/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Fjerne Win7 - installere WinXP -hvordan?
Fra : bennymanden
Vist : 892 gange
200 point
Dato : 09-10-11 21:17

Hej allesammen !
Jeg har anskaffet mig en lettere brugt ASUS med win7 installeret, men jeg vil gerne formatere eller slette dette OS og så installere en winXP som jeg har licens til, kan dette overhovedet lade sig gøre ? - HVORDAN ? eller skal jeg gøre noget helt andet ?
Umiddelbart får man ikke de samme muligheder som før i tiden på Vista eller XP - meeen der må da findes en løsning.
Håber på at nogen kan give mig et godt råd, eller en metode til at udføre ovenstående -
på forhånd tak ....
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-10-11 21:25

Det er ret nemt hvis du har en ATA harddisk men kan være besværlig hvis du har en af de nyere SATA harddiske, Windows XP kan nemlig ikke "se" SATA diske og du vil få besked om at der ikke er en harddisk i computeren, du kan dog hente en driver og installere fra en diskette mens XP CDen indlæses.
Måske du kan fortælle hvilken harddisk der er i computeren? Hvis du fortæller hvad computeren hedder, så kan vi sikkert finde oplysninger på internettet.
Og se nede i bunden af skærmen de første sekunder efter at computeren starter, om der nævnt noget BOOT eller BOOT MENU og en F tast som skal trykkes for at komme til menuen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-10-11 21:26

Nå ja du skal også sikre dig at du har drivere til XP ellers kan XP måske ikke virke eller der mangler netværk eller lyd eller andet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-10-11 21:28

Citat
Jeg har anskaffet mig en lettere brugt ASUS
du kunne helt sikkert blive en Linux Mint bruger, hvis det er sådan almindelig computerbrug du har, skal der køres specielle programmer som er udviklet til Windows, så bliv ved Windows

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 09-10-11 21:40

Hmmmmm o.v.n. -
nu er jeg lige kommet hjem, og har ikke PC´en her, men det er en bærbar, jeg skrev op fra kviteringen da den blev nyindkøbt, der står det er en ASUS 17.3 - x70AF - TY032V -
på forsiden af manualen står der E4582 - ellers ved jeg ikke hvad den hedder.
Det er meningen min stedsøn skal have den og bruge den, men han kender kun XP og jeg har en CD med en ubrugt licens - jeg prøvede at starte med CD´en i, men det hjalp ikke.
Man får ikke muligheden for at ændre hvorfra den booter ved opstart, ligesom man kan gøre i XP ved at trykke "DEL" i opstarten ......
Jeg troede man kunne formatere og så starte op fra CD´en, men ak -
så pludselig kom jeg lidt på "herrens mark" - derfor søger jeg råd her.....
Den SKAL ende med at have winXP, ellers må jeg selv overtage den, men det var min mening at forsøge at få XP installeret.
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 09-10-11 21:42

Du kan uden problemer installeret windows XP på din computer når du har en licens, du skal bare boot på op din windows XP cd og køre installationen igennem. Men fordi du kan installere windows XP på den er ikke ensbetydende med at der findes XP drivere til den, du skriver det er en lettere brugt computer, men ikke hvor gammel. Hvis du ikke kan finde de drivere der vil mangle når XP er installeret så får du ikke meget ud af den computer. Men hvorfor overhoved installere XP frem for 7, da du købte den computer købte du også den licens den er leveret med.

Men tænk over det og evt. fortælle os hvilken model vi snakker om, så kan vi prøve og finde ud af om der er XP drivere til den.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 09-10-11 21:47

Jeg har lige skrevet de data jeg umiddelbart har om computeren, den er vel 1 til 1½ år gammel -
grunden til at den SKAL være med XP er min stedsøn, det behøver jeg vel ikke uddybe her ????
Jeg spørger ydmygt om et godt råd ellers ikke noget.
Det er fint nok at jeg "bare" skal boote fra min CD, men det kræver jo at computeren kan se den, eller HVAD ???
Det kan den ikke fra en Win7 -
ellers TAK for budene ....
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-10-11 21:48

Citat
Jeg troede man kunne formatere og så starte op fra CD´en,
det kan du også og du bruger XP CDen til at formatere harddisken før du lægger XP på.
Men du skal have hentet XP drivere til den først.
Lige efter du starter computeren står der noget nede i bunden af skærmen, enten så du kan trykke en F tast for at få en meun frem eller noget Press F2 for Setup eller noget i den retning, i Setup eller BIOS kan du ændre så så CD drevet bliver First Boot Device, altså så computeren først forsøger at starte fra CD drevet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-10-11 21:50

Citat
Det kan den ikke fra en Win7
nej glem Windows 7 i den her forbindelse, den skal jo slettes og ikke starte vel?

