/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rengøring af murstensvæg i stue
Fra : jysch
Vist : 6104 gange
50 point
Dato : 23-05-03 12:17

Jeg har en murstensvæg i min stue - den har været gemt bag en stor reol, men står nu fri.
I hjørnerne er der mørke plamager. Hvordan gør jeg den nemmest ren.

Jeg har en damprenser, men ved ikke helt brugen af denne.

Mvh Jysch

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 23-05-03 12:19

Brug brun sæbe og en børste

Lykke til

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 23-05-03 14:45

grundrens er nok nemmere at arbejde med end brun sæbe... det opløser fedt, tobaksrøg m.m.

Hvordan går det ellers jysch?

Mvh Christina

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 23-05-03 16:33

Hej Christina!

Det går såmændt rimeligt - han flyttede i onsdags og tog det halve af stuen med, og nu står den på rengøring af rummet inden jeg skal have andre møbler ind, men da han har taget "opbevarings" tingene med ( skabe) så har jeg indholdet stående i kasser og bokse over det hele, så der skal rigtigt tyndes ud ( man har jo heller ikke noget at bruge 2 spise- og 2 kaffestel til) så selvom det er arvegodt vil jeg prøve om jeg kan sælge det - Men det er lidt mærkeligt og især mine "børn" kan ikke finde ud af det - sengen er for smal Charly falder ned!

Hilsen Jysch

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 23-05-03 17:00

du må endelig skrive hvis du trænger til at "snakke".

charly vænner sig nok til det...gandalf ligger da bare -ovenpå- mig, når der ikke er plads nok!!! (meeen..han er jo også en dværggravhund!)

Kig evt. i gul&gratis efter nye reoler..ellr det lokale loppemarked. Nyd at gøre dig fri...lån evt en bog om feng shui, hvis du er til "den slags".

har du andre børn end dyrene? Så kunne det være, de ville overtage stellene. har du fundet ud af hvad det er? Hvis det er rosenborg og velholdt, kender jeg en køber!

kh Christina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 23-05-03 17:02

en anden ting..ang. murstensvæggen: den bliver umådelig meget pænere med en gang sempexo i en lys farve! nemt at male på, udjævner lidt.

og apropos smalle senge: lå egentlig på min smalle seng i mit kontor og læste..nu er den fyldt op af en gravhund og en enorm norsk skovkat!!!

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 23-05-03 17:11

Hvad er sempexo?

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 23-05-03 17:18

Jeg har 2 drenge som ikke er interesseret - er i tvivl om ikke kaffestellet er rosenborg jeg har efterlyst sider hvor man kunne bestemme hvad stellene hedder - har som sagt 3 sæt forskellige og så nogle glas ( især snaps/likør glas med ranker på).

Snubbi ( langhåret gravhund) ligger altid nede ved mine fødder og Charly ( stor kat) ligger ved siden af min hovedpude - men nu er der jo ikke så meget plads mere - men håber at det bare er en tilvænning for os alle tre.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 23-05-03 17:49

sempexo er egentlig en udendørs murmaling, men den kan fint bruges indenfor. Den er lidt "tyk" i det, så den udjævner forskelle i væggen. Den fås i en billigere udgave, som jeg ikke lige kan huske hvad hedder.prøver lige at finde et link.

Accepteret svar
Fra : skingur

Modtaget 50 point
Dato : 23-05-03 17:59

Cempexo Murfarve

Anvendelsesområde
Cempexo Murfarve anvendes såvel indendørs som udendørs på mineralske underlag til stærkt, middel og svagt påvirkede overflader i aggressivt miljø.

På de fleste underlag kan Cempexo Murfarve påføres, uden at dets struktur forsvinder eksempelvis murværk af teglsten.

Ved tilsætning af fint ovntørret sand i Cempexo Murfarve udjævnes niveauforskelle i underlaget, og der opnås en mere levende og struktureret overflade.

Produktbeskrivelse
Cempexo Murfarve er et rent fabriksfremstillet mineralsk naturprodukt. Delkomponenterne i Cempexo Murfarve er hvid Portlandcement, konsistensgivende, vandafvisende og hærdningsregulerende tilsætningsstoffer, filler (fyldstof) samt uorganiske farvepigmenter.

Cempexo Murfarve er et tørprodukt, der alene skal tilsættes vand før brug.
Cempexo Murfarve er en svagt vandafvisende murfarve baseret på hvid Portlandcement. Selv om den færdige over-flade hærder op til en hård, vejrbestandig, ikke afsmittende samt lysægte slutoverflade, bibeholder Cempexo Murfarve sine gode egenskaber angående diffusionsåbenhed.

Forarbejde
Alle overflader rengøres grundigt. Eksisterende malinger, afskallet puds, snavs, trafikfilm m.m. fjernes. Eventuelle puds- eller betonreparationer skal udtørre inden påføring af Cempexo Murfarve.
Vægflader, der ønskes behandlet med Cempexo Murfarve, skal være min. +10 oC samt så vidt muligt have ensartet sugeevne. Fugt i underlaget giver farveforskelle i det færdige resultat.

Puds som underlag for Cempexo Murfarve skal have tilstrækkelig styrke samt vedhæftning til underlaget. I modsat fald risikeres der afskallinger.

Grunding
Ved porøse og uens sugende underlag, samt hvor der er foretaget puds- eller murereparationer, anbefales det at grunde med Cempexo Grunder inden påføring af Cempexo Murfarve. Grunding foretages normalt dagen før påføring af Cempexo Murfarve. Cempexo Grunder leveres i dunke à 1 liter. Den iblandes 10-12 liter vand til 1 liter
http://www.abs-flydegulve.dk/indhold/home/haandbog/optiroc_håndbog/09._overfladebehandling_13.asp

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 23-05-03 18:08

og et par feng shui links, hvis det har nogen interesse:

http://www.borgensbogklub.dk/prakfeng.htm

http://www.borgensbogklub.dk/stor_feng_shui.htm

http://www.webwitch.dk/Feng%20Shui/feng_shui.htm

http://www.sighvatsson.dk/interview.htm Feng Shui er en lærdom som direkte kan anvendes og måles i hverdagen. Et stigende antal mennesker har opnået ønskede mål med Feng Shui metoden - resultater som naturligvis taler til Feng Shui's fordel og som gør, at viden om Feng Shui spredes mere og mere. Derudover, så får man et helt nyt livsperspektiv ved at anvende Feng Shui principperne, fordi de lærer os at undersøge den symbolske mening af alting vi omgiver os med og at behandle det med større bevidsthed. Dette fascinerer naturligvis folk.

Kommentar
Fra : elise

Dato : 25-05-03 21:12

Hejsa - jeg ville også som Ockendon bruge brun sæbe og en børste - en kraftig opløsning af brun sæbe.
Elise

Kommentar
Fra : gitte2

Dato : 29-05-03 20:53

Hejsa..... Hvis det sorte i hjørnerne på væggen er fugt skal du huske at få det ordnet og spærre det inde med vinit... ellers trænger det igennem igen når du har malet.

Godkendelse af svar
Fra : jysch

Dato : 24-07-03 22:08

Tak for svaret skingur.

Hej Christina!

Er ved at rydde op, og så må jeg hellere få mine udestående lukket.

Hilsen Jysch