/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
sætte nas op til internettet
Fra : Broderpivert
Vist : 837 gange
500 point
Dato : 14-10-11 14:11

Hej Allesammen.
Jeg er meget grøn lige på dette område her.
Men Har købt en nas boks. D-link dns-320 og har en router som hedder linksys wrt54GL.
Og Jeg kunne godt tænke mig at få sat min boks op sådan jeg kan gå på internettet et andet sted fra og hente de ting som ligger på boksen.
Men kan bare ikke finde ud af hvordan man gør med hensyn til router, ip adresse osv.

Nogle der kan fortælle step by step hvordan man gør. Også hvordan man åbner porte i router osv.???
Håber på en som kan hjælpe da jeg åbenbart ikke kan finde ud af det selv.

ps. Min router er sluttet til en anden router i vores hus som hedder D-link Dkt-410

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-10-11 14:39

Prøv først at læse manualen til din nas omhyggeligt.

Hvis du ikke har den fulde på papir, så findes den på en medfølgende cd /dvd eller på linksys hjemmeside.

Hvis du er heldig har linksys et installationsprogram eller et sted i deres menu på nas, som kan ordne det hele automatisk for dig. Det gælder for nyeste programudgave fra Synology, og Dlink vil nok ikke stå tilbage for dem.

To routere på samme net er noget rod i forbindelse med nas. Hvorfor har du dog det.

Hvis den ene bare drejer sig om at få trådløst lokalnet og noget switchfunktion, skal du slå selve routerfunktionen fra på den, der sidder sidst i forhold til din internetadgang.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-10-11 14:50

En forudsætning for at kunne tilgå nas udefra er at den har en fast adresse på internettet, eller at en skiftende adresse kan slås op et sted.
Gamle Cybercity kunder har en fast adresse til routeren. De fleste andre udbydere tildeler ens router en ny adresse, hver gang den kobled på.
Hvis det sidste er tilfældet skal du finde en tjeneste med dynamisk name server og registere dig der.
Nas skal så indstilles til når den tændes selv at gå på nettes og meddele sin tilæfældige midlertidige adresse til nameserveren. Via nameserveren kan man så til enhver tid finde nast ude fra internettet - hvis der er hul igennem udefra.

Fra manualen finder du ud af portnumre og protokoller som nas betjeren sig af.

På dit lokalnet indstiller du nas til altid at bruge en bestemt lokaladresse . D har vel ca 50 til 100 at vælge mellem. Hvilke står i manualen til routeren.

Tilbage er så bare at indstille routeren til at forwarde de pågældende porte til nas lokaladressen. Hvordan fremgår af routerns manual.

God læsning af manualer.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 14-10-11 19:35

Du skal finde ud af hvilken IP adresse din NAS har, du kan helt sikkert inde på NAS'en bestemme om den skal have en fast IP eller dynamisk, vil dog helt klart anbefale en fast IP. Når du har gjort det så skal du ind i din router og forwarde port 80 til din NAS og så er der adgang til den. Hvis din NAS kan køre som webservere så skal du ind og sætte den op til og svare på port 80.

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 15-10-11 11:09

Hmm så er jeg kommet igang men når jeg følger guiden skriver den at jeg skal kontollere min ddns-kontoinstillinger, og om port 80 er åben. Hvad gør jeg her. har lavet en konto på /www.dlinkddns.com men jeg sidder lidt fast her.
Nogle der kan hjælpe

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-10-11 11:33

Følg dit eget link . Uner support og how to står hvordan du skal gøre.

Jeg tror ikke du kan nøjes med port 80 . Min synology kræver mange flere porte før der er fuld funtionalitet udefra. Men den kan jo også meget andet end bare serve filer.

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 15-10-11 11:40

Jeg må sige at jeg er kommet på arbejde. Hehe.
Jeg kan bare ikke finde ud af at åbne diverse porte i min router, osv.
har kigget på min router instillinger men syntes det er meget svært at finde ud af hvad der skal skrives under port forward osv.

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 15-10-11 11:52

Er der måske en der kan hjælpe mig via msn eller noget i den stil. For er da helt gået i sort lige nu.?
Håber på en der kan finde lidt tid til at hjælpe en i nød.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 15-10-11 13:14
Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 15-10-11 15:22

Har fundet et program som burde kunne åbne diverse porte, men når jeg prøver at åbne port 80 skriver den at den er offline! Nogle der har ellers et par gode råd?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-10-11 17:57

Har du sørget for kun at gå gennem een router

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 14-12-11 16:16

Du skal selv åbne portene, der findes ikke programmer som kan åbne porte, så ville det jo være alt for let og hacke div. netværk.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 14-01-12 11:56

Hallooo, har du opgivet?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 21-05-12 15:55

Typisk