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 210 point
Dato : 09-10-11 21:56

Asus har ikke drivere til XP til en X70AF, computeren er for ny og der er kun drivere til Windows 7 32bit og 64bit måske kan du finde brugbare drivere et andet sted

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 09-10-11 21:59

Desværre o.v.n. -
Citat
i Setup eller BIOS kan du ændre så så CD drevet bliver First Boot Device, altså så computeren først forsøger at starte fra CD drevet

det er præcis dette jeg IKKE kan fra Win7 - jeg kender godt den menu du mener, men den kommer man ikke ind i fra Win7 - jeg troede der fandtes en smart genvej til alligevel at gøre dette, altså ændre til at boote fra CD - jeg kan bare ikke finde den ???

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 09-10-11 22:00

OK - skal jeg bruge de drivere inden jeg kan formatere ???

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-10-11 22:17

Citat
det er præcis dette jeg IKKE kan fra Win7
det skal du heller ikke, det er før at Windows starter at du skal se den linje nederst i skærmen, nogle sekunder efter du har startet computeren står der ASUS eller noget på skærmen og det er der du skal gøre noget, du har kun få sekunder inden Windows begynder at starte
Citat
skal jeg bruge de drivere inden jeg kan formatere ???
nej men du skal bruge dem for at Windows XP kan fungere efter en genstart og du har fjernet installtions CDen, det vil være meget risikabel at installere Windows XP og så bare håbe at Windows update finder noget som kan bruges, måske kan du slet ikke opdatere computeren for der ingen netværks driver.
Det er skræk scenariet jeg beskiver så det ikke kommer bag på dig, måske virker Windows XP men ikke optimal og den kører måske meget langsom, der er mange måske hvis du ikke har drivere til XP

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 10-10-11 01:49

Citat
i Setup eller BIOS kan du ændre så så CD drevet bliver First Boot Device, altså så computeren først forsøger at starte fra CD drevet
-----
det er præcis dette jeg IKKE

Prøv med ESCAPE knappen og ellers F1 osv

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-10-11 04:39

Citat
Man får ikke muligheden for at ændre hvorfra den booter ved opstart, ligesom man kan gøre i XP ved at trykke "DEL" i opstarten ......

Det som computeren foretager sig inden styresystemet loader er udelukkende bundkortets opgave og dermed bios og er så ikke afhængig af Win version xx eller Linux for den sags skyld.

Skal man ind i bios skal man ramme punktet lige efter at "Asus" er slukket, her er skærmen sort et lille øjeblik inden styresystemet loader, jeg trykker flere gange på Del i de sekunder og rammer dermed bios, eller bruger F8 hvis jeg skal i fejlsikret tilstand.

Men jeg ved at det er vanskeligt med en Win 7 da min søster selv har det på en ny Dell, den starter ekstremt hurtigt. Det er mig der igennem flere år har ordnet hendes computere så jeg forudser allerede probs hvis det skulle blive aktuelt at gå ind i bios.

Hvis Du havde manualen til maskinen ville det hjælpe gevaldigt.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 10-10-11 07:58

du kan bruge slimdrivers til at opdatere drivers til din pc så behøver du ikke at tænke på bundkorts driver og lignende det klarer den

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 10-10-11 09:43

Tak allesammen - det lyder ikke til at være bare lige, men jeg kører over til ham i eftermiddag, så må jeg prøve hvad jeg kan gøre - manualen er der selvfølgelig, så jeg må læse lidt i den også -
jeg forsøgte at komme ind i bios i aftes, men det lykkedes ikke at komme ind på de samme sider som f.eks. på den jeg har her, der hvor man kan vælge boot-rækkefølgen og en masse andre ting - det jeg mener er, at det slet ikke så ud til at være muligt - det lukkedes et par gange at ramme hurtigt ved opstart og adskillige hurtige tryk på deleteknappen, men det var en ganske anden side jeg kom ind på - godt noget noget med opsætning o.s.v. men slet ikke med de samme muligheder som man normalt ser i bios .....
jeg må læse lidt i den manual og forsøge mig i eftermiddag, ellers må jeg droppe det og købe noget andet ældre grej til knægten, selvom jeg synes det lyder mærkeligt at den ikke kan formateres og installeres med win XP .............

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 10-10-11 09:45

Citat
du kan bruge slimdrivers til at opdatere drivers til din pc så behøver du ikke at tænke på bundkorts driver og lignende det klarer den

hvad er slimdrivers for noget kivi ?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-10-11 11:44

Citat
hvad er slimdrivers for noget kivi ?

Det er en af de programmer der for det meste mod betaling tilbyder automatisk at finde opdaterede drivere
Ikke noget de fleste mennesker har brug for da f.eks bundkortdrivere næsten aldrig bliver opdateret, det eneste man har brug for at opdatere kan være grafikkortet 1-2 gange om året på kortets hjemmeside.

