/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Kobling Peugeot 406
Fra : thomazo
Vist : 1012 gange
100 point
Dato : 20-10-11 19:31

Hej igen

Jeg har fået problemer med min kobling på peugeot 406 stationcar 1,8 1999. Den giver en "knæklyd" når jeg træder koblingen i bund. Samtidig kan jeg mærke et lille "nyk" i pedalen, som om den lige har et punkt den skal over. Lyden er der også når motoren ikke er i gang. Den kobler fint nok og den "fedter" ikke.
Men lyden er ny, og den er allerede tiltaget efter kort tid.
Lyden kommer ude fra motoren. Jeg har tidligere haft et defekt koblingstrykleje (i en anden bil) og lyden var en helt anden (skurren eller hvislen)

Er der nogen bud på hvad der kan være galt??

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 21-10-11 09:20

Det er de matalfinger tryklejet trukker på når der trædes på koblingen der giver lyden, de bliver bøjet når der trædes på koblingen. det tyder på at der snart skal ny kobling på.

Kommentar
Fra : thomazo

Dato : 21-10-11 12:48

Er det noget jeg kan køre med eller skal jeg hurtigst muligt have det fikset?

Autoleif vil have over 5000 bananer for operationen.. nogen der kender en billig mekaniker i nærheden af horsens?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 21-10-11 14:26

Du kan godt køre med det, der sker ikke noget ved at køre med det, det er kun når du bruger koblingen at der bliver belastet, så hvorlæge du kan køre er ikke til at sige.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 21-10-11 19:33

Hvis din bil har koblingskabel kan det også sagtens være årsagen. Kablet slides hver gang du træder på koblingen, og tid efter anden kan der opstå småskader der føles som "knæk" når du bruger koblingen. Prøv evt. næste gang du kigger efter olie på motoren, at give kabelenden en dråbe eller to fra oliepinden. Det kan gøre underværker, at smøre glidefladen.

Accepteret svar
Fra : tyller01

Modtaget 100 point
Dato : 08-11-11 22:20

måske er armen som aktivere koplingen defekt ved at brække det har vi ofte set

Kommentar
Fra : thomazo

Dato : 10-11-11 07:36

hej tylle01

det er vist armen der er defekt. Men ifølge auto leif er den er den "bare" skæv, og der er ikke noget til hinder for at køre i den lidt endnu.. og den skal stadig ha skiftet hele koblingen, sigen han. Så jeg er faktisk begyndt at kigge efter ny bil.

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 10-11-11 08:20

tænkte det nok

Godkendelse af svar
Fra : thomazo

Dato : 10-11-11 09:21

Tak for svaret tyller01.