/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Fjernvarmeafregning
Fra : jensviggo
Vist : 600 gange
20 point
Dato : 19-10-11 09:03

Min nabo og jeg er ikke enige om afregning af fjernvarme. Vi har for et stykke tid siden modtaget årsopgørelser og nyt budget.
Af budgettet fremgår der et forventet forbrug af kwh og en enhedspris på en kwh, så er der et fast bidrag, målerleje, det talt sammen giver f.eks. total 20000,- excl. moms, så kommer momsen, og til sidst total incl. moms.
Det faste bidrag er f.eks. 4500,- målerleje er f.eks. 500,-, altså i alt 5000,-.
Nu påstår min nabo, at der ikke skal betales moms af de faste udgifter, i det her tilfælde moms af 5000,- altså 1250,-.
Hvad er rigtigt, det er et barmarksværk et A.m.b.a.
Alle brugere er indkaldt til et møde om værket, struktur, økonomi og bla bla, og her vil han hårdnakket fremlægge sine synspunkter om afregningsmetode?????????????????

mvh jensviggo

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 19-10-11 09:43

Du får det mest korrekte svar ved at ringe til SKAT.
jeg er 100% sikker på at der skal betales moms af det hele. Værket fratrækker jo også moms af deres indkøb m.m.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-10-11 10:06

Den er god nok, den er dårlig.......som lægen sagde

Nærlæser Du opgørelsen bliver der også opkrævet moms af afgifterne, nøjagtigt som på elregningen.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 19-10-11 10:18

ja det er det der gør???????????, men hvad gør varmeværket af de momspenge????????

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-10-11 10:53

Værket sender momspengene til SKAT. Moms er en skjult skat lige som så mange andre afgifter er.

Er det ikke gået op for dig at vi ikke har skattestop? Selve skatten er den samme, men nu har vi så mange skjulte afgifter at det har øget vore skal med mange %. Så skattestop,

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 19-10-11 11:03

det har du ret i, men ser jeg så på værket samlede opgørelse over samtlige forbrugere på et år, er alle indbetalte ydelser fra forbrugerne anført som indtægt uden moms, skal man ikke bogføre moms, eller kører man et momsregnskab ved siden af, og hvorfor skal forbrugerne ikke ha det at vide???????????????

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 19-10-11 11:07

Et momsregnskab føres ved siden af det rigtige regnskab.
Når værket køber ydelser, reservedele m.m. betaler de moms og den moms fratrækker de den moms som de får ind fra forbrugerne og differencen bliver betalt til SKAT. Det er ligesom alle andre firmaer.
Budgetter og andre ting er altid uden moms.
Nu kan det ikke siges tyderligere. Betal og se glad ud, for du slipper ikke.

vic200

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 19-10-11 11:15

Indsæt din tekst her

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 19-10-11 11:18

jeg sidder her med budget fra værket, i flg. dine oplysninger skal budgetter altid være uden moms, men det er det her ikke, så burde man kalde det forventet forbrug incl. moms, elller er det bare ordkløveri??????????
Så må værket ikke kalde det budget, eller hvad

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 20 point
Dato : 19-10-11 11:44

Vi tager lige en tilstødende boldgade.
Jeg sidder her med et forbrugsregnskab på varme og vand, aflæst og opgjort af Brunata som jo gør det for de fleste af fjernvarmeselskaberne i landet.
Der er ikke anført moms og afgifter, men jeg har et 100% kvalificeret gæt på at de er indregnet.

Hvis Du søger indsigt i det dybere regnskab i selskabet vil Du se at de forskellige indtægter og udgifter er adskilt i underkonti der bl.a. belyser hvilke posteringer som der er momspligtige, enten den ene eller anden vej, dette bruges til indberetninger til SKAT og er ikke noget vi slutforbrugere kan bruge til noget..........vi skal bare ryste op.

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 19-10-11 11:49

Tak for svaret LuffeA. Sådan, nu forstår jeg det hele meget bedre, så har naboen ikke ret i hans udredning. Jeg kan fortælle, at jeg har kontaktet skat i min kommune for svar på samme, men har ikke fået et svar endnu................venter