/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
USB-harddisk svigter.
Fra : lektortl
Vist : 451 gange
400 point
Dato : 23-05-03 10:04

Jeg har en 120 GB USB-HD (MAXTOR). Indtil for nylig fungerede den udmærket. Pludseligt begyndte den at virke ulideligt langsomt (og en kopiering af ca 3 GB filer fra en fremmed harddisk ovet et LAN så ud til kun at have fået nogle af filerne overført).
Da jeg dagen efter skulle bruge disken igen virkede den ikke længere.
Jeg har prøvet at tilslutte den til forskellige PC'er, og hver gang sker der det, at PC'en (WinXP) bliver umådeligt langsom, men opdager dog til sidst at den har fået en USB-enhed tilsluttet. Når jeg prøver at se indholdet på disken, melder den (efter laaaang tid tilbage at der er en "I/O-fejl".
Har nogen en ide til at genoplive den? Jeg har en del liggende på disken, og - rigtige mænd tager jo ikke backup.
Håber på et brugbart råd.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 23-05-03 10:24

nej det er rigtigt, rigtige mænd tager ikke backup, de græder

Kommentar
Fra : xor

Dato : 23-05-03 10:35

Det er en USB 2.0 device ikke sandt i så fald er det så et originalt usb 2.0 kabel du bruger.
Der et par specielister indefor området som kan hjælpe dig inde i dette forum.
http://www.everythingusb.com/forums/
Håber du for løst dit problem.

/Xor ,->

Kommentar
Fra : 4u2

Dato : 23-05-03 10:40

Hvis det er meget vigtigt det der er på disken ville jeg åben den og tage harddisken ud da det er en IDE disk der er i boxen
og sætte den til computeren directe

men husk garantien forsvinde når du åbner boxen...

Mvh 4u2

Kommentar
Fra : xor

Dato : 23-05-03 10:41

prøv at tjek dette spg samt svar ud. Kan være det kan hjælpe dig. Kender ikke selv til problemet med mindre at det er kablet.
http://www.everythingusb.com/forums/showthread.php?s=71a4b75d6d4e733c0453050105a9d602&threadid=1829&highlight=maxtor+slow

rigtige mænd kan nu engang godt huske at tage backup. hehe

/Xor ,->

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 410 point
Dato : 23-05-03 11:38

Hej Lektor

Jeg har nøjagtig samme disk som dig og har også haft problemer med min disk, og Maxtor diske som helhed. Du kan læse om mit problem her:

http://www.kandu.dk/dk/spg/11251

Desværre er der noget bøvl med mass-storage driverne der bevirker at det somme tider går galt med datatab til følge. Dette er et udbredt problem har jeg læst andre steder på nettet.

Personligt mistede jeg 90% af mine data. Så jeg vil råde dig til hurtigst muligt at rede alle de data du overhovedet kan og så formatere disken om. Jeg har i dag formateret min disk til ntfs, fordi der hermed er langt større chance for at rede mine data næste gang det går galt, for det vil gå galt igen er jeg sikker på
Dernæst har jeg valgt kun at bruge disken til ting jeg kan tåle at tabe. spil o.s.v.
Det kan lyde hårdt og trist, men jeg tror desværre det er den løsning der giver dig mindst kvaler.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Greforb

Dato : 31-05-03 00:01

Hvis det virkeligt er vigtige data kan man få dem genskabt af specialister. Det koster fra 6000 og opefter.

Kommentar
Fra : rfh

Dato : 07-06-03 00:13

Husk altid at bruge icon i tray-bar til 'Sikker fjernelse af harddisk', hvis du ikke gør det vil cache under win/harddisk ikke blive skrevet til disken og mister data muligvis information i fat tablen.
mvh
RFH

Godkendelse af svar
Fra : lektortl

Dato : 02-12-03 12:56

Jeg havde glemt, at lukke for spørgsmålet.
Jeg har opgivet at få gang i harddisken. Jeg havde købt den i SHG i århus, og jeg fik heldigvis pengene tilbage, så jeg kunne købe en ny for dem.
Jeg har prøvet at finde det svar(den kommentar) som jeg synes jeg bedst om.