dækning" - dække eller skjul. Hedder det ikke dækning?

Eks.! Søg dækning - rekrutter!.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-10-11 21:33

Bedækning er noget helt, helt andet.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-10-11 21:35

Hvad skulle forøvrigt forskellen være på at skyde en vild "tamko" og en vild elgko? Hvis du bruger en forsvarlig kalliber er det da bare at sætte kuglen på ganske normal vis og så lade den smule kød gå tabt som der ellers vil gå tabt på et så stort dyr (hvilket jo i grunden er forbavsende lidt) men hvis du ikke har en riffel med en caliber til storvildt, så glem alt om det!

Godt argument - Kryds.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 26-10-11 12:37

dabj - pas på, at jagten ikke forløber a la disse "politihelte"

Citat
To britiske politimænd måtte affyre 12 skud, før de havde nedlagt en ko, der var lukket inde på en skolelegeplads.
Britisk politi affyrede 12 skud under et forkludret forsøg på "human" aflivning af en løbsk ko.

De to betjente anskød koen otte gange med en riffel og fire gange med et haglgevær på den legeplads ved en skole, som koen havde søgt tilflugt på.

I følge politiet var det en kombination af "vindhastighed, afstand og våbentype," der gjorde det svært for dem at ramme koen ordentligt.

En britisk ekspert i dyreadfærd betegner dog politiets indsats som inkompetent.

"Jeg har beklageligvis selv måttet aflive køer og får. Et geværskud mod panden er en pålidelig måde at dræbe med ét skud," siger han til metro.uk.com.
Læg især mærke til de sidste 2 linjer.

HH

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 26-10-11 15:34

Man skal, som du skriver HH, tegne et kryds med hvidt kridt på panden af koen - og derpå fyre kanonen af i panden på kræet.

Der er 2 muligheder for en human og ordenlig måde at gøre tingene på.
Den første; "krydset i panden" som findes ved at "trække" en lige linje fra øre til øje - og dér hvor linjerne danner kryds sidder hjernen - og dér skal kuglen sidde.
Anden mulighed; Lige bagved øret og frem mod hovedet.

Godt nok!
Så vidt jeg har forstået det, er den mulighed udelukket, fordi kvierne ikke vil stå stille. Man kunne jo fiksere dem - men så skal man jo stadig have dem til at stå stille.

Hoved- eller halsskud på stor afstand er vi alle (som jeg husker det fra en tidligere debat) enige om er uforsvarligt.

Med mindre man er en dvævelsk god riffelskytte - bør et sikker hjerteskud foretrækkes - efter min allerbedste opfattelse.

Man kunne også iføre sig toreadoroutfit med en stor rød kappe - og gemme en 5 kg`s mukkert bag dugen. Når kvien arriverer fjerner man den røde dug - og klapper kvien en mellem øjnene.

Mvh.
Tonganeseren

Jeg glæder mig til at høre nyt om de "fritlevende" kreaturer - og deres videre skæbne i økosystemet.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 28-10-11 21:50

Efter samtale med flere slagter

"Vilde kødkvæg" skal absolut aflives ved hovdeskud - og man må tage sig tid til at komme ind på en afstand vor hovedskud er forsvarligt.
Man kan overhovedet ikke sammenligne dansk malkekvæg/kødrace med vildt.

Disse argumenter er sat i overskriftform. jeg uddyber nærmere vis I har behov derfor.

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 28-10-11 22:19

[CITAT]Efter samtale med flere slagter [/CITAT Ups.....jeg mangler lige endelsen......Efter samtale med flere slagtere....

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 28-10-11 22:21

Plus et par stykker mere........Druk druk og atter druk......

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-10-11 22:42

Mjaeh! Der er åbenbart flydt en del under vesten. Det er i hvert fald første gang jeg ser dig stave "hvis" som "vis" - som i visky uden "wh". Shit happens.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 28-10-11 22:49

ja, jeg kommer lige fra slagtermødet. Og jeg kan godt sige dig Tonga, de knægte, de vil ikke andet end drikke.
Hold da kæft, hvis jeg var udlært slagter........skulle jeg ihvertfald ikke brændes den dag, jeg kradsede af

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-10-11 23:21

Jeg har aldrig hørt om en krematorieovn, som røg i luften pga. overkoncentration af alkohol i kadaveret. Men alt kan ske.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 01-11-11 11:25

Jeg læste i avisen for Uggerløse og omegn, at deres krematorieovn var eksploderet.
Jeg sakser lige artiklen.

Citat
Uggerløse, torsdag.
Ligbrænder-foreningen "Den varme afsked" krematorieovn eksploderede natten til onsdag med et kæmpe brag.
Ifølge pålidelige kilder, skulle eksplosionen angivelig være fremkommet da foreningen var ved at ekspedere Slagtermester Phlankstik jordiske rester.
Det skyldes slet og ret, at slagtermesterens lever indeholdt store koncentrationer af whisky, Fernet Branca og Captain Morgan rom - udtaler formanden for "Den varme afsked" til Uggerløse Omegnsavis.
Hændelsen har nu fået "Den varme afsked" til at forlange, at slagtere og andre drikfældige personager bliver spiritustestet inden deres jordiske rester bliver ekspederet videre.

Murermester M.Ørtel har fået opgaven med at reparere skorstenen, og Varmemester Rørvig reparerer den ødelagte ovn. Prisen på reparationen er endnu ikke oplyst.

HH.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-11-11 14:02

Mesterligt

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 01-11-11 16:44

tak. Jeg sender roserne videre til avisens redaktør, T. Asta Tur.

Samme avis modtog i fredags en anmoding fra en lidt ældre Herre, om ikke han kunne oprette en annonce, hvori han søgte efter en husbestyrinde.

Jo, svarede T. Asta Tur, skal det være en tospaltet ?
To spaltet...!!??? Hmmmm....jahaaaaa, hvis man kan få den slags tospaltet, så for mig ingen alarm. Menæhhh, det skal du naturligvis ikke skrive noget om i annoncen.

Asta blev skide sur..

HH.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-11-11 19:12

Den har jeg hørt tidligere. Men fin er den.

Mvh.
Tonganenseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 01-11-11 20:11

Hej Tonga. Du har ret, det var en old gammel traver.

HH.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-11-11 22:31

Kan du huske en gammel vits om grønlandske piger - som kan bruges som propeller? Den er sivet ud af min beskedne hukommelsse.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 02-11-11 19:46

Sjovt nok, jeg kender ingen grønlandske vitser......undtagen denne her; Hvad kalder man en grønlandsk tyv ??
En spækhugger.........
EEEJ !!!! Den var ikke god.
Men til gengæld kender jeg en grønlandsk sanger, der hedder Rasmus Lyberth.

HH

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-11-11 20:02

Og han er Guskelov nulevende. Jeg husker stadig introen i musikverdenen, og han er vokset betydeligt med opgaven.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 02-11-11 21:55

Ja, Rasmus havde desværre lidt problemer med alkohol..