/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gulvvask med brun sæbe eller sæbespåner
Fra : Sheba
Vist : 5239 gange
100 point
Dato : 18-10-11 10:54

Har fornylig fået linoleum i entreen. Leverandøren siger, at man skal købe et specielt vaskemiddel hos dem for at få en beskyttende hinde. Dog har jeg også fået anbefalet sæbespåner, så det bruger jeg. Men man må ihvertfald IKKE bruge brun sæbe, som jeg bruger på mine trægulve, siger de kloge. Jeg forstår bare ikke, hvordan brun sæbe kan være godt til at lægge en beskyttende hinde på et trægulv men helt forkert til linoleum. Jeg har efterhånden så mange typer gulv i huset, at jeg skal bruge forskellige rengøringsmidler til det hele - ret irriterende. Skal jeg bare bruge sæbespåner til alt?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-10-11 11:02

Brun sæbe er langt kraftigere basisk end sæbespåner,
så brug sæbespåner til det fine og brun sæbe til det grove...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-10-11 11:05

Som bliver bekræftet her:

http://www.decorate.dk/artikler/Boligbog/Vedligeholdelse/Rengoeringsmidler/Brun-saebe-krystalsaebe-/e_108_2668.page

altså vinyl, og dermed også linoleum, tåler ikke brun sæbe...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-10-11 11:42

Op i r.... med vinyl, men linoleum er hærdet linolie med fyldstoffer, og ligesom gammel oliemaling bliver blød og kan skylles af med vand vil også linoleum blive blød og ødelagt af brun sæbe.
vh
pbp

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-10-11 11:46

Brun sæbe, og især den ægte som er krystalsæbe (og ikke bare noget flydende stads til overpris for tilsat vand) er krasse sager og bør kun bruges til lakerede eller andre bestandige overflader.
Det kommer selvfølgelig an på blandingen man selv laver, det bedste er at tage ca. 1 spsk på spidsen af et piskeris og så piske det ned i 5 liter vand.

Når Du har åbnet en pose sæbespåner så opbevar indholdet i en lufttæt beholder, som f.eks de "dryssedåser" man bruger til havregryn og sukker, hvis sæbespånerne tørrer for meget bliver de hårde og mister virkningen.
Sæbespåner er også godt til uldvask i hånden.

Har man noget kogegrej eller ildfast der trænger til en grundig omgang så rør lidt salmiak i fast brun sæbe, smør tingen ind, put den ned i en plastpose og lad den lægge natten over, så er det rent næste dag, Teflon kan dog ikke tåle mosten.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-10-11 11:56

Du skal (naturligvis) bruge spåner til linoleumgulv. Jeg har dog engang reddet et linoleumgulv, som én eller anden noksagt havde givet gulvfernis, ved at smøre det over med lige dele vand og brun sæbe. Efterhånden som fernissen løsnede sig, blev den skrabet af, og alt blev vasket, først eddikesyre fortyndet 1 + 15, siden rent vand. Efter tørring blev det hele sovset ind i koldpresset rå linolie, stod i et par timer og blev tørret af og hvilede sig en week-end.
Mandag var der "Næh!" og "Åh!", for gulvet var blevet helt pænt igen og holdt sig sådan i mindst 3/4 år. Jeg kunne desværre ikke følge succesen, for bygningen blev solgt til en kommune, som formodentlig bare har brækket det hele af og lagt vinyl.
vh
pbp

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-10-11 14:32

Vinyl er dårlig slang for pvc. Det tåler næsten hvad som helst af rengøringsmidler.
Ægte linoeum er lavet med enhærdende olie. Det tåler ikke brun sæbe men sikkert nok en gang mid sæbespånevand.

Brug heller ikke brun sæbe på almindeligt malede flader. Maligen tåler ikke den skrapp base, som er i overskud i brun sæbe.

Kommentar
Fra : Sheba

Dato : 18-10-11 14:40

Tak for gode eksempler - nu har jeg ihvertfald forstået, hvad linoleum'en kræver. Men hvad skal et trægulv så have, hvis brun sæbe er for skrap kost? (ludbehandlet/ubehandlet træ)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-10-11 15:13

Sæbespånevand.

