/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Er rødbeden en roe ?
Fra : winetaster
Vist : 1442 gange
100 point
Dato : 02-10-11 10:13

Mine rødbeder er meget søde.
Er det samme sukker som i roer ?
Er rødbeden en sukkerroe ?

Mvh W.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-10-11 10:18

Nej det er en rodfrugt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-10-11 10:25

En rødbede er i nær familie med sukkerroe

http://da.wikipedia.org/wiki/R%C3%B8dbede

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-10-11 10:30

Citat
Nej det er en rodfrugt.

Det er en roe da også

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 02-10-11 11:02

Jeg kender en, der skulle være smart. han udskiftede roerne i en roemark med rødbeder på et lille areal. Bonden kunne ikke se forskel, bortset fra farven, så han opdagede det ikke. Han passede så rødbederne samtidig med roerne for min bekendt. Fidusen var så, at rødbederne blev modne før roerne og han kunne så høste rødbederne før bonden. En rødbede er i nær familie med roen, en rodfrugt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-10-11 11:02

Hmmmmmm - så skulle jeg nok være stået op i morges og lave mogenmad alligevel.
Øvrigheden sidder og smågriner nu.........................

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 02-10-11 11:37

Ja sukkerroe og rødbede er meget nært beslægtede, de er begge i bede slægten, i gamle dage dyrkede bønderne foderbede som er den der er tættest på den oprindelige strandbede, strandbede vokser på saltvands strande og sukkeroen (og rødbeder) kan tåle at blive vandet med saltvand fra havet.
Ved du at du kan spare halvdelen af sukkeret når du koger rødbeder og koger en sukkerroe sammen med? 12-15 rødbeder i skiver og 1 sukkerroe i skiver cirka er opskrften.
Rødbeden er ikke en sukkerroe men tæt i familie med sukkerroer
Sukker indholdet, frugtsukkeret er magen til, men der er mere sukker pr. kg. sukkeroe end pr. kg. rødbede, derfor fidusen med at koge en roe sammen med rødbederne

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-10-11 12:55

Populært siger man rodfrugt. Botanisk er det ikke frugter. Der sidder aldrig frugter på rødder. Men under jorden kan dervære fine spiselige rødder, rodknolde , stængler eller stængelknolde .
Eksempelvis er kartoflen en stængelknold.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 02-10-11 17:20

vi sylter altid en sukkerroe sammen med rødbedre

Kommentar
Fra : momomo

Dato : 02-10-11 21:53

rødbede
rødbedre
rødbedst

Godkendelse af svar
Fra : winetaster

Dato : 03-10-11 09:33

Tak for svaret o.v.n..