/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Misbrug af dankorot oplysninger
Fra : jepser30
Vist : 807 gange
43 point
Dato : 21-10-11 06:29

Hvis mine oplysninger på mit visa/dankort bliver misbrugt til spil og den slags på nettet, hvordan er proceduren så? Jeg fik noget af en negativ oplevelse i min egen bank da jeg henvendte mig der for at få hjælp. Men tror at det tilsidst lykkedes. Det virkede som om ingen havde styr på noget og at banken havde deres egne regler, hvad det angår.

Er der et eller andet sted på nettet man kan læse om hvad regler og love er omkring dette og evt om der findes en fast procedure for hvordan bankerne skal håndtere disse problemer?

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 53 point
Dato : 21-10-11 07:13

Du har gjort det rigtige ved at kontakte din bank og bede dem om at hjælpe dig. Hvis de ikke er servicemindede, så burde du måske skifte bank?

http://www.djs.dk/page260.aspx

Der henvises til "lov om visse betalingsmidler":

Læs om den her:
http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Sager-og-praksis/Betalingsmiddelloven--ophaevet/Betalingsmiddelloven-i-praksis
(bemærk at den er ophævet, men at der alligevel henvises til gammel praksis, så det er altså det der oftest gælder)

Dette er i øvrigt meget interessant læsning:

http://www.statensnet.dk/pligtarkiv/fremvis.pl?vaerkid=487&reprid=0&filid=1771&iarkiv=1

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-10-11 07:15

Muligvis har de haft en dårlig dag i Din bank, men det Dit eget ansvar at holde øje med kortets brug og kontobevægelser, herunder også at have ordentlig sikkerhed på computeren.

Desuden kan man døgnet rundt få spærret kortet blot med en opringning hvis man aner ugler i mosen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-10-11 09:10

Det er jo sådan at man ved køb eller reservering på nettet mange steder skal opgive kortdata.

Jeg er meget kritisk med hvem der får den slags, og jeg giver dem aldrig på dankort.

Højest på et mastercard, hvor man jo altid bagefter kan protestere og få pengene trukket tilbage.

Tænk jer om folkens, og vær mere forsigtige.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-10-11 10:09

Eller benyt et Dankort i en anden bank, hvor du så kun har et mindre beløb stående.
(de kan jo ikke stjæle noget som ikke er der)

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 21-10-11 13:09

Lad dog være med at sende kortoplysninger over internettet.
Det er kun dumme folk som gør det.
Bare betalt og se glad ud.

vic200

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 21-10-11 14:05

Hvis det er visa, har du versifisering, hvis det er dankort delen har du selv accepteret aftalen tidligere, og derved accepteret.
Hvis det ikke er tilfældet SKAL din bank hjælpe, med nyt kort & kode

Godkendelse af svar
Fra : jepser30

Dato : 02-12-11 22:11

Tak for svaret pifo.

Det var lige præcist sådan at jeg ikke selv skulle gøre noget for at få mine penge. Min bank havde forkert fat i tråden og jeg fik alle mine penge. Jeg ved ikke om jeg hører mere i den sag men har dog fået sikkerhed for at jeg har gjort det rigtige, som du selv skrev.