/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
strikkefasthed
Fra : Rosalil
Vist : 1005 gange
200 point
Dato : 20-10-11 19:32

Jeg skal igang med at strikke en kjole. Jeg har garn som ikke passe helt til opskriften, og strikker for løst til at strikkefastheden passer. Når jeg bruger en tyndere pind bliver strikningen for ujævnt og ikke særlig pæn.

Så eneste mulighed for at bruge den strikkepind som giver den pæneste strik, er at lave opskriften om, men hvordan udregner jeg så de nye antal masker i opskriften?

Mvh Rosalil

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 210 point
Dato : 20-10-11 19:45

Du kan prøve denne:
http://www.paapinden.dk/tipsogtricks/beregn-strikkefasthed.php

Men ellers har jeg een, som jeg desværre ikke kan kopiere ind her, som jeg har fået af en anden kandubruger- kan ikke huske hvem.

Det kan kun sendes på mail

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-10-11 19:52
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-10-11 20:02

Du kan også spørge i rokken

http://forum.rokken3.dk/showthread.php?t=24010

Men det kræver medlemsskab

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-10-11 20:07

Hvor mange strikker ujævnt, hjælper det at skifte "vrangpinden" ud med en mindre størrelse, måske det også vil hjælpe for dig

Jeg ved godt at det ikke var svar på dit spørgsmål, men hvis det kan hjælpe, er det ikke sikkert du behøver regne hele opskriften om

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 21-10-11 00:20

en fantastisk bog:
mary thomas' strikkebog
her står alt, hvad hjertet kan begære om strikkemetoder, formgivning osv.

jeg vil tro, at den kan lånes på biblioteket. den er fra 1987, aalborg stiftsbogtrykkeri, isbn 87-14-28708-0

hvis du ikke får svar, du kan bruge, vil jeg gerne undersøge det nærmere , men det kan så først blive om en uges tid.

du skal osse være velkommen på djursland.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 22-10-11 09:42

Tusind tak for de mange gode svar.

Den med vrangpinden kendte jeg ikke, men det hjælper ikke i denne forbindelse, da jeg skal strikke på rundpinde.

Bogen lyder som en der er værd at kigge på, måske ovenikøbet have på lager. Men Djursland er lige lidt for langt væk.

Rosalil

Godkendelse af svar
Fra : Rosalil

Dato : 22-10-11 09:44

Tak for svaret smuller54.

linkene er føjet til foretrukne, de skal sikkert bruges igen.