/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Skoda fabia bremselyssvigt
Fra : warrior
Vist : 6241 gange
100 point
Dato : 05-10-11 18:04

Hej
Nævnte bil, årg. 2001, 68 hk., svigter konstant med lys til bremserne og nummerpladen. Epc lyser konstant. Jeg har kigget nogen af sikringerne efter, uden at vide præcis hvilken det er, men der er jo også to fejl på, plus epc`en. Så måske er det ikke sikringen, men en kontakt et sted. (Der er adskillige motorsymboler vist på et sikringskort jeg har set, men jeg mener ikke de har noget med lyset at gøre?) Har nogen en ide om hvor jeg skal lede?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 05-10-11 18:46

Det kunne lyde som en ustabil / dårlig, eller slet ingen stel-forbindelse (-)
løs, irret, rustet, mm.

sikringer forbinder normalt H/bag + V/for,.. osv.
ikke samtidig H/V (begge) stoplys eller/og H/V (begge) nr.pladelys

Kommentar
Fra : alka

Dato : 06-10-11 09:37

Mangt og meget af den elektronik i nye biler, er ofte et problem. I Fredags skulle jeg skifte pærer på lygte på bådtrailer. Det var imidlertid + fjederen der skulle trykkes ind. Desværre kom jeg til at røre ved minus med skruetrækkeren, så "en sikring sprang" Bilen en Suzuki Liana, har tre sikringsbokse. Jeg hade samtlige sikringer ude, for at se hvilken der sprang, men ingen sikringer så ud til at være sprunget.

I følge instruktionsbogen, står der bare, at der er tre sikringsbokse. INGEN steder kan man læse om, hvilke sikringer til hvad.

Jeg måtte på værksted. Der havde de "en lille dims" som måler sikringerne, og den blev skiftet. "Dimsen", "Tester til fladsikring koster 50 kr. og fås i Biltema:

http://www.biltema.se/da/Sog1/?quicksearchquery=35650

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 06-10-11 17:21

Jeg tro,r at jeg vil satse på, det er bremselyskontakten,købe en ny i morgen, skifte den, og så håbe det var det.

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 100 point
Dato : 06-10-11 17:27

Kontakten til dit stoplys / bremselys sidder sandsynligvis i pedalophænget over bremsepedalen.
De bliver mange gange fremstillet i plastik og det er set før, at de stille og roligt "kravler" ud af holderen. Så hvis der hænger sådan en tingest med et par ledninger og svæver omkring pedalerne, har du en sandsynlig årsag til ovennævnte.
Lyset til nummerpladen - nummer oplysningen ?! - kan være noget så simpelt som en overbrændt pære. Det kan du hurtigt kontrollere med en simpel polsøger: positionslys på bilen og se, om der er plus til fatningen. Hvis det er tilfældet og pæren er ok, er der stelforbindelsen tilbage. Den kan du også kontrollere ret nemt: polsøgeren sidder jo allerede forbundet til stel, så hvis det er en af de med en spids i enden, kan du stikke den i stelledningen. Hvis den lyser op her, passerer strømmen gennem pæren, som trænger til en ny og bedre stelforbindelse.

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 06-10-11 20:20

Har samme bil (fabia 2001 1.4, 68hk) som har haft samme problem!

Det var bremsekontakten som sidder på bremsepedalen.

En ny koster ca. 100 kr og tager 10 min at skifte!

Peder

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 06-10-11 21:59

Jeg har været inde og lokaliseret kontakten, pokkers til besvær, det store plasticdæksel skrue løs, frakoble stik til bla.lyskontakterne i venstre side, så dækslet helt kan aftages for at komme til.( Har forøvrigt haft bilen fra ny, en bil der er utrolig sløv i optræk,lyder som den hele tiden sætter ud, når den går i tomgang og en hel del andre dyre fejl, der begyndte ret tidligt.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 07-10-11 18:20

Behold stoplyskontakten og skift resten ud

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 07-10-11 18:53

Jeg har i år haft samme problem med min fabia 2004:
[CODE][/svigter konstant med lys til bremserne og nummerpladen. Epc lyser konstant. CODE]
Bremselyskontakt var defekt.
Nilsg

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 07-10-11 19:04

Stoplys kontakten kan godt være skyld i flere af de fejl du oplever, da den vist forhindrer motoren i at give gas, hvis den tror bilen bremser. Min sprang i tomgang en gang imellem da kontakten var defekt.

Hvis bilen stadig er lidt træg efter udskiftning af kontakten burde du lige få lavet en udlæsning af motorfejl for at se om der er andet.

Jeg har købt et kabel på dealextreme.com til ca. 70kr og downloadede prøve software til udlæsning af motorfejl. Dette har hjulpet mig til at finde diverse sensorer som ikke var OK mere (200000 km).
Alle var lette at skifte og kostede maks 300 kr.

Peder

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 07-10-11 19:14

Her er lige et par gode sider til en skodaejer:

www.briskoda.net
www.vagcars.dk

Peder

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 08-10-11 10:56

Jeg har haft kontakten ude, og sprøjtet kontakt rens ind i stikket. Om stiften også har hængt, ved jeg ikke, men lyset virker nu, og epc-en er slukket.
Har haft nplygterne ude og renset, skiftet en af pærerne som gik i stykker .Lyset virker nu. Kan dog anbefale andre, at skifte skruerne inden de bliver for gamle/rustne, da det vil gøre det så nemmere når/hvis uheldet er ude.
Cortina01 har nok været tættest på så han får point, men tak for øvrige input som jeg godt kan bruge.

Godkendelse af svar
Fra : warrior

Dato : 08-10-11 11:01

Tak for svaret Cortina01
Det brugbare er det første af dine svar

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 08-10-11 21:45

Selv tak