/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
hurtig tomgang, passat
Fra : boje1904
Vist : 715 gange
100 point
Dato : 09-10-11 20:05

jeg er den lykkelige ejer af den passat fra 1993 med en 2liters 2E motor. Den har fået det problem at den "løber" ca 1500-2000 omdrejninger når den er kold. Når den bliver varm vil den gerne "løbe" 1200 omdrejninger i tomgang.
Er der nogen som har en ide om hvad der kan være galt, hvor skal jeg lede? Har forsøgt at få læst fejlkoder fra computeren, men der er ingen forbindelse. Det er et kendt problem med denne årgang, så vW siger at der skal en ny styring til før de kan fortsætte fejlsøgningen.

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 110 point
Dato : 09-10-11 20:21

Her kan du helt sikkert få mere kvalificeret hjælp : http://www.vagcars.dk/phpbb/

Mit gæt er, at det er den "berømte" luftmassemåler der driller dig.
Hvis altså der sidder sådan én på din motortype

Et andet gæt er motor temperatur føleren, som fortæller styringen hvor varm motoren er.
Denne føler har en uvane med at afbryde efter mange års tro tjeneste, hvorefter styringen tror at motoren er koldere, end den faktisk er.

Endelig kan det være en utæthed i indsugningsmanifolden, som får motorstyringen til spytte mere benzin ind, for at undgå den kører for magert.

Håber du kan få lidt mere præcise bud, men i al fald har du da lidt at tygge på indtil da ...

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 09-10-11 20:33

Enig med beestone
alimak

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-10-11 20:35

Deg kan være så simpelt som en mørnet vakumslange.
Bosch Auto elektro plejer at være gode til den slags fejl. Uden du skal koste komponenter for fejlsøgning...
mvh Benjamin

Godkendelse af svar
Fra : boje1904

Dato : 10-10-11 07:11

Tak for svaret Beestone.