/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Den gamle PC er negativt indstillet!
Fra : Ammitz
Vist : 585 gange
50 point
Dato : 22-11-01 12:16

Den gamle PC: IBM Pentium 100 / 16mb RAM / 540 mb HD / CD Rom Creative 52x / Cirius Logic Grafikkort / Floppy 1,44 mb, - er negativ.
Efter at være blevet F-disket, ville vi starte på en frisk. Win 98 installeres.... næ-æ... det var bare noget vi troede, gik lige så let som det plejer....!
Under initialiseringen af enheden 'CONFIGMG' siger den:
Window beskyttelsesfejl. Du skal genstarte computeren!
Kan kun starte i fejlsikret tilstand.
I fejlsikret tilstand > trinvis bekræftelse ... spørger den efter filer fra Win98 CD'en, - men CD-rom drevet er jo ikke med i fejlsikret tilstand, - ...

HVAD GØR VI SÅ ? ER DER NOGEN SOM KAN SVARE PÅ DETTE ?

Forsøget er nu gjort efter 5 gange F-disk, men det er det samme hver gang.

M.v.h. Ammitz

Kommentar
Fra : briani

Dato : 22-11-01 12:29

Tillæg
Du kan også prøve først at kører en scandisk all
genstart maskinen i dos-og skriv på det vindue der kommer frem scandisk/all så vil den undersøge hele din maskine for fejl
Brian

Kommentar
Fra : briani

Dato : 22-11-01 12:37

Tillæg
Du kan også bruge din startdiskette til at formaterer med
sæt den i og start op-når det vindue kommer frem hvor a står-skriver du format c:
og når det er gjort skriver du d:install
det samme kan du gøre med din boodiskette.
Håber at det vil hjælpe dig til at få dit proplem løst
MVH Brian

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 22-11-01 12:43

Hej
Enheden > "CONFIGMG" er jo en bundkorts-devicedriver. Så ved ikke om bios skal opdateres !!
Det er ikke givet, at Maskinen vil starte op på CD-rom efter at ha`inlæst boot diskette. Nogle gange er det nødvendigt at gå ind i Bios -og sætte indstillingen til "First boot CDrom" istedet for normalt Floppydrev.

Parkenss

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 22-11-01 12:53

Ammitz
Kørte din maskine med Win 98 se ? før du formaterede ??

Parkenss

Kommentar
Fra : briani

Dato : 22-11-01 12:58

Tillæg til min kommentar om scandisk/all
for at komme ud af den igen skal du bare skrive exit
Brian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-11-01 12:57

On Thu, 22 Nov 2001 11:15:42 GMT, "Ammitz" <Ammitz.news@kandu.dk>
wrote:

>Den gamle PC: IBM Pentium 100 / 16mb RAM / 540 mb HD / CD Rom Creative
>52x / Cirius Logic Grafikkort / Floppy 1,44 mb, - er negativ.
>Efter at være blevet F-disket, ville vi starte på en frisk. Win 98
>installeres.... næ-æ... det var bare noget vi troede, gik lige så let
>som det plejer....!
>Under initialiseringen af enheden 'CONFIGMG' siger den:
>Window beskyttelsesfejl. Du skal genstarte computeren!
>Kan kun starte i fejlsikret tilstand.
>I fejlsikret tilstand > trinvis bekræftelse ... spørger den efter filer
>fra Win98 CD'en, - men CD-rom drevet er jo ikke med i fejlsikret
>tilstand, - ...
>
>HVAD GØR VI SÅ ? ER DER NOGEN SOM KAN SVARE PÅ DETTE ?
>
>Forsøget er nu gjort efter 5 gange F-disk, men det er det samme hver
>gang.
>
>M.v.h. Ammitz

Hej

Start med at kopiere Windows CD'en ind i et temp dir på harddisken
og kør installationen derfra. Så er det ligegyldigt om du "mister" CD
drevet undervejs. Senere kan du så bare slette det temp dir hvor
Windows blev kopieret ind

Mvh Mogens

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 22-11-01 13:47

Hej igen
Som jeg spurgte om tidligere, -har du kørt Win98 før ??
Eller prøver I at installere det for første gang på den maskine...
med de data du skriver burde den maskine slet ikke være i stand til at køre Win98 !
Windows beskyttelsesfejlen opstår simpelthen fordi dit bundkort + bios nægter at være med længere ...........

