/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Skiftenøgler
Fra : svendgiversen
Vist : 3355 gange
132 point
Dato : 18-10-11 20:30

Jeg ved godt, at en "svensk nøgle" er en skiftenøgle,

hjemme i Himmerland kaldte vi den en "engelsk nøgle",
og da jeg var på service i Tyskland sagde de: Ræk mig lige "den franske".

Nu påstår min kone at en svensk nøgle er en skifte nøgle
i modsætning til en Backo nøgle, der er en fast nøgle.

Selv om jeg ved bedre, er jeg nødt til at spørge,
Backo er jo det kandte firma i Sverige der laver nøgler, både skifte og faste nøgler,
ligesom Unbracko laver sekskant nøgler, og Unbracko er blevet kalde navnet på disse nøgler.

Hvad er/kaldes en skifte nøgle i Danmark?
Hvad er/kaldes en Unbraco nøgle i Danmark??

Vi har igen væddet en million...

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 142 point
Dato : 18-10-11 20:54

Hvad er/kaldes en Unbraco nøgle i Danmark??

Citat
unbrakonøgle, (se unbrakoskrue), skruenøgle til unbrakoskruer.

Citat
OPRINDELSE første led fra amerikansk engelsk varemærke Unbrako, afledt af unbrake 'løsne eller slække en bremse' (sammensat af un- og brake 'en bremse, at bremse')

Betydninger

lille metalstang som er sekskantet i tværsnit og bruges til at stramme (eller løsne) særlige bolte, beslag el.lign. der har et tilsvarende sekskantet hul ofte bøjet i en ret vinkel så den ligner et L

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?aselect=unbrakon%C3%B8gle&query=uladsigg%C3%B8rlig

http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Sprog/Fremmedord/u-u%C3%A5/unbrakon%C3%B8gle

Hvad er/kaldes en skifte nøgle i Danmark?

Citat
skiftenøgle subst. -n, -r, -rne

1. en indstillelig skruenøgle

Citat
En svensknøgle eller skruenøgle, hedder egentlig en skiftenøgle.

http://da.wikipedia.org/wiki/Svenskn%C3%B8gle

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-10-11 21:18

En engelsk nøgle og en svensk nøgle er ikke det samme den velkendte svensk nøgle: http://www.esska.se/esska_se/bilder/lbilder/8_1296481834_g.jpg har kæberne på skrå ud fra skaftet, engelsk nøglen har kæberne vinkelret ud fra skaftet og skuen er på langs med skaftet, jeg kan desværre ikke finde billeder af en engelsk nøgle

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-10-11 21:26

Fra Wikipedia
Citat
Svensknøglen er langt den mest populære skiftenøgle i Danmark, hvor den fuldstændigt har fortrængt den engelske type, den såkaldte engelsknøgle, udviklet af E. B. Budding.
og det kan jeg godt forstå, engelsk nøglen er temmelig uhåndterlig sammenlignet med svensk nøglen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-10-11 21:30

ans du har ret om Unbraco, men det er ikke nøglepunktet, det er Backo...

og godt husket o.v.n.
selv om du ikke kan finde det, tror jeg at de gamle engelsk nøgler var mere vinkelrette?

nu mangler I bare at nogle siger at Backo ikke er fast nøgler,
men firma navn for både faste og skifte nøgler, her på skrå...

Unbraco var kun nævnt som et eksempel på at et firmanavn kan blive en type betenelse.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-10-11 21:38

Citat
nu mangler I bare at nogle siger at Backo ikke er fast nøgler
desværre Backo fabrikerer både fast og skifte nøgler (og unbraco nøgler) så at sige at en backo nøgle ikke er en fast nøgle er vist at omgå sandheden, jeg har aldrig hørt en fast nøgle omtalt som en backo nøgle

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-10-11 22:01

Det ser ud til at min kone har tænkt på Unbraco i stedet for Backo,
derfor påstanden om faste nøgler...

Vi er blevet enige om et kompromi,
hun taber ikke denne gang, jeg har tabt de to, tre sidste milioner,men det bliver i familien...

