/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
batteri
Fra : kivi
Vist : 386 gange
100 point
Dato : 07-10-11 08:37

når man har invisteret i et nyt batteri til sin bærbare hvad så skal man bare køre normalt eller skal tappe det helt inden man lader igen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-10-11 08:40

kør som du plejer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-10-11 08:46

"Moderne" batterier tåler sjatladning - de er alligevel IKKE beregnet til at holde i 5 år

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 07-10-11 08:46

Den maskine, jeg købte for en et halvt år siden, foreskrives det at man skal oplade og køre batteriet helt i bund den første gang. Måske er det for at få kemien igang. Men ellers mener jeg batterierne i dag ikke behøver at aflades. Jeg gør det nu alligevel en gang imellem.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 110 point
Dato : 07-10-11 09:25

Bortset fra måske som nyt og en meget sjælden gang , har batteriet bedst af bare at holdes opladet , og helst aldrig køres i bund.
Man kan aflade, men principielt aldrig oplade igen helt til det samme nivau. kun et eller andet sted mellem 99% og 99,9 % gendannelse. Kemien er desværre ikke fuldstændig revercibel.

Så efter et antal fulde afladninger og opladninger begynder man at mærke at kapaciteten falder markant.
Til sidst er den utilfredsstillende lav, og man må have et nyt batteri.

Brug direkte lysnet, hvor som helst det er muligt.

Jeg kører med mit batteri på 6. år men bruger det ikke meget.

Godkendelse af svar
Fra : kivi

Dato : 07-10-11 11:24

Tak for svaret transor.