/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
GPS, Google Maps osv..
Fra : Gigli-Chico
Vist : 397 gange
50 point
Dato : 08-10-11 10:30

Hej

Jeg har en Sony Ericsson Satio.
Jeg har noget der hedder "Positionstjeneste". Jeg har aldrig rigtigt prøvet det før nu.
Når man går ind i den er der 3 valgmuligheder: GoogleMaps, Position og Wisepilot.
Mit spørgsmål er vedr. GoogleMaps og Position. Jeg ved GoogleMaps koster penge hos min udbyder (CBB) Men hvor meget koster det hvis nu man skal bruge den som en gps eller lign? Jeg har ingen ide om hvor meget data sådan noget kræver.
Jeg ved ikke om position koster nogle penge i det hele taget.

Jeg håber I kan hjælpe mig. Tak på forhånd :)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-10-11 10:51

Hvis Du har et dataabonnement op til et vist forbrug koster Maps ikke noget at bruge, den pinger kun satelitterne nu og da.
Men brug den ikke i udlandet da der kommer roamingtakst oven i signalerne, de kan hurtigt overrule prisen for en almindelig GPS.

Jeg har selv et abonnement med 3 GB datatakst om måneden, og da jeg ikke surfer meget rundt på YouTube eller Fjæsbog har jeg kun brugt 100-700 mb om måneden, så der er rigeligt plads til også at bruge Maps når der er brug for det.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 08-10-11 13:09

Citat
den pinger kun satelitterne nu og da.

det er noget vøs, der er ikke nogen der pinger satelitterne, brugen af satelitterne er gratis, de sender en strøm af data ned til en modtager og ud fra de signal beregner modtageren ens position, jo flere satelitter man modtager signal fra jo mere nøjagtig er modtagerens beregning.
Kilde: http://www.nasm.si.edu/gps/work.html

Det som der koster noget er opdateringen af kortet efterhånden som man bevæger sig og kortet skal vise hvor du er. Grunden til en GPS-modtager er gratis og bruge er fordi kortet er installeret på enheden og ikke skal modtager data for at opdatere visningen af positionen, det er bare ikke alle mobiler der har kortet installeret.

Det er er android du har på din mobil, så findes der et program der kan vise dig hvor meget data du sender og modtager, desværre kan jeg ikke lige huske hvad det hedder. Men det kan googles.

Kommentar
Fra : Gigli-Chico

Dato : 08-10-11 17:09

android? GoogleMaps og de ting var på min mobil da jeg fik den jeg har ikke lagt noget ind.
Jeg sad bare og tænkte på hvad det kostede i data at bruge sådan noget som GoogleMaps, da min mobil jo ikke har kortet og skal hente det.
Jeg er aldrig på nettet (facebook, youtube og sådan) på min mobil.. Men jeg har 600 MB gratis data hver måned..

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 50 point
Dato : 09-10-11 00:35

Hvis du aldrig er på nettet og har 600 Mb på dit abb., så skal du ikke regne med at du kommer til og skulle betale for noget. Når jeg har kørt, og brugt min mobil som GPS, en rute på 2 timer, så har jeg overført omkring 4-5 Mb data. Så du kan nok regne ud at der skal meget til for at bruge 600 Mb.

Godkendelse af svar
Fra : Gigli-Chico

Dato : 10-10-11 21:19

Tak for svaret webnoob. :D