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 18-10-11 23:25

Det er nemmere at finde tingene når de bliver stavet rigtigt

Her er link til Bahco http://www.bahco.com/
og som allerede nævnt så hedder det andet firma Unbrako med k http://unbrako.com/

Og her var der lige et billede af en englænder http://www.zonebattler.net/2009/06/11/funde-im-fundus-15/

Et par billeder mere, den øverste bliver tit brugt som en slags rørtang http://de.wikipedia.org/wiki/Engl%C3%A4nder_(Werkzeug)

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 19-10-11 08:44

Jeg vil da osse lige komme med et indlæg om nøglerne, de svenske og engelske. I princippet, arbejder nøglerne ens, dvs. skruer du f.eks. på svensknøglen med tommeltotten og skubber op, udvidder gabet sig til naturlig stop, hvis du har en engelsknøgle i hånden og skubber op indsnævres gabet sig, altså lings (????????) ved ikke om det er links eller lings. det er efter min mening den store forskel. De nyere svenske BAHCO nøgler er ergonomiske, altså ligger de bedre i hånden, kæberne er slanke altså tyndest i spidsen af kæberne, og tykkes ved (roden), men skiftenøgle kaldes den stadig, men i håndværkerkredse hedder det, ræk mig lige en 6" (tommer).
Nogen helt andet som jeg gerne vil "afsløre, men det er nok udbredt kendt), at man faktisk kan tune en svensknøgle, hvordan........man skruer stiften ud, som holder fingerskruen fikseret i nøglen, fjern tommelskruen, men pas på den lille fjeder. Den løse kæbe er nu helt løs og kan fjernes. I den ende, hvor stoppet sidde, kan man nu slibe en del af den tykke del af sto
ppet væk, så vil, efter samling af nøglen være muligt at fortsætte med at udvide spandet, udover det naturlige stop,og fortsætter man med at skrue, ender det med, at man fjerner den fra (den løse kæbe) fra resten af nøglen.
Og hvad kan man så bruge det til, jo man kan løsne/spænde større f.eks. møtrikker og bolte. Man skal osse tænke belastning af kæberne, det er ikke ligegyldigt, hvordan, hvis man skal spænde en møtrik, så skal den faste del af nøglen med fast kæbe være nærmest den vej man spænder, så ligger belastningen i bunden af nøglen, men det er der ingen der gør, det virker akavet.

MVH
jensviggo

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-10-11 10:19

Så var det allivel en svensk nøgle vi kaldte en engelsk nøgle som barn, den parallele husker jeg ikke.
Og det hedder "links", tysk for venstre, lidt kan jeg da stave til...
Når Unbrako er med k er det måske også tysk?

Og min mindste bacho nøgle er en Kongsberg, Made in Norway, men stadig en svensk nøgle,
og det er rigtigt at man ved normal brug belaster den forkert, yderst på den løse kæbe,
man burde altså skubbe i stedet for at trække, men den må jo være dimensioneret til det?

Mange interessante indlæg, jeg lader det stå lidt endnu

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 19-10-11 10:54
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-10-11 11:35

Det hedder slet og ret en skiftenøgle ..........................fordi man kan skifte spændestørrelse.
Modsat en fastnøgle hvor der almindeligvis kun er een størrelse på hver.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-10-11 14:55

Skiftenøglen er iøvrigt noget Fanden har skabt, den har kostet millioner af blodige knoer på fingrene

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-10-11 15:28

I militæret hedder det en justerbar fastnøgle, de er måske ikke så meget for at bruge værktøj som kan justeres, og en justerbar fastnøgle lugter da lidt af fastnøgle

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-10-11 16:59

Citat
Skiftenøglen er iøvrigt noget Fanden har skabt, den har kostet millioner af blodige knoer på fingrene

Ja nemlig..................når den bruges forkert. Den skal jo trækkes hen mod den justerbare kæbe, for så holder den bedst fast. men den kan stadig smutte.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-10-11 18:09

Dengang jeg boede hjemme på landet havde vi skiftenøgler,
senere da jeg arbejdede med hydraulik på en testbane i en større dansk industri virksomhed,
brugte vi kun fastnøgler, så den der profi snak med ræk mig lige 6 eren, tror jeg ikke på...

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-10-11 18:14

en umbrakonøgle hedder iøvrigt en insex-nyckel på svensk.
og jeg kalder skiftenøglen for en udenlandsk.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-10-11 19:08

>umbrakonøgle hedder iøvrigt en insex-nyckel på svensk.

Innenkant seks schraube, eller noget i den retning, på original sproget Tysk...

Hav en fortsat trevlig aften, som jeg heller ikke kan stave til.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-10-11 19:13

Det er meget nemmere med popnitter.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-10-11 20:54

Citat
Dengang jeg boede hjemme på landet havde vi skiftenøgler,
senere da jeg arbejdede med hydraulik på en testbane i en større dansk industri virksomhed,
brugte vi kun fastnøgler, så den der profi snak med ræk mig lige 6 eren, tror jeg ikke på

Udtrykket 6`eren, altså 6-tommeren hænger sammen med størrelsen på skiftenøglerne, jo længere desto større møtrikker kan den tage.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-10-11 21:20

Jeg bruger nu altid den højre " 5 tommer "

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-10-11 09:17

Tak for svaret ans.

Du var først med forklaringer til begge nøgletyper.

Også tak til I andre for gode indlæg...