/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Har I set noget lignende?
Fra : Tonganeseren
Vist : 529 gange
200 point
Dato : 09-10-11 20:11

Vejret var lidt gråt og lidt vådt, og det var squ koldt, der hvor jeg befandt mig - ikke langt fra Kattegatskysten.
En 16-ender besøgte min ydmyge person, kiggede lidt på mig - sådan en 6 - 10 meter væk - og gik den anden vej. Faneme godt man ikke har horn i panden. Nøj, hvor var den flot. Den knejsede rigtigt med hovedet, da den forsvandt.
Men så så jeg noget helt fantastisk. Hen over jorden kom en flyvende, rullende bold med masser af fjer på. Det viste sig at være adskillige hundrede musvitter. Når de første satte sig, lettede de bagerste og fik det hele til at ligne en luftig bold som ruller hen over jorden. Jeg har set stære udføre stuntet - men aldrig musvitter. De slog sig ned i det træ, jeg sad op af. Det var spændende -og har I set musvitter gøre den slags?

Så indfandt en spurvehøg sig. Først efter en 10 - 12 forsøg lykkedes det at få slået kløerne i en musvit, som forvildede sig væk fra flokkens beskyttelse.
Klokken 16:50 ankom små tusinde gæs - og slog sig ned på den nyligt såede hvede. Hvor er de dog graciøse i luften - især når de flyver ind til landing i strid modvind.

Mvh.

Tonganeseren

Accepteret svar
Fra : Heidi-Ho

Modtaget 210 point
Dato : 09-10-11 21:04

Hej Tonga.
Jeg er næsten sikker på, at det er blåmejser du har set, idet, blåmejserne kommer - netop på denne tid, i store flokke fra Skandinavien og Rusland.

Et flot syn.

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 09-10-11 21:54

Ja, naturligvis var det blåmejser. Jeg tager squ altid fejl i udnævnelsen af blåmejser og musvitter. Men jeg har aldrig set den slags tidligere. Deres bib, bib, bib lød alle steder fra. En kær lille fætter.
Det er en overraskende ting, du der fortæller. Herfra takkes der.

Mvh.
Tonganeseren

Hvad ville vore verden være uden fugle og sommerfugle?

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 09-10-11 22:39

Ganske vist er blåmejsen en standfugl, men et eller andet naturfænomen gør, at vi på visse år, nærmest bliver invaderet af mejser fra Skandinavien og Rusland.
Ja, det er et af naturens uforklarlige luner.

Det var vel ikke så heldigt, at du nåede at fotografere seancen ?

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-10-11 08:44

Var det ikke en helt vidunderlig naturoplevelse? Den kan vi ikke få for mange af. Og jeg er helt misundelig.

Men jeg ser blåmejser ved små søer her, de hopper rundt og kvidrer og det lyner kobolt blåt i solen.
Skønne oplevelser.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 10-10-11 13:49

Hej Granner01

Det var, som skrevet, første gang jeg så blåmejser i flok. Tænk, at man bliver 69 før det sker. Og derfor var det en meget stor oplevelse. Gad vide hvor mange rådyr der passerede mig - mens jeg kiggede fugle?
Det er nu vi skal til at fodre fuglene.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-10-11 14:42

Jeg har også en stor flok blåmejser ved vores små søer om vinteren. Og jeg har både musvit og blåmejse i fuglekasserne med kamera. Så der er mange oplevelser med småfuglene i vores have. Og se når ungerne skal til at klare sig selv. Det er ren underholdning.

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 10-10-11 16:50

Tak for svaret Heidi-Ho. Det var edermageme koldt og vådt i dag.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 10-10-11 19:16

Hej Tonganeser.
Mange tak for point.

Jeps, koldt og vådt som bare fanden. Jeg fik så sandelig også ordre om at få gang i brændeovnen.
Nu buldrer ilden lystigt - Så gud, det er sku' hyggeligt.

Mvh.
HH