Desuden er disse programmer tit ikke i stand til at finde nyere drivere på mærkevarecomputernes hjemmesider da de kan være lavet specielt til model xxx, selv om det er kendte kort i anden sammenhæng. Drivere til f.eks den Asus Du har gang i kan som regel kun findes på Asus hjemmeside.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 10-10-11 11:47

Tak LuffeA ....
Jeg har netop kikket lidt på Asus hjemmeside og netop den model X70AF findes der kun drivere til hvis man bruger Win 7 ........ så til XP er der ikke meget hjælp at hente .....

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 10-10-11 12:17

slimdrivers er et program som går ind og kontrollere om man har de driver som man ellers har på en cd altså bundkortsdriver hvis man vil kontrollere om ens programmer er op to date skal man bruge filehippos update checker

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-10-11 15:39

Citat
slimdrivers er et program som går ind og kontrollere om man har de driver som man ellers har på en cd altså bundkortsdriver
hvad så hvis der ikke findes nogle drivere til XP? På bærbare computere er bundkortet og BIOS som regel tilpasset lige netop den model computer og drivere levers af producenten, altså Asus som ikke har XP drivere til den aktuelle model.
For at du ikke skal være i tvivl bennymanden så starter jeg en computer og tager nogle billeder af skærmen inden styresystemet indlæses, jeg lægger billederne på Peecee og kommer med en forklaring her

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-10-11 16:51

Nu er der 3 billeder i en zip mappe: http://peecee.dk/upload/view/330843
vær opmærksom på at det ikke er det samme billede du ser, du ser sikkert noget der står Asus på et kort øjeblik og det er der du skal trykke den tast der står på skærmen ellers starter Windows og så skal du begynde forfra, menuerne er sikkert heller ikke magen til, det er kun for at give dig et indblik i hvad du kan se og ændre i BIOS

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-10-11 16:56

Igen vil jeg understege at du er på usikker grund hvis du installerer Windows XP og ikke har drivere til bundkortet men se så lige her, et fuld moderne styresystem som er lige så mem som som Windows XP, hvis ikke det er for at få en spille maskine til spil som er udviklet til Windows så prøv den:
http://www.linuxmint.com/download.php
jeg har den på 2 computere og vil gerne hjælpe dig i gang

Godkendelse af svar
Fra : bennymanden

Dato : 10-10-11 23:58

Tak for svaret o.v.n..
Jeg har i dag besluttet, at jeg selv beholder maskinen, den er egentlig rigtig fin med Win 7, og det er vel kun et spørgsmål om at vende sig til lidt nyere tider
Jeg læste iøvrigt, at Microsoft agter at stoppe med opdateringer til XP fra det nye år .....
Jeg finder nok en ældre sag med XP til knægten, så han også kan få lidt sjov - tusind tak til alle for deltagelse i mit problem ....
Som du ganske rigtigt er inde på o.v.n. så findes der ikke drivere til denne model ASUS, uden til Win 7 enten 32 bit eller 64 bit, så at begynde med XP på den er nok en rigtig dårlig ide ....
Nu skal vi nok nærmere til at tænke på Win 8 end at gå baglæns til XP eller Vista, så jeg glæder mig over "den nye bærbare" ASUS X70A med Win 7 - den kører fortræffeligt ......
TAK FOR HJÆLPEN
og fortsat god uge til dig og alle de andre
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 11-10-11 00:03

Iøvrigt også TAK for de fine billeder, jeg skal i morgen prøve om det også kan lykkes for mig at komme ind og se BIOS på den måde ..... i dag lykkedes det ikke ..... det skal godt nok gå hurtigt -
men dine billeder og forklaringer er meget, meget fine - tak for indsatsen -
Jeg agter ikke at forsøge at formater længere, men det kunne være sjovt at se om det kan lade sig gøre

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-10-11 17:17

Selv tak jeg håber i finder en løsning som både du og knægten kan bruge
Citat
Jeg agter ikke at forsøge at formater længere, men det kunne være sjovt at se om det kan lade sig gøre
der sker intet ved at sætte CD/DVD som første valg, det tager kun et par sekunder før systemet finder ud af at der intet er i drevet og går videre til nummer 2 som du så sætter harddisken til.
Så har du nemlig mulighed for at køre en live udgave af Linux og se om det måske kan være noget for dig eller sønnen, hent eventuel den Mint som der er link til længere oppe og brænd den som en ISO på en DVD og start computeren, DVD drevet er første valg og computeren starter Linux Mint og du får på et tidspunkt mulighed for at vælge dansk sprog og senere vælge at prøve Mint, det sker der intet ved alt kører i computerens hukommelse og intet installeres, når du lukker ned og fjerner DVDen så kan du bruge din Windows 7 ganske som du plejer
Hvis du engang vil formatere og lægge Windows 8 på computeren så er det også en mulighed, men den kan du installere (opgradere) mens Windows 7 kører, men du har sandsynligvis en recovery partion med Windows 7 og så er det den letteste måde at begynde forfra på, computeren bliver som den var første gang den blev startet