/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Blomberg Waf 1560 A Vaskemaskine brummer
Fra : JSteenberg
Vist : 2022 gange
500 point
Dato : 10-10-11 22:15

Hej Kompetente Kandu-folk

Jeg har et problem jeg håber i kan hjælpe med at løse. Jeg har en gammel vaskemaskine i min lejlighed, ved ikke hvor gammel, da jeg ikke har købt den. Den har virket (ikke upåklageligt) siden jeg flyttede ind for et halv år siden, men er pludseligt gået i stykker.

Den kan trække vand ind normalt i de første 10 sekunder, men holder derefter op, og begynder at brumme. Det virker som om den for hurtigt begynder at tømme trumlen, før den fyldes med vand

Håber i kan hjælpe

mvh Johan Steenberg

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-10-11 22:30

Hvis den ikke løber rundt, kan det tyde på at det er kullene som er slidte.

Prøv lige at tjekke denne fejlsøgning:
http://www.hvidevareprofessoren.dk/da-DK/Fejlsoegning/Vaskemaskine.aspx

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-10-11 22:36
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-10-11 22:37

ja det var så lige en fejl, at jeg fik trykket 2 gange - sorry

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 11-10-11 02:53

Citat
Den kan trække vand ind normalt i de første 10 sekunder, men holder derefter op, og begynder at brumme. Det virker som om den for hurtigt begynder at tømme trumlen, før den fyldes med vand

Hvis den brummer og der ikke kommer vand i sæbeskuffen er der vandmagnetventilen der er defekt så det ikke åbner for vandet, eller filteret e r stoppet i indgangen af ventilen, filteret sidder der hvor vand-slangen er skruet på maskinen, luk for vandet og afmonter slangen og tjek om filteret er stoppet så der ikke kan komme vand igennem.

Kommentar
Fra : JSteenberg

Dato : 11-10-11 13:20

Der kommer vand i sæbeskuffen, men efter et par sekunder stopper den med at hive vand ind, jeg har tjekket alle filtre, og de er helt fine. Jeg tænkte også at det kunne være magnetventilen, men hvor sidder den, og hvordan kan jeg tjekke den?

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 500 point
Dato : 11-10-11 21:56

Citat
Der kommer vand i sæbeskuffen, men efter et par sekunder stopper den med at hive vand ind, jeg har tjekket alle filtre, og de er helt fine. Jeg tænkte også at det kunne være magnetventilen, men hvor sidder den, og hvordan kan jeg tjekke den?

Det er magnetventilen slangen er skruetfast på, selve magnetventilel sidder inde bag ved, den får 230 v når den skal åbne for vandet, og vandforbindelsen går direkte til sæbeskuffen, hvis der er 230 v på magnetventilen og der ikke kommer vand i sæbeskuffen er magnetventilen defekt.

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 12-10-11 19:49

Hej

Det lyder som om at din niveauføler, den der siger til når der er vand nok i maskinen, mener at der er for meget vand i efter 10 sek...

Niveauføleren er placeret i toppen af maskinen, under låget, og er udstyret med div. slanger til forskellige niveau målinger.

Det kan være så simpel en ting som en tilstoppet slange, så føleren "tror" at der er for meget vand alllerede..

Prøv at afmontere slangerne en af gangen og pust igennem dem så evt. sæbe /fnuller blokeringer bliver blæst væk.

Mvh Finn

Kommentar
Fra : JSteenberg

Dato : 13-10-11 21:36

Tak for alle svarene, Det var magnetventilen, og problemet er blevet løst!
Jeg tog alle slanger og stik af niveauføleren og rensede dem, da jeg satte det tilbage fungerede den igen. Alle svar førte til den rigtige løsning, men hejdu58 var mest udførlig og først i beskrivelsen, så jeg accepterer hejdu58s svar.

Godkendelse af svar
Fra : JSteenberg

Dato : 13-10-11 21:37

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 13-10-11 23:17

Selv tak JSteenberg