/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gasinstallation
Fra : leikh
Vist : 810 gange
20 point
Dato : 02-10-11 14:06

Har lige flyttet ind i AAB-lejlighed. Fuldstendig nyt køkken, men gasmåleren er original fra 1951 (nu indbygget i skab). Der er ikke installeret forbrugsledning/rør fra måler frem til noget punkt for tilslutning af forbrugsslange. Har ikke boet i lejlighed med gas tidligere, så var ikke klar over hvad der var nødvendigt for at tilslutte komfur. Bestilte derfor vvs-mand, og regnede med at det ville koste 1000-1500 kr. VVS-manden kiggede på det hele og rystede opgivet på hovedet. Der skal altså installeres rør gennem køkkenindredning ned til et punkt for tilslutning af forbrugsslange. Det vil koste mellem 4-7000!

Dette er da noget der ejendomsafdelingen skal forestå og bekoste, ikke?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-10-11 14:13

Du skal nok bruge el, gas er vel skrottet

Kommentar
Fra : leikh

Dato : 02-10-11 14:17

Nej, der er blot 220 V.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-10-11 16:10

et nyt komfur kører skam også på 220 volt. det med kraft er ikke noget man bruger længere. man kører bare på en 13 amp. sikring i stedet for.
og hvis gassen er koblet fra, kan du ikke forlange udlejer til at bekoste det. det kan være, at udlejer slet ikke vil have, at der er gasinstallation i lejligheden. og det er han i sin gode ret til.

Kommentar
Fra : leikh

Dato : 02-10-11 16:19

De andre lejlighederne har gas, plus at tal for gasaflæsning findes i synsrapporten, plus besked om at der skal tilmeldes KE...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-10-11 16:53

Det er vel noget, udlejer skal sørge for er på plads og i orden. At have gas til madlavning burde være en menneskeret.

Kommentar
Fra : leikh

Dato : 02-10-11 17:10

@trimare46: Komfur på 220/230 V findes ikke i Danmark. Ovn, ja - men ikke det hele.
Se http://www.kandu.dk/Spg119351.aspx

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-10-11 19:20

Kan ikke forestille mig at den tidligere lejer ikke har haft komfur og det tyder ikke på at det var gas men el kontakt viceværten og hør for hvis der skal lave rigtig rørinstallation så er det normalt ejendommen der betaler så jeg kunne godt forestille mig at der sider en dåse med 400v klar

Kommentar
Fra : leikh

Dato : 03-10-11 09:01

rotw: Tidligere lejer blev smidt ud efter at have totalraseret lejligheden; derfor fuldstændig nyt køkken.
Stik til komfur/ovn er blevet målt til 226 V (kun 3 ledninger).
De er nogle røvere her på ejendomskontoret; jeg vil helst ikke give dem chancen for at tage røven på mig...

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 20 point
Dato : 04-10-11 02:29

Du har fået et tilbud af hvilken vvs'er ?

Da gasinstallationen er en fast installation er det ejendommes og derfor skal de betale
Men de bestemmer hvordan det skal laves og hvem der skal lave det med mindre det står tydeligt i lejekontrakten at du selv skal stå for tilslutningen til gasmåleren

Det var jo nået andet hvis du selv havde skiftet køkkenet og i den forbindelse rykket om på det

Kontakt din vicevært i ejendommen med besked om at man har glemt at afsætte en kvikkobling til gaskomfuret således at du kan tilslutte dit komfur
? Har du boet i ejendommen før? Og hvorfor er de "nogle" røvere

Kommentar
Fra : leikh

Dato : 04-10-11 08:09

rotw: Jeg har tidligere boet i en anden AAB ejendom, hvor alt bare fungerede og jeg hade tillid til de ansatte. Her er det vendt på hovedet, og jeg skal hele tiden være på forkant med det hele. Der skal hele tiden rykkes og rykkes.
Jeg har fået tilbud fra flere vvs'ere, og valgte den billigste. Men de troede til gengæld at der var en kvikkobling.

Godkendelse af svar
Fra : leikh

Dato : 04-10-11 08:10

Tak for svaret rotw.