/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Afspændningssymbol lyser trods fyldt
Fra : semajeto
Vist : 2612 gange
200 point
Dato : 09-10-11 12:54

Afspændingssymbolet på vores ca. 5 år gamle Asko Vølund D3250 lyser, til trods for at beholderen er fyldt og opvaskeren efterlader da også et mælkehvidt lag på servicen.

Er der nogen der har et bud på hvad jeg kan prøve inden jeg beslutter mig for at købe en ny maskine?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-10-11 14:09

Gråt lag er kalk. (er der salt i beholderen og bruger maskinen det salt)
Mælkehvidt lag er ikke afskyllet opvaskemiddel (forlidt vand eller vaskearmene står stille)

Er du sikker på at det er afspændingssymbolet og ikke et afkalkningssymbol

Kommentar
Fra : semajeto

Dato : 09-10-11 14:22

Hej Eyvind,

Saltbeholderen er fyldt og pudsigt du nævner afkalkning, for jeg den står lige nu og vasker med citronsyre for at se om det hjælper.

Symbolet der løser er en 7 takket stjerne, men det er måske salt? (kan ikke finde et billed på nettet der ligner).

Hvis det er salt der er problemet, hjælper det med citronsyren - men det kan jeg jo ikke bruge hvergang...

Kommentar
Fra : semajeto

Dato : 09-10-11 14:37

Hej igen,

Manualen er fundet og det er saltindikatoren der lyser, tak Eyvind. Hvor skal jeg starte min fejlsøgning?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-10-11 15:31

Den mælkehvide overflade tyder på for lidt vand.
Den tilsyneladende manglende returskyldning med salt af kalkfilteret kunne også tyde på for lidt vand.
Jeg kender ikke den maskine, men indikatoren måler nok på vandets hårdhed (kalkindhold)

Så jeg ville kigge på vandtilgangen og evt. indgangsfilteret i magnetventilen.

Hvis du åbner maskinen...............................så sluk for gruppeafbryderen ude ved måleren eller træk stikket ud til maskinen.

Kommentar
Fra : semajeto

Dato : 09-10-11 16:58

Den vaskede perfekt med citronsyre. Jeg har den fyldt op med salt og haft den slukket men indikatoren lyser stadig. Hårdheden stilles manuelt og den tager vand ind i samme hastighed som den plejer. Det tyder på af vi se ud og se på en ny maskine hvis ikke der er andre forslag?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-10-11 18:21
Kommentar
Fra : semajeto

Dato : 09-10-11 18:28

Tak smuller 54, fint link. Hvordan ser jeg om det er tilstoppet?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-10-11 18:28

Citat
Det tyder på af vi se ud og se på en ny maskine hvis ikke der er andre forslag?

Nej hør nu, uanset du selv kan finde fejlen. Så er det en god maskine du har. Det kan da sagtens betale sig, at få en til at se på den og reparere den.

5 år er ingen alder for en opvaskemaskine i den klasse.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-10-11 18:31

Citat
Hvordan ser jeg om det er tilstoppet?

Jeg ville rode rundt med en flaskerenser evt. se om jeg forinden kunne hive det salt op der er i beholderen- en lille si eller lang ske.

Kommentar
Fra : semajeto

Dato : 09-10-11 18:35

Ok smuller54, jeg prøver at tømme beholderen for salt og se/mærke hvad jeg finder.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-10-11 18:36

og så skal du måske lige tjekke låget, måske det der sidder noget, som gør at den ikke lukker helt til, se gummiringen efter.

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 200 point
Dato : 09-10-11 18:38

Jeg ved ikke om du bruger fint eller groft salt, jeg foretrækker det grove og det klumper ikke.

Godkendelse af svar
Fra : semajeto

Dato : 10-10-11 20:57

Tak for svaret smuller54.