/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Grænse Fedt Samvittighed
Fra : svendgiversen
Vist : 1085 gange
54 point
Dato : 13-10-11 16:21

Vi har været nede syd for grænsen for at "spare"...

Vi købte blandet, både mad og drikkevarer, ialt 118 € før moms,
men fordelingen var 90 med 7 % moms og 28 med 19 % moms.

Det blev så 130 €, med dansk moms var det blevet ca 150 €; det har jeg vænnet mig til,
selv om de manglende 20 € i stedet burde have bidraget til den danske velfærd.

Det jeg ikke har oplevet før; det vrimler med fedtholdige tilbud,
og hvordan kan jeg som gammel, dansk kvægbonde købe billigt irsk smør til under 10 kroner.

Hvad koster smør nu herhjemme? Og hvor dum kan man være??

Accepteret svar
Fra : gribben1

Modtaget 64 point
Dato : 13-10-11 17:03

Citat
hvordan kan jeg som gammel, dansk kvægbonde købe billigt irsk smør til under 10 kroner.

EU tilskud gætter jeg på
Citat
Hvad koster smør nu herhjemme?

Med den nye fedtafgift - godt 18 kr. for 250 g.

Vi er ikke spor dumme, det er regeringen og Folketinget, der er, mange har aldrig været ude i det virkelige liv.

Vi køber de fleste varer syd for grænsen, og der er virkelig mange penge at spare - så kan lovgiverne lære det kan de uanset partifarve.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-10-11 17:51

Fornuftigt svar gribben, men du rører ikke helt ved min dårlige samvittighed,
jeg prøver at gøre det lidt tydeligere:

Hvordan kan jeg, som gammel dansk kvægbonde, få mig til at købe billigt irsk smør til ca halv pris?

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 13-10-11 18:03

nogle varer er billigere i tyskland, derfor kan det godt betale sig at handle syd for grænsen hvis man ikke bor for langt væk.

men syntes også det er underligt at fedtholdige produkter skal koste mere for at forbygge fedmeepidemien.
folk burde selv kunne tænke sig til at det nok er usundt at spise 3 poser chips, og drikke 2 liter sodavand om dagen.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 13-10-11 18:08

Citat
Hvordan kan jeg, som gammel dansk kvægbonde, få mig til at købe billigt irsk smør til ca halv pris?

Du skal bare se ned i tegnebogen, og når du så får øje på bunden i den, så hjælper det nok, selv for en "gammel dansk kvægbonde" Det er mit bedste råd.

Jeg har alieret mig med en genbo, så kører vi ned til "Tyskeland" og handler ind 1 gang i måneden, og skal vi have mange ting, så tager vi min lille trailer (100 cm. x 120 cm.) med, og så deler vi om benzinen som så bliver noget med 50 kr. til hver.

Som i også har set, så er det næsten alt de har belagt med fedt afgift, men min folkepension er ikke steget, og så må man klare sig på anden vis.

Jeg har en bekendt i Møgeltønder, hun siger Zentral market har alt til den billigste pris, og i Sønderlugum har de slagter ansat, så der vil jeg prøve at handle, man skal lytte til de lokale.

Tippet er hermed givet videre, men er der andre som kan komme med gode indput, så skulle vi vel nok være et par stykker her, som gerne vil høre om det.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-10-11 18:25

Foreløbig kun noget der kan dulme min dårlige samvittighed, jeg er også folkepensionist.

Samvittigheden er jo et tandhjul, der drejer rundt i brystet, (vist gammelt kinesisk ordsprog?)
men efterhånden slides det, og så det gør ikke så ondt mere...

Det gør det ikke mere hos mig, med lavere moms, billigere mekaniker og tandlæge,
men når det gælder fravalg af vort gode danske lurmærkede smør,
så er der stadig noget der gør ondt...

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 13-10-11 18:29

Hvis du har dårlig samvittighed overfor "den danske velfærd" så prøv at tænke på, hvad du i grunden betaler i skatter og afgifter til totalt unødige omfordelinger, hvor over 1/3 eller mere går til administration/bureaukrati.

Hvis vi fik lov til at administrere lidt flere af vores penge selv, ville det gå meget bedre, for så kunne vi nemlig vælge hvad og hvordan, vi vil prioritere.

Skrønen om velfærd fra vugge til grav er jo bare en umyndiggørelse af voksne mennesker, der sagtens kan administrere eget liv - selvfølgelig er der nogen, der falder igennem, det har der altid været, og det vil der fortsat.
Er det en naturlov eller dårlig politik, at vi alle skal være lige?

Vi er ikke lige for nogle har evner til store ting andre har ikke.

Så spar du bare din dårlige samvittighed, du vælger vel også gode tilbud/prutter om prisen her i landet?

Så nyd, at du kan bruge de tjente rabatter til at forsøde dit liv i "din alderdom" OK, jeg ved jo ikke hvor gammel du er, men på et eller andet tidspunkt rammer den også dig

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-10-11 18:39

Hejsa Svend.

Citat
Hvordan kan jeg, som gammel dansk kvægbonde, få mig til at købe billigt irsk smør til ca halv pris?

Af den simple grund at bønder ER mere sparsommelige end de øvrige medlemmer af det danske samfund.
Men når det så er sagt ...så gør jeg fuldstændigt som dig/jer når chancen byder sig og jeg er dernede.
"Vinkede" forøvrigt til dig da vi susede gennen Sønderborg for 3 uger siden

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-10-11 18:41

Citat
Sønderlugum har de slagter ansat, så der vil jeg prøve at handle, man skal lytte til de lokale.

Lige præcis...der handlede vi sidste week-end da vi var ovre og se sort sol

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-10-11 18:49

Må man godt selv "importere" alle slags fødevarer, fra EU til DK

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-10-11 18:50

Jeg fatter ikke hvorfor os mange der holder vægten fornuftigt og ikke dagligt gumler mættede fedtsyrer skal betale den ekstraskat.

Ikke-rygerne betaler jo heller ekstra for rygerne.

Lidl har smør med ganske god smag til 13,65, den er lidt bedre end Aldis, og meget bedre end den fra Spar som kommer fra New Zeeland.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 13-10-11 19:26

Jeg har en gang arbejdet på en dansk mobiltelefonfabrik, skal jeg så have dårlig samvittighed over at købe en billig mobil fra Korea?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-10-11 20:36

Og jeg har lige købt dansk smør 45 kr for 4 bakker. Altså 45 kr pr kg.

Men når vi besøger familie i Jylland, så smutter vi også over grænsen. En del ting får man billigt.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-10-11 08:16

Tak for svaret gribben1.

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 14-10-11 16:20

Tak, fordi du kunne bruge svaret.