/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Samliv / Spørgsmål
10  Trille7 350
Hygiejne i køkkenet
Fra : Anderzen
Vist : 1359 gange
100 point
Dato : 09-10-11 13:05

Min kæreste og jeg har lige en diskussion som jeg godt kunne tænke mig at få nogle andres meninger om. Vi bor i lejlighed og opbevarer kartofler og løg i skabet under vasken i køkkenet. Skraldeposeholderen sidder på skabslågen og ind imellem falder posen af. Jeg synes det er ulækkert at blande skrald og mad i samme skab og så hellere at kartofler og løg lå i en skuffe, men hun synes det er ligemeget da kartofler alligevel bliver kogt og løg skraldet. Hvad siger I?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-10-11 13:32

Citat
og så hellere at kartofler og løg lå i en skuffe

enig, ikke sammen med skraldepose

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-10-11 13:52

Enten i en skuffe eller i køleskabets grønsagsskuffe.

Det andet er for ulækkert

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-10-11 14:04

Jeg er helt enig med dig, ingen madvarer i skabet med skraldeposen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-10-11 14:14

Skabet under vasken bør være til affald, rengøringsmidler og baljer.

På den anden side ville det måske være nemmere at lave flødekartofler en dag.

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 09-10-11 14:18

hvis det er kartofler med jord må de da ikke komme i køleskabet hvad er det for noget sludder??!!!!!
og da slet ikke hvis man har rå fisk og fjerkræ og lignder inde.!
om de skal være sammen med skraldeposen må vel være en "smags sag"

Kommentar
Fra : lham

Dato : 09-10-11 14:33

Hvis der er plads kunne i jo montere et net/rist over skraldespandsniveau under vasken og så opbevare varene der.
Bedst ville det være om i kunne opbevare dem i køligere omgivelser feks kælder /altan( til frosten kommer )

Accepteret svar
Fra : k1975

Modtaget 100 point
Dato : 09-10-11 15:20

Anderzen

Hvordan har du det selv med at spise kartofler og løg, når du ved de har ligget i et "skraldeskab" ?

Skabet under vasken er kun til skrald, baljer/spande, rengøringsmidler og evt. våde gulvklude.

ALDRIG MADVARER.

Her kan du læse hvordan man bedst opbevarer kartofler og løg

http://www.oekomanden.dk/infopages.php?info_id=4

Citat
Kartofler skal ikke i køleskab. De holder sig bedst, hvis de opbevares ved en temperatur på mellem 8 og 10 grader. Og så skal de opbevares mørkt, og IKKE i plasticpose. Læg dem f. eks. i en papkasse i et køligt rum, og dæk dem til med en avis eller et klæde. Kartofler skal stå mørkt og have lidt luft, det får de på denne måde.

Citat
Løg skal opbevares tørt, køligt, frostfrit og gerne mørkt. De kan altså opbevares på samme måde som kartofler. I en papkasse, dækket med et klæde eller en avis.

God appetit

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-10-11 15:28

Du kan bruge argumentet, at der er for varmt i skabet under vasken. Der bliver jo tit hældt varmt vand i afløbet når I vasker op.. Hvis I da ikke har opvaskemaskine?

Kartoflerne skal hellere opbevares i bunden af køleskabet. Der er jo tit en skuffe beregnet til grøntsager.
Selvfølgelig skal beskidte grøntsager ikke opbevares sammen med kød eller fisk. Men nu er plasticboxe jo opfundet, så med lidt opfindsomhed skulle man altså sagtens kunne have både skrald, fisk og kartofler i køleskabet, hvis man absolut vil DET.

Men det bedste er selvfølgelig at opbevare ved 10 grader i bryggerset... Hvis man har sådan et...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-10-11 16:20

Rod-grøntsager bliver 1/4-bløde hvis de ligger i køleskabet, hvis I har et frostfrit cykelskur så læg dem der, det samme med løg og storindkøb af gulerødder.

Ved indkøb, ud af plastposen omgående og fjern de der har en blød svampet plet, er den lille kan den blot skæres af og så kan resten spises.
Brug en netkurv af plast så der er ventilation og læg en avis i bunden.

Nu er vi over sæsonen med nye kartofler, men er bare en af dem angrebet af den baktusse der gør den svampet breder det sig lynhurtigt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-10-11 16:47

Nu er vi jo nogle som har mandshøjt køleskab -uden frost- med et specielt rum til kartofler mv i bunden. Der er mørkt og passende temperatur og fugtighed. Det er det bedste sted for kartofler i moderne huse uden kartoffelkule i laden.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-10-11 17:48

Jeg har godtnok et udvendigt skur.................
Men der hygger musene sig...
Og når tiderne er trange, så kan de sagtens gnave lidt på rodfrugter og grøntsager...

Og så er der liiiige det med at få tingene brugt på daglig basis. Det er vist for besværligt, tidskrævende for de fleste at man skal finde nøgler frem til skuret når man skal bruge en håndfuld kartofler.

Så bliver det let til frostgrønt og pommesfritter i stedet.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 10-10-11 09:21

syntes også madvarer og skrald skal adskilles.

Godkendelse af svar
Fra : Anderzen

Dato : 11-10-11 08:45

Tak til alle svar. Vi finder et andet sted end skraldeskabet