/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Sedi- briketter
Fra : kammanoerup
Vist : 1721 gange
100 point
Dato : 14-10-11 07:39

Hej

Er der nogen her, er har erfaring med fyring af Sedi- Briketter. De skulle være fremstillet af tørv

Hvordan brænder de? Tørv vækker minder fra min barndom

Venlig hilsen Kamma

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 14-10-11 08:27

Fyringsolie har en brændværdi der er ca 3,5 gange bedre end tørv. dvs, hvis man skal sammenligne prisen på fyringsolie og tørv skal man gange prisen med 3,5 og forudsætte tørven er tørret ordentligt. Hvis tørvprisen er 2000 kr/tons svarer det til at man giver ca 7000-8000 kr/ton for fyringsolien i opvarmningen. Mon ikke fyringsolie koster omkring 9000 kr/t? så der er lidt at spare, hvis man vil have svineriet med tørvene.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 100 point
Dato : 14-10-11 08:45

Det giver en god whiskey når man bruger tørv.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-10-11 09:20

Ingen erfaringer, men brændværdien opgives til 4900 Kcal/kg, olie har 8600 kcal/kg, så økonomien lyder fornuftig nok, til 2400 kr/990kg for briketterne, mod op mod 11000kr/1000 l olie, der er nder ½ pris

I praksis afhænger økonomien selvf. af hvor effektiv forbrændingen er i brændeovnen, men, hvis man tager besværet med, lyder det fornuftigt nok

http://www.nettobraende.dk/SEDI%20Briketter.php

http://www.videncenter.dk/groenne%20trae%20haefte/Groen_Dansk/trae-DK16.pdf

Godkendelse af svar
Fra : kammanoerup

Dato : 14-01-12 20:42

Tak for svaret LuffeA.

Bedre sent end aldrig Havde glemt at jeg spurgte !!!

Måske begyndende demens !

Venlig hilsen Kamma

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-01-12 00:02

Selv tak

Tørv er selvfølgelig ikke som før i tiden da det nu er tørret, det gav jo løbesod som bare........men nok et mindre problem i de mere åbne ovne man brugte dengang.