Kan anbefale dig at opdatere din BIOS, det kan muligvis afhjælpe problemet ...men find for guds skyld en der ved noget om at Flashe en bios .
IBM Bios opdateringer finder du her :
http://www.spacewalker.com/english/faq_e/biosdown.htm
http://www.simplythebest.net/drivers/bios_updates.html

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 22-11-01 13:52

Hej Parkeness, Brian og alle I andre...

Sv. 1 - Før formateringen var det også Win98 der lå på maskinen.

Sv. 2 - Vi er Pt. ved at opgradere BIOS - men har ikke resultatet endnu, - vær ikke nervøs vi har prøvet det før!

Sv. 3 - Kommer senere....

Med venlig hilsen
Ammitz

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-11-01 14:34

>
> Hej
>
> Start med at kopiere Windows CD'en ind i et temp dir på harddisken
> og kør installationen derfra. Så er det ligegyldigt om du "mister" CD
> drevet undervejs. Senere kan du så bare slette det temp dir hvor
> Windows blev kopieret ind
>
> Mvh Mogens

Kan det trick mon gøres på en 540 Mb harddisk.........?

mvh. Peter
www.peterbj.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-11-01 14:38

Jeps, det er KUN mappen Win 98 der skal kopieres ind og ikke hele CD'en og
den fylder ikke mere end ca 100 mb.

Jan

"Peter Brandt Jørgensen" <peterbj@peterbj.dk> skrev i en meddelelse
news:3bfcfee4$0$255$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >
> > Hej
> >
> > Start med at kopiere Windows CD'en ind i et temp dir på harddisken
> > og kør installationen derfra. Så er det ligegyldigt om du "mister" CD
> > drevet undervejs. Senere kan du så bare slette det temp dir hvor
> > Windows blev kopieret ind
> >
> > Mvh Mogens
>
> Kan det trick mon gøres på en 540 Mb harddisk.........?
>
> mvh. Peter
> www.peterbj.dk
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-11-01 23:51

"Mogens" <moveng@mailme.dk> skrev i en meddelelse news:3bfce7ad.21452166@news.stofanet.dk...
> Start med at kopiere Windows CD'en ind i et temp dir på harddisken

? Det har jeg aldrig hørt om, hvor anbefaler MS det ?
og hvad kalder man sådan en mappe på en ren fdisket HD
uden noget for at det skulle kunne lade sig gøre ?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-11-01 23:59

"Ammitz" <Ammitz.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:g15L7.202$TN1.10692@news000.worldonline.dk...
> Den gamle PC: IBM Pentium 100 / 16mb RAM / 540 mb HD / CD Rom Creative
> 52x / Cirius Logic Grafikkort / Floppy 1,44 mb, - er negativ.
> Efter at være blevet F-disket, ville vi starte på en frisk. Win 98
> installeres.... næ-æ... det var bare noget vi troede, gik lige så let
> som det plejer....!
> Under initialiseringen af enheden 'CONFIGMG' siger den:
> Window beskyttelsesfejl. Du skal genstarte computeren!
> Kan kun starte i fejlsikret tilstand.
> I fejlsikret tilstand > trinvis bekræftelse ... spørger den efter filer
> fra Win98 CD'en, - men CD-rom drevet er jo ikke med i fejlsikret
> tilstand,

Uden jeg ved hvad configmg gør lyder det som om at det har
noget med konfigureringen af din maskine at gøre. Du ku' jo
prøve at rippe maskinen for eventuelt mærkelig hardware
hvis der skulle være noget sådan. Er CD-drevet ikke med i
fejlsikret tilstand. Er der ikke noget med, at drevet under
installation får tildelt et virtuelt drevnummer ?
Ved ældre maskiner har jeg før haft succes med at
installerer dos 6.2x først og så "opgraderet" derfra.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-11-01 00:30

On Thu, 22 Nov 2001 23:51:16 +0100, "Bachelor®" <not.valid@nomail.org>
wrote:

>? Det har jeg aldrig hørt om, hvor anbefaler MS det ?

