/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Se forskel på benlim og hudlim?
Fra : Wondertaker
Vist : 906 gange
100 point
Dato : 14-10-11 12:52

Jeg har en gammel firkantet plade med animalsk lim. Hvordan kan man bestemme om det er benlim eller hudlim? (Hvordan finder jeg ud af om det er det ene eller andet)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-10-11 13:53

Hvis katten er meget interesseret er det nok fiskelim

Kommentar
Fra : Carner

Dato : 14-10-11 15:48

Hej.

http://www.snedkeri.dk/Hints-og-tips-fagfolk-imellem

Kan måske hjælpe dig.

Hilsen
Carner.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-10-11 18:59

Hvis den er sej uden uden at sprække når du bøjer den en smule, kan du bruge den til krævende møbelreparationer, til limfarve og hvad man ellers bruger den slags til. Hvid PVA-lim har jo kun været i brug i 45 -55 år, så langtidsholdbarheden kendes ikke. Hud/benlim begynder erfaringsmæssigt at blive sprød efter 50-100 år. Møbelreparatører anbefaler at bore 2mm-huller i rokkende møbelsamlinger og sprøjte hvid PVA-lim ind. Til finering af den gamle skole er gammel lim fin, den lægges på begge flader og stryges på med et strygejern stillet på en temperatur lidt under der hvor fineren bliver branket.
vh
pbp0

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-10-11 23:24

Citat
Møbelreparatører anbefaler at bore 2mm-huller i rokkende møbelsamlinger og sprøjte hvid PVA-lim ind

Her har jeg så med succes brugt expanderende trælim på nogle pindestole.