/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Hvad er dette ?
Fra : EA_HS
Vist : 1079 gange
300 point
Dato : 07-10-11 15:44

Hvad kan det være, (er der noget farligt indeni)
http://peecee.dk/upload/view/330423
http://peecee.dk/upload/view/330424
billederne er taget med et mobilkamera og derfor ikke så tydelige,

Fundet under loftet i en uisoleret uopvarmet lille garage,
tilhørende en boligforening,
måler ca. 35 X 35 X 35 cm
det kunne ligne et 'bo',.... eller hvad ?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-10-11 16:42

Det kan være en art brombasse bo, det er ikke de helt store grå brombasser, men lidt mindre med lidt rustfarve på kroppen. Jeg har set et bo næsten magen til fra dem. Jeg har haft dem i haven.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 07-10-11 17:06

Det kunne måske være et gedehamsebo:

http://www.fyns-skadedyr.dk/Arbejdsomraader/Hvepse/

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 07-10-11 17:13

Her står, hvordan du kommer af med det:
http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/gedehamse.htm

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 07-10-11 22:41

Ja,.. uhada,. det ligner minsanten et hvepsebo,.. et stort et,
er der nogen der har erfaring med at fjerne sådan et, ?

læste noget om at sprøjte insektgift ind i boet,
men synes ikke jeg kan se indgangen,

faktisk ser der ikke ud til at være nogen aktivitet omkring boet,

hvad laver sådan nogle bæster på denne tid af året,
og vil de fortsætte 'kollektivet' til næste sommer, ?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 07-10-11 23:13

Det jeg har gjort er at jeg tager og sprøjter barber skum i hullet der de flyver ind, dette skal gøres om aftenen da alle er hvepsene er i boet så skærer jeg der boet er festet til væg eller tag og lader det falde ned i en bærepose som jeg sætter en knude på.Men er det ingen der bor i boet er det bare at skære det ned.
alimak

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 300 point
Dato : 08-10-11 21:01

Vi sprøjtede gift i hullet om aftenen, lige inden det er helt mørkt. Så venter man til dagen efter, er der stadig aftiviter ved boet dagen efter, så sprøjtes igen. Efter et par dage er alle døde og boet kan fjernes uden stik.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 09-10-11 08:01

Citat
faktisk ser der ikke ud til at være nogen aktivitet omkring boet,

Nej, og det har du sikkert ret i. Sæsonen er ovre nu.

Godkendelse af svar
Fra : EA_HS

Dato : 09-10-11 15:56

Tak for svaret granner01.

det er vist den forklaring jeg bedst kan bruge,...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-10-11 16:04

Selv tak,