/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Forarget.
Fra : Mosebaek
Vist : 617 gange
200 point
Dato : 01-10-11 18:44

Jeg er dybt forarget,på alle Thyboeres vegne.... næh..ikke på Henrik Sass,eller Helle Thorning (Skønt der er grunde nok) nej på http://kort.netkvik.dk/.
Hva`i hede hule hel.... ligner det at gøre Thy til et SATELLIT – område af Vendsyssel. (Sort pil).

THY:Naturriget mellem hav og fjord.Vi er et stolt folkefærd.Har ikke brug for at blive sammenlignet med de vendelboerer. De har jo ikke andet end rævepis og terpentin.....og... nåja...Niels Hausgård.

Men er det noget at prale af.Her i Thy er vi udstyret med KANDIS og BJØRN & OKAY.Ta`den Vendelboere.

Til alm. orientering om Thy`s beliggenhed,medsender jeg lige det forsmædelige kortudsnit.
Indtegnet med løst hånd.

http://peecee.dk/upload/view/329403

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-10-11 18:52

Øhh... kategori ???

M.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-10-11 19:27

THY !!!!!!!!

Er det ikke blot noget man besøger om sommeren som Bornholm eller

Nå ja - forsamlingshusbal og besøgende "biograf" har man vel også

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-10-11 19:30

Godt du ikke glemmer Thyholt. Skønt område Thy.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