/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kartoffler opbevaring.
Fra : Holst-Hansen
Vist : 611 gange
300 point
Dato : 13-10-11 07:43

Hejsa jeg står for at skulle tage kartoffler op og skal have dem pakket ned. Det har jeg gjort før men i år vil jeg lægge dem inde i en stald hvis det er muligt (det er til foder)

Jeg vil gerne vide om de kan tage smag af den lugt der er i en stald?

Håber at høre fra jer!!

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 13-10-11 10:19

Nu er det jo så lige OM det er FODER til dyr eller mennesker

Men kartofler kræver egentligt ikke så meget ...

Tørt og frostfrit ... HVIS det var mig med de muligheder jeg havde - lige ved hånden - så ville det blive ½ eller hel paller...med en ramme eller 2 på ... for så undgår man ... at der slår fugt op fra gulvet ... de får luft ... og tykkelsen på "laget" bliver ikke for højt.

Jeg ville ikke vaske dem før det skal bruges ... vasker man dem før opbevaring er sandsynligheden for råd / svamp mangedoblet, bare sådan almindelig ... fri for jord.

Om kartofler kan tage direkte afsmag af noget fra omgivelser ??? det har jeg ALDRIG hørt om, men OM de kan tage smag af gylle ... eller lignende ildelugtende "ting og sager" har jeg ingen forudsætninger for at udtale mig om.

Skal kartofler UDELUKKENDE bruges til dyr, er det ligegyldigt hvor de opbevares, men dem der spises af mennesker ville jeg nok ... HVIS det er muligt, stille i noget udhus ... bare der er tørt og frostfrit, og ikke direkte på cement eller flise gulv, der SKAL luft under.

Bedste hilsner fra vedikkealt...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-10-11 11:34

Ud over hvad vedikkealt har skrevet, skal kartfoflerne være tørre, inden de ryger i kasser el lign.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-10-11 18:29

Hejsa.
Kom du dem roligt i kasser eller lignende.
Læg aviser over og der sker intet.
MEN som vagnr skriver skal de naturligvis være tørre.

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 300 point
Dato : 13-10-11 19:00

Jeg vil gerne komme med en kommentar om mine erfaringer.
Jeg plejer at vaske /skylle dem før opbevaring .Lige nu ligger mine til tørre i en isoleret garage. ( jeg tog dem op for en måned siden)
Senere vil de så komme i en tør kælder i kasser med avis over.
Jeg har mine tanker om luftfugtigheden i en stald men...jeg tror at hvis du gør som " vedikkealt " skriver, med 1/2 paller dog evt .med et lag halm i bunden,så tror jeg at det skal virke.
Men at du risikerer at måtte dele med mus er nok ikke udelukket.
Lugt i kartofler ????? Nej ...det tror jeg ikke du skal tænke på

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 14-10-11 11:02

Hvorfor ikke ude i jorden som landmænd gør. Det er da den bedste metode og tag en stak ind ad gangen, hvis det drejer sig om en del kartofler.

Godkendelse af svar
Fra : Holst-Hansen

Dato : 15-10-11 06:20

Tak for svaret sverola.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 16-10-11 16:12

Selvtak Holst Hansen---

Og held og lykke med dine " potatis "

Mvh

sverola