/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Anvendelse af vandet fra tørretumbler
Fra : toyota34
Vist : 1565 gange
100 point
Dato : 14-10-11 18:23

Hvad gør I med vandet fra tørretumbleren - hælder det ud eller kan det anvendes fornuftigt?
Jeg havde tænkt på strygejernet men der står i vejledningen at de må man ikke.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-10-11 18:30

Citat
eller kan det anvendes fornuftigt?

Drik det - det er vel "rent" vand

Kommentar
Fra : clou

Dato : 14-10-11 18:38

Du skal i alt fald ikke komme det i strygejernet, der kan være lidt "fnuller" i vandet, som så kan sætte sig i dyserne på strygejernet.

Her i huset bruger vi vandet til vore potteplanter.

Clou

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-10-11 18:49

Brug det til orkideer og akkumulatorer. Det er jo destilleret og uden mineralsalte.
vh
pbp

Kommentar
Fra : akle

Dato : 14-10-11 19:50

Selv har jeg i mange år brugt vandet til mit damp strygejern, dog har jeg hældt vandet gennem en thesi først. Strygejernet fungerer lige så godt i dag som da det var nyt, ca 15 år siden.
Som blomstervand har jeg aldrig brugt det, nettop fordi der ingen mineraler er i, men måske til orkidéer er det ok?
Mvh Akle

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-10-11 20:32

Nu kræver det en kondenstumbler, for ellers forsvinder vandet ud i luften.

Så jeg hælder vandet ud fra min kondenstumbler. Der er ikke ret meget vand.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 14-10-11 20:34

ja, egentlig kunne man jo samle det og bruge det til toiletskyl

Men her har jeg en slange, så det ryger direkte i kloakken.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-10-11 20:55

Vi bruger det, efter en tur gennem et kaffefilter, til strygejernet, samt til div potteplanter (afløst af hanevand engenag imellem), begge dele synes at fungere fint.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 06-11-11 11:07

Hvorfor tror I der er destilleret og mineralfrit vand?

Hvor er mineralerne så hende ? Er de i en skuffe et andet sted i tørretombleren, som I så tømmer.

Kondensvandet er vandet fra vasketøjet, altså vand fra vandværket, tilsat rester af sæbe og skyllemiddel fra vaskemaskinen, og I bør hælde det i kloakken, da det i bedste fald ikke gør skade, til hvad I nu vil bruge det til.

Gasmanden2

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-11-11 12:45

Hej gasmand
sæbe og skyllemiddel fordamper ikke men bliver i tøjet. Det, der falder ned fra himlen og kaldes REGN, er også fordampet og kondenseret vand.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 06-11-11 12:52

Hej pbp_et

Det er korrekt, det er fordampet vand, men det betyder jo ikke det ikke indholder noget.
Du kender syreregn, og regnvand er på ingen måder rent, det er forurenet med det der nu findes i luften.

Desuden skriver du: "Det er jo destilleret og uden mineralsalte"
Og det er helt forkert.

Gasmanden2

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-11-11 14:14

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-11-11 14:18

Der er muligvis en smule parfume fra vaskemiddel og fra skyllemiddel, men mineralsalte kræver altså n o g e t højere temperaturer end end tørretumbleres for at fordampe. Og syreregn: Der bliver ikke ledt så meget skorstensrøg ind i tørretumblere, at det gør noget.

Så jeg står fast på, at det sagtens kan bruges til orkideer og akkumulatorer.