/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
HFI relæ tordenvejrssikkert
Fra : lham
Vist : 3580 gange
100 point
Dato : 10-10-11 11:11

Fritidshus hvor vi nu igen har oplevet et udfald af HFI relæ grundet tordenvej -fæl lugt ved ankomst af fordærvede køl/frostvarer.

Det er et ældre HFI relæ ( har ikke model og type da det varer længe inden jeg kommer derop igen )

Kan man ikke få et relæ der er mere modstandsdygtigt mod tordenvejr/ transienter evt "prøveaktiverer" sig selv igen et stykke tid efter tordenvejret der udløste udfald.

EVT - må installatør evt koble køl/frys og styring /pumper i fjernvarmeunit uden om HFI relæ

EVT - alarm lys /SMS-besked der kører indtil indkobling af HFI igen -hvor får man fat i sådan noget

Det skal ikke koste flere tusind kroner !

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 10-10-11 12:08

- skift til en HPFI afbryder:

Citat
Der er således mindre risiko for uønskede udkoblinger i en installation med HPFI-afbryder, og risikoen for at komme hjem fra ferie til en fryser, der er afbrudt pga. tordenvejr, minimeres.

http://www.sik.dk/Professionelle/El/Spoergsmaal-og-svar-om-el/HFI-og-HPFI-for-elinstallatoerer

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-10-11 13:20

Det er et ældre HFI relæ ( har ikke model og type da det varer længe inden jeg kommer derop igen )
Der findes alm. 2 slags
HFI som kan være følsomt overfor tordenvejr.
HPFI som er meget stabilt overfor tordenvejr.

Kan man ikke få et relæ der er mere modstandsdygtigt mod tordenvejr/ transienter evt "prøveaktiverer" sig selv igen et stykke tid efter tordenvejret der udløste udfald.
>>>>>>>>Nixen

EVT - må installatør evt koble køl/frys og styring /pumper i fjernvarmeunit uden om HFI relæ
>>>Nej men han må godt montere et ekstra HPFI som kun sikre de vigige ting.

EVT - alarm lys /SMS-besked der kører indtil indkobling af HFI igen -hvor får man fat i sådan noget

>>>>>>>>>Der findes alarmanlæg som sender SMS (med batteribackup) som også melder
"om alt vel" når ser er strøm igen. (når nogen har aktiveret relæet igen)

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-10-11 18:16

1 skift relæet ud til hpfi-relæ
2 hvad angår køle/frys nej
3. hvis det kun er en fryser er det tilladt at monterer denne enhed UDEN hpfi-relæ
4. styring/varme den ville jeg mene at man kan diskutere om den kan høre under de regler der er for undtagelserne af hpfi da der her kan ske større skade ved udkobling
5. http://tyverialarm.net/sommerhus/sommerhus-vaelg-din-basispakke.html besked ved strøm udfald

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 10-10-11 19:44

Hej rotw

Hvor står det i stærkstrømbekendtgørelsen at man må koble en fryser uden om et HPFI relæ?

Den tror jeg ikke på.

Falcham

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 100 point
Dato : 11-10-11 06:05

Der er ikke krav om beskyttelse med HPFI-afbryder for tilslutningssteder, som af driftstekniske grunde ikke ønskes omfattet af HPFI-beskyttelsen, ligesom hospitals- og edb-stikkontakter, der har tilsluttet en virksom jordleder, og som af driftstekniske grunde ikke kan eller ikke ønskes omfattet af HPFI-beskyttelsen, er fritaget. Disse tilslutningssteder skal i så fald være omfattet af beskyttelse ved automatisk afbrydelse af forsyningen ved hjælp af andet beskyttelsesudstyr (fx PFI-afbrydere, eller nulling).

På samme måde som i dag, kan stikkontakter for enkelte brugsgenstande (fx frysere, varmeanlæg, dataudstyr og frekvensstyrede maskiner), som af driftstekniske grunde ikke kan eller ikke ønskes omfattet af HPFI-beskyttelsen beskyttes ved automatisk afbrydelse af forsyningen ved hjælp af andet beskyttelsesudstyr. Stikkontakter for disse enkelte brugsgenstande skal i så fald anbringes, eller være mærket på en sådan måde, at de normalt ikke vil blive brugt til tilslutning af andre brugsgenstande.

Endelig er der en undtagelse for installationer, hvor afbrydelse af installationen kan medføre fare fx for trafikreguleringsanlæg, vejafmærkninger, luftværnssirener og motorer til brandslukning.

dvs der skal være monteret jord på brugsgenstanden og dette skal mærkes

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 12-10-11 06:13

Tak for svaret rotw.
og linket til sommerhusalarm.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-10-11 01:54

Det var så lidt