/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Asfalt på skærmene, det skal væk.
Fra : bjarnefilm
Vist : 1181 gange
50 point
Dato : 07-10-11 17:11

På min bil er der kommet asfalt på skærmene. Tror jeg nok.
Det er lidt bagved højre forhjul og meget bagved venstre forhjul.

Så har jeg spurgt en taxachauffør på en tankstation.
Han sagde at det kan fjernes med dielsel.
Så er spørgsmålet, kan jeg bare købe en dunk diesel fra en diesel stander,
eller er der flere slags diesel?
Fx diesel og diesel-olie.

Så har jeg spurgt i en butik, der hedder Bil Experten.
Her købte jeg et produkt, der hedder Sonax Tjærefjerner.
Det har jeg så prøvet at bruge, ifølge brugsanvisningen.
Men det var virkningsløst.
Jeg kunne lige så godt have brugt postevand.
Det kostede ellers 95 kr.
Spørgsmålet er så, når Sonax Tjærefjerner ikke har noget virkning, kan det så være noget andet end asfalt, der sidder på skærmen?

Alle kommentarer modtages med tak.

MVH
Bjarne

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 60 point
Dato : 07-10-11 17:18

Fundet på nettet:

Asfalt på bilen Kom lampeolie eller petroleum på en klud og gnid pletten stille og roligt til den er væk. ... kan bruges til rengøring af skærme

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-10-11 17:28

Citat
bilen Kom lampeolie eller petroleum på en klud og gnid pletten stille og roligt til den er væk

Korrekt, mange er fristet til at bruge benzin, men det ødelægger som regel det der skal renses.

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 07-10-11 17:40

Det lyder meget fornuftig.
Asfalt er tjære, tjære er vistnok lavet af petroleum, så petroleum skulle kunne fjerne det.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-10-11 17:42

eller en god gang kærgården

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-10-11 18:29

Dieselolie funker såmænd også

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-10-11 18:50

Nej asfalt og tjære er absolut to forskellige ting.

Folk bruger bare ordene i flæng.

Det der er på skærmene er formentlig størknet bitumen fra vejarbejde.

Petroleum (lampeolie eller griltændvæske), mineralk terpentin og dieselolie kan alle opløse bitumen. Terpentinen er bedst.

Du blev rigtig taget ved røven og bondefanget i bilistbutikken.

Når taxi fyren siger dieselolie, er det fordi det er det han har i reservedunken.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-10-11 18:52

Glemte at sige at disse midler skal sidde et stykke tid på en klud i kontakt med bitumenen før den bliver blødgjort og efterhånden opløst. Varmt virker det hurtigere.
Det er som at opløse sukker i koldt vand. Det tager tid.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 07-10-11 19:23

Et sikker middel er en vinkelsliber.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-10-11 19:27

Citat
Så er spørgsmålet, kan jeg bare købe en dunk diesel fra en diesel stander,

Ja...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-10-11 21:48

Citat
eller en god gang kærgården

Du har sgu indimellem nogle gode ting i lommen, Teil, lad os se noget mere fremfor Dine opstød......

Margarine blev smurt på vi ungers tæer eller fingre når de lavede vej i gamle dage og jo svinede gevaldigt med tjæren, det samme blev anbefalet i TV når strandene fik oliepletter og folk fik det på kroppen.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 08-10-11 17:26

Jeg har i mange år brugt miniralsk terpentin på en blød klud - indtil nu, har jeg fjernet de pletter der har været - og det er billigt!

Kom terpentin på kluden og gnid det med let hånd på pletten/pletterne og lad det sidde nogle min. gnid så igen med samme terpentin vædet klud, og skyl efter med vand - gerne lidt varmt vand. Vandet vil nu perle på lakken. Vask evt. stedet/stederne i shampo.

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 08-10-11 18:08

Jeg har købt noget petroleum og nogle svampe, og har fjernet asfalten.
Det er ligesom sukker i vand.

Så ved jeg ikke om jeg er færdig nu.
Skal jeg gøre noget ved lakken?
Jeg har hørt noget med at man skal efterpolere eller forsegle.

Jeg kan godt lide at blive klogere.
Ihvertfald bilder jeg mig ind, at jeg bliver klogere med alderen.
Næste gang vil jeg prøve et af de andre forslag.
Terpentin, lampeolie eller margarine.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-10-11 10:49

Efter petroleum behandlingen vasker du bilen,
og så giver den en Turtle voks behandling inden vinteren...

Kommentar
Fra : Gizmo1226

Dato : 09-10-11 13:30

jeg ved at man kan købe noget der hedder tjærefjerner (som er petroleum) og det brugte jeg til at få sort asfalt af på min hvide bil. det virkede som det skulle, tog under 5 min at rense

Godkendelse af svar
Fra : bjarnefilm

Dato : 09-10-11 22:33

Tak til alle, der har brugt tid på mit spørgsmål. Svendgiversen får pointene, fordi han var den hurtigste.

MVH
Bjarne

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-10-11 08:54

Selv tak
Svend