/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Lyd i surround anlæg
Fra : marc43
Vist : 844 gange
100 point
Dato : 23-10-11 22:07

Jeg har i juni købt et Sony 2.1 anlæg. Et BDV-L 600.

Lyden er rimelig ok og bassen er ok, men jeg synes, at stereospredningen er meget ringe. Faktisk så synes jeg, at stereospredningen er bedre på mit TV, så lidt af ideen er gået af fløjten. Ud over de alm. indstillinger som er slået til som fx. effekter, så kan jeg indstille afstanden fra sub en og højtalerne til min lytteposition og niveau fra 1-6 på hver højtaler og sub en og så kan jeg slå en testtone til som jeg ikke rigtig synes, at jeg kan bruge til noget. Fronthøjtalerne er placeret næsten to meter fra hinanden, så det burde være rigeligt til at give noget spredning, men der mangler ligesom lidt nuancer.

Har I nogle forslag?

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 23-10-11 22:24

Nuancer?!?!? I et komplet anlæg der koster hvad en god centerhøjttaler koster??!??

Pkt 1. Gå nu lige dine kabelforbindelser efter, om du skulle have en skippervending på en af dine tilslutninger..

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 23-10-11 22:26

Det kan ikke samles forkert

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-10-11 23:20

Ingen baghøjttalere ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-10-11 23:29

Nu har du vel også baghøjtalere.
Jo det kan sagtens samles forkert.
Man kan fase forkert og bytte om på højre og venstre mellem for og bag.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-10-11 23:31

Og så skal du huske at bruge udgange fra tv med sorround info.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 24-10-11 05:59

[CITAT][/Og så skal du huske at bruge udgange fra tv med sorround info.CITAT] ?????? Nu ved jeg ikke hvad sorround er, men hvis det er surround kan ethvert stereosignal dekodes med pro logic. Alt hvad der er ude af fase ryger i bagkanaler, alt hvad er er ren mono i centrum, ryger i centerhøjttaleren. Taler vi 5.1, DTS osv, skal dette overføres via lysleder, HDMI eller 6 stk phono.

I mange billigapparater er pro-logic logikken desværre af en ret simpel karakter og rummer nogle højst mærkvædige manipulationer der lyder grimt. Men noget tyder på en fejl 40, da selv de ringeste PC højttalere normalt lyder bedre, end noget der er indbygget i TV.

Accepteret svar
Fra : Snedig

Modtaget 100 point
Dato : 24-10-11 06:26

Du har ret, iflg montage vejledningen ser det ret idiotsikret ud. Men ligefrem surround kan du ikke lave med det sæt. Funktionen kan højst være a' la de lydbarer der også sælges til TV. Altsammen noget der i mine ører lyder grufuldt og er en lang række skrækkelige fidelifutløsninger. Er bange for det lyder som det lyder. Har du købt på nettet, kan du returnere det. Er det købt i en forretning kan du udbede dig hjælp til at få det til at du.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 24-10-11 06:54

Ja 2.1 er jo uden baghøjtalere så surround er selvfølgelig en overdrivelse. Der er to ledninger til hver højtaler i forskellig størrelse så det kan ikke samles forkert. Suben transmitteres trådløst. Lyden kommer ikke via TV, men fra en settop box og Xbox via hdmi indgangen og lydkvaliteten er sat til den højeste.

Det kan være, at kvaliteten bare er sådan

Jeg er mere ude efter om nogen har erfaring med indstillingerne ift. lydniveauet på sub og fronthøjtalere.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 24-10-11 07:03

Kunne være bange for det. Men du kan trylle lidt rundt i opsætningen på boksen. Den slags dimser har ofte en række mere eller mindre vellyggede DSP manipulationer. Prøv at rode lidt i dem og se om ikke det kan bringes til at køre tåleligt.

Tror det var en Phillips soundbar jeg blev præsenteret for sidst. Den lød simpelthen grufuldt. Både med og uden sub.

Er lidt miljøskadet og kører selv 5.1/DTS 12" front og bag. 2x8" center + 18" sub.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-10-11 09:29

Min efterhånden 17 år gamle Technics reciever har både 3D og Prologic, og så kan jeg stille den på noget der hedder "Phantom", hvilket giver en god rumlyd med baghøjttalerne når der ikke er surroundkodning på TV, centerhøjtaleren siger så ikke et kvæk, kun når der er surround.

Den har nogle valgfrie faste indstillinger, hvilket jeg ikke giver meget for

Jeg er også miljøskadet og elsker stadig mit Bose højttalersæt der dengang kostede 10.000

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-10-11 10:50

Der er 3,5 meter mellem mine højtalere og mit Sony surreoundanlæg virker perfekt. Nå Jurrassic Park kører så har man lyst til at gemme sig bag ved sofaerne.

Men af standen til de enkelte højtalere skal finindstilles. Og jeg bruger ikke højtalerkabler, jeg bruger almindelige elledninger som kabler til højtalere. De er bedre støjbeskyttet til de 3½ meter.

Godkendelse af svar
Fra : marc43

Dato : 25-10-11 06:52

Tak for svaret Snedig.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 30-10-11 08:44

Lige en kommentar efter, at spørgsmålet er blevet lukket.

Jeg fandt ud af under suste indstillinger - ikke lydindstillinger, at det henter lyden delvis fra hdmi+tv, hvilket systemet åbenbart ikke kan finde ud af, så efter, at tv er slået fra, så er der lige pludselig kommet en meget bedre lyd.