Du mener måske at kun hvis MS anbefaler det, er det
den rigtige løsning ? Hmmmmm

>og hvad kalder man sådan en mappe på en ren fdisket HD
>uden noget for at det skulle kunne lade sig gøre ?

Ren Fdisket HD uden noget ? Hvis disken er formatteret og
det er den vel siden manden har været ved at installere
Windows på den, så kan det vel ikke være så svært at
kopiere Windows folderen fra CD'en ind på harddisken
og så køre installationen derfra. Hvad man kalder mappen
kan da være ligegyldigt, så længe det bare ikke er Windows.

Jeg har selv brugt den procedure adskillige gange på
min gamle PC som også havde det med at glemme CD
drevet midt i en installation og det virker bare 100%.

Hvad MS anbefaler. Who cares.

Mvh Mogens

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-11-01 00:20

"Bachelor®" <not.valid@nomail.org> skrev i en meddelelse
>
> og hvad kalder man sådan en mappe på en ren fdisket HD
> uden noget for at det skulle kunne lade sig gøre ?
>
Kald mappen havd du har lyst til, men da du arbejder i dos kan du kun
bruge 8 karakterer.

mvh
Henning

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-11-01 00:23

"Ammitz" <Ammitz.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
>
> Forsøget er nu gjort efter 5 gange F-disk, men det er det samme hver
> gang.
>
Øh, har du husket at formatere efter hver fdisk?
For øvrigt er det ikke nødvendig at bruge fdisk ved en geninstallering,
kun hvis du skal ændre på partioner eller skal have overskrevet en
bootmaneger eller bootvirus.

mvh
Henning

Kommentar
Fra : briani

Dato : 23-11-01 19:03

hej Ammitz
Kommer i til at mangle nogle driver til jeres gamle IBM maskine så er der et godt link her
http://www.us.pc.ibm.com/searchfiles.html
her kan blandtandet hentes en stardiskette og meget mere
MVH Brian

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 25-11-01 18:51

Hej Ammitz

Hvordan skrider det frem ??

Mvh
Parkens

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 25-11-01 19:13

Hej Parkenss!
Tak, - vi kæmper, men endnu har vi ikke kunnet få det til at køre, når vi efter en F-disk, har installeret Win98, og den genstarter som den jo skal, så mister vi kontakten både til Floppy og CD-drev. ???????
Altså kontakt-besvær i den grad.
Du har måske en ny idé???

Hilsen fra Ammitz

Kommentar
Fra : briani

Dato : 25-11-01 19:39

Hej Ammitz
Er i sikre på at både Floppy og CD-drev. er sat til inde i biosen?
Prøv også lige det her
prøv at gå om i kontrolpanelet og klik på den der hedder tilføj ny hardware,og prøv at lade den selv søge efter både Floppy og CD-drev.hvis ikke den selv finder dem,kan i sige ja til at i selv vælger dem fra liste.
MVH og god arbejdslyst Brian

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 25-11-01 20:21

Hej Ammitz

Kommer der en elller anden fejlmeddelelse i forbindelse med "kontaktbesværet" ??

Parkenss

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 25-11-01 20:22

Hej Brian
Ja, de er begge med i Biosen, når vi starter på at installere Win98. Men da vi aldrig bliver HELT færdige med denne installation, kan vi jo heller ikke gå i kontrolpanel, vi mangler det sidste af installationen, hvor den samler op.
Vi har også prøvet at flytte HD i en anden PC' og lægge Win98 ind fra denne. Men så snart vi starter den op, efter at have flyttet disken tilbage på maskinen, og den skal til at søge efter ny hardware, d.v.s. Floppy og CD-drev strejker den. Den vil ganske enkelt ikke samle det op.
Noget må blokere, - evt. et eller andet i Bios, som vi endnu ikke har fået øje på. Mon der kan være noget specielt ved IBM?
Alle de PC'er vi efterhånden har bygget, og bygget om på i løbet af de sidste 5-6 år, lige bortset fra een, har IKKE været PC'er af mærket IBM.

