/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Ekstra langt håndtag til yderdør....
Fra : axelbjarne
Vist : 565 gange
100 point
Dato : 05-10-11 08:19

Jeg mangler et ekstra langt håndtag til min nye yderdør (eller en god idé), da min gamle mor ikke kan trække håndtaget hårdt nok op, for at den går i 3-punkts låsning - ligeledes kan hun ikke trykke håndtaget helt ned, døren skal lukkes op, fra at have siddet i 3-punktslukning.

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 05-10-11 09:07

Du kan få kommunen til at montere en elektrisk døråbner. Da skal hun bare trykke på en knap på en fjernbetjening.
alimak

Kommentar
Fra : alka

Dato : 05-10-11 10:14

Montere et rustfast rør på fx 200 mm inde over dørgrebet - det giver en større udveksling.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 100 point
Dato : 05-10-11 10:28

Rens og smør riglen og tungerne. tætningslister kan også være gamle eller malede og er derfor sværere at trykke sammen.

Men typisk er det de moderne indendørs rustfri greb der er længere, her vil jeg anbefale et U-formet 19 eller 22 mm så hun kan få fat med en svag hånd ude i enden og dermed bruge vægtstangsprincippet.
http://eshop.silvan.dk/vare_Domestic-doergreb_54401

Muligvis har de nogle der er større, det havde de for nogle år siden da jeg monterede en masse point-of-sale plader til deres butikker.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-10-11 15:48

Hvis vi nu fortsætter med LuffeA's ide.

Så gætter jeg på at et elektrikerrør af plast kan benyttes som forlænger.

Et rør på 20 - 25 mm.
Der skæres en slidse på langs af røret så rillen passer ind over håndtaget.
Så bores der et hul ind gennem rillen.
Nu kan røret skydes ind og sættes på plads fra indersiden.

Vægtstangen kan nemt tages af og på.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 05-10-11 16:08

Det er lykkedes for mig, at gøre den lidt nemmere - jeg skruede simpelthen låse metal listen af, og smurte de 2 lukkeanordninger - det er hjulpet....i min optik, er den simpelthen lavet for unøjagtig fra fabrikkens side - jeg gav ellers 10.000 kr. for døren, så burde man da kunne forlange, at den var afprøvet - den er monteret ca. 15. august 2011.

Ellers tak for de de forskellige foreslag.

mvh.
axel

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 05-10-11 16:08

Tak for svaret LuffeA.