Hvis det er meget snavset bruger jeg vand med lidt sprit/salmiakspiritus og lidt opvaskemiddel. Samme middel er også godt til almindelig rengøring og pudsning af vinduer.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-10-11 15:31

Træ, ubehandlet, ludbehandlet:
Vask med sæbespåner

se eksempelvis her:
http://www.statensnet.dk/pligtarkiv/fremvis.pl?vaerkid=487&reprid=0&filid=1630&iarkiv=1

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-10-11 17:33

Jeg vasker normalt mit trægulv, med sæbespåner og en gang i mellem med brun sæbe, når det skal have en ekstra omgang.

Derimod holder jeg mig til anbefalingen fra gulvcenteret vedr. mit køkkengulv med korkfliser (med overfladebehandling). Der bruger jeg Neutral gulvvask, med neutral ph værdi på 8.00 og det giver en flot overflade. Det er anbefalet til linoleum, laminat osv.
Og det kan også anvendes til trægulve.

Jeg gør dog det at jeg af og til lige tager over på trægulvene, når jeg nu har gang i spanden til køkkenet- og det bliver dejlig rent både i køkken og på øvrige gulve.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-10-11 17:37

Citat
Tak for gode eksempler - nu har jeg ihvertfald forstået, hvad linoleum'en kræver. Men hvad skal et trægulv så have, hvis brun sæbe er for skrap kost?

Jeg har også lagt mærke til at de vandbaserede gulvlakker heller ikke tåler en stærk opløsning, ihvetfald skal man tørre efter så godt som muligt.

Både brun sæbe og sæbespåner har den egenskab at det efterlader en smudsafvisende film, denne bliver så udskiftet ved næste sæbevask.
I hjem hvor der ikke svines meget eller ryges er der mange der nøjes at med at tørre over med en hårdt opvredet gulvklud eller moppe og så kun bruge sæbe nu og da

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 18-10-11 17:58

Min lokale ekspert er nu kommet,

hun har nyt trægulv, som hun behandler med sæbespåner,
og hun siger at brun sæbe er alt for stærk til ubehandlede trægulve.

Det var vist hvad jeg selv forsøgte at sige lidt tidligere, med andre ord?

ha´ en god aften
Erna og Svend

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-10-11 18:46

Duften af vask med sæbespåner er nu heller ikke af vejen

Men på køkkengulvet vil jeg stadig foretrække, en vask med gulvvask uden salmiak som skrevet ovenfor.

Desuden giver sæbespåner en flot overflade på de ubehandlede trægulve, som brun sæbe ikke gør.
Brun sæbe giver en mere gul overflade. Sæbespåner giver en mere lys overflade.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 18-10-11 19:19

Ja i gamle dage, for mange år tilbage, behandlede man det rå trægulv med læsket kalk, helst over 5 år gammelt, når dette var tørret godt ind, natten over, blev gulvet skrubbet med en stærk sæbe opløsnng, med brun sæbe (den ægte, som LuffeA nævnte). Jeg har prøvet kuren på et gammelt afhøvlet gulv, det er et kæmpe arbejde, som giver sved på panden, men det er også flot og slidstærkt, p. gr. a. blandingen mellem kalken og sæbeluden. Om den behandling er god for nye gulve ved jeg ikke, men det er nok ikke muligt senere at lakere gulvet .
Her i huset vaskes vores nye gulve med sæbespåner.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-10-11 20:02

Da jeg var barn blev gulvene ferniseret 2 gange om året med en klud..............hvilket gjorde at der var næsten mere lak end træ i det gamle lort vi boede i.

"Jeg elsker den gamle så rønnen den vakler", blev der sunget i radioen.

Godkendelse af svar
Fra : Sheba

Dato : 19-10-11 11:40

Tak for svaret svendgiversen og for grundig research samt link.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-10-11 15:27

Selv tak