/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
ang.rugbrødsbagning !
Fra : lacra
Vist : 1021 gange
343 point
Dato : 04-10-11 15:10

Når man køber rugmel kan der på poserne stå hhv. "groft rugmel", "fuldkornsrugmel", og "rugmel". Når der i en rugbrødsopskrift står at der skal bruges "rugmel", og man ikke lige har dét, men kun f.eks. den grove, kan den så bruges i stedet ?

Og hvis opskriften siger 500 gr. surdej, og man kun råder over 370 gr. , er det så ikke lige dén opskrift man skal bruge ?

Jeg håber at nogen kan svare, for i butikkerne er der ingen, som ved noget og jeg har forgæves forsøgt at læse mig til det.

Hilsen fra Lacra.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 04-10-11 15:17

Hvis der bruges groft rugmel i stedet for rugmel skal hævetiden være længere, da rugmel kun indeholder en smule gluten, som får dejen til at hæve. Man kan komme hvedemel i så hæver dejen hurtigere, men det bliver så et andet brød.
Surdej laves ved at lade saltet rugmel sammen med gær stå i en uges tid i køleskabet. Hvis du ikke har en klump surdej til at lave 500 g surdej må du vente en uge.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 04-10-11 15:18
Kommentar
Fra : frieda

Dato : 04-10-11 15:24

Thyregård har ret, efter min mening, hvad angår manglende surdej.

Men hvad angår mel, kærner etc. gør jeg det på slump, uden de store problemer.
Dvs. har jeg ikke lige det rigtige mål groft rugmel almindelig rugmel fylder jeg op med en anden rugmel. Det samme går for sesamfrø, solsikkekærner etc. Det giver et forskelligt brød hver gang, men det er da bare sjovt.

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 343 point
Dato : 05-10-11 08:58

Hej Lacra,
Nu er jeg jo selv sådan en, der eksperimenterer med maden, og jeg stod for nogle år siden og manglede lidt ekstra surdej, og så fodrede jeg den klat jeg havde en dags tid. Dvs tog surdejen ud af køleskabet, lod den stå fremme et par timer og hældte så ca 100 gr rugmel og ca 1 dl lunkent vand - så lod jeg dejen stå til dagen efter med lidt vitawrap henover, og den var fin til at bage rugbrød med. Den skal lugte lidt syrligt, og du kan se på overfladen af dejen om der er liv i den.

alternativt skal du vælge at bage et lidt mindre rugbrød med den dej, du har. så må du bare udregne din opskrift, så du bruger færre ingredienser og måske en mindre form, eller bagetid.

Du kan godt bruge groft rugmel i stedet for alm. rugmel. Måske har Thyregod ret i, at du skal lade det hæve lidt længere, men jeg har i hvert fald bagt meget fine rugbrød med groft rugmel, så det kan du helt sikkert også.

Kommentar
Fra : supermusen

Dato : 07-10-11 14:28

Hej Lacra,
Du skal da bare gøre lige som pifo foreslår: tilsæt 100 g groft rugmel til din surdej, og så lunkent vand til den er lind. Så har du din dej på ca. 500 gr.
Den lader du stå på køkkenbordet til næste dag, så den kan få lov at "arbejde", og så bager du brødet med den opskrift, du har, men lader dejen hæve lidt længere tid.
Go for it...
Knuz
Supermusen

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 07-10-11 19:19

Rugbrød:

1. dag.

1,5 l Vand (varm fra vandhanen)
3 spsk salt
150 g rugmel
660 g knækkede rugkærner
750 g hvede mel
1 klump surdej, ca. 500 ml

2. dag

0,75 L vand (varm fra vandhanen)
990 g rugmel fuldkorns

Husk at tage surdej fra lægges i køleskabet til næste gang i en bøtte med låg.
Hæver ca. 2 timer
Bages ca. 2 timer på 180 grader på nederste rille i ovnen

Færdige bagte rugbrød pakkes ind i vådt viskestykke
Skæres nemmest næste dag og kan fryses i mindre portioner

Held og lykke.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 08-10-11 11:59

Surdej behøver ikke at være 500 mg men kan være hel ned til 360 g uden problemer.
Meltyperne har ingen betydning, det giver bare en anden smag, som også andre skriver.
Personlig kan jeg godt lide en groft rugbrød med en rigtig stiv kant. Vi har en el brødskærer så det er ingen problemer at lave 2 rugbrød ad gangen og fryse ned.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-10-11 18:26

http://da.wikipedia.org/wiki/Rugmel

Rugmel er rugmel. Groft eller ej, så er begge dele egnet til rugbrød.

og så er jeg ganske enig med EiHaBr.
Den portion surdej du har er ganske glimrende til at bage på.

Kommentar
Fra : lacra

Dato : 10-10-11 15:08

Tak for alle de gode svar ang. mit rugbrødsbageri, - nu ved jeg meget mere og går fortrøstningsfuldt til det praktiske arbejde !

Hilsen fra Lacra.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 10-10-11 17:08

Hej Lacra,
Held og lykke med "bagværket", husk at lukke spørgsmålet
Bedste hilsner
pifo

Kommentar
Fra : lacra

Dato : 11-10-11 10:56

Jeg vil gerne lukke mit spørgsmål ang. rugbrød, - men hvordan lukker man ?

Hej fra Kan-du-novicen Lacra !

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 11-10-11 11:12

Hej igen,
Du klikker "accepter" på det svar, du bedst kunne bruge. Hvis to svar er nogenlunde ens, så vælger du det første af dem.
God dag til dig

Godkendelse af svar
Fra : lacra

Dato : 11-10-11 11:22

Tak for svaret pifo.