M.v.h. Ammitz

Kommentar
Fra : briani

Dato : 25-11-01 20:39

Hej Igen Ammitz
Har i været inde og kikke på det link som jeg henvidste til denne
http://www.us.pc.ibm.com/searchfiles.html
her er der en masse driver og også dem til bios
og hvis i så kan huske nummeret på jeres IBM-kan i gå derind og hente netop de driver der høre til jeres IBM
når i kommer ind på siden så prøv at klikke der hvor der står IBM PC,så kommer i ind til de forskellige nummer
Mon ikke der er noget at hente der,selv om det er en gammel IBM i har
VEDR:bios så melder jeg pas,det er det eneste sted jeg personlig ikke tør røre ved,da jeg ikke har en pind forstand på det.men håber da at i snart får løst gåden
MVH Brian

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 25-11-01 20:55

Ja, Hej Igen Igen...
Jeg tror du mener at vi skal opgradere BIOS til den nyeste version ? ik' ?
Det har vi gjort.

Altså: Når vi starter er både Floppy og CD-drev med. Vi kan bruge Floppy til startdisketten, og vi kan bruge CD-drev til Win98 CD'en.
Windows 98 lader sig installere, - men som du sikkert ved genstarter den til sidst automatisk, og det første den siger er at den har fundet ny hardware, - og beder om win98 CD'en.
Den får denne, - men Pssst væk er drevet - der er ikke mere kontakt, - og forsøger vi at læse fra Floppy'en er denne også væk. De kan ikke ses i stifinder ejheller kontrolpanel > system > eenhedshåndtering. Og så er vi YT!
Ammitz

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 25-11-01 22:05

Hej igen igen igen

Hunden ligger muligvis begravet i, at det er en IBM vi har med at gøre. IBM kører med deres helt egne versioner af Windows. På disse Windows Cdèr ligger specielle værktøjer beregnet til den enkelte IBM-Pc. For at komme videre er det overordentligt vigtigt at i har serienummeret på jeres Pc. Ved ikke om i kan bestille en CD lige til jeres model,! Der ligger bla også det i denne specielle Windows-Cd,-at den samtidig med installationen af feks. Win 98 går ind og opdaterer Bundkort samt div, andre drivere. Det er derfor at maskinen ikke vil lade installationen blive fuldført.
Godt nok sagde du Ammitz at Win 98 var på maskinen. Man kan være heldig at den husker nogle drivere,-men efter en formatering har maskinen jo ikke så meget at huske fra.
Dette er jo ikke ligefrem en hjælp,-men som skrevet er det temmelig sikkert mangel på en IBM-installerings CD.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 26-11-01 22:31

Tak for alle svarene...
Nu er det endelig lykkedes, at få den gamle IBM til at køre med Win98.
Punkt 1: Opgradering af BIOS var naturligvis nødvendig, hvilket vi også vidste.
Punkt 2: Indlæsning af DOS 6.2
Punkt 3: Indlæsning af Drivere til CD-Rom drev
Punkt 4: Indlæsning af Win98 uden drevkonvertering (fat 32)
Punkt 5: HURRA - den kører.... uden fejl og det er ik' engang løgn!
Jeg ved ikke rigtigt hvem der skal have point for det bedste svar, - derfor beder jeg nu om Jeres hjælp til denne vurdering? Kan man mon dele point og el. på nuværende tidspunkt give flere?

TAK - fra AMMITZ

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 50 point
Dato : 28-11-01 01:19

Hej Ammitz

TILLYKKE,-det var dejligt for jer Skønt når tingene endelig falder i hak.

Mht. point,-tja. Hvad med at lege Blindebuk

Glade Hilsener
Parkenss

Godkendelse af svar
Fra : Ammitz

Dato : 28-11-01 09:47

Tak for svaret PARKENSS.
Det var fint af dig at slutte som du gjorde, - og rart at have een ved sin side som støtte, når man er løbet tør for ideer til at finde løsninger.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 28-11-01 09:49

Tak til Jer alle...
PARKENSS tog det sidste ord og dermed pointene.

Hilsen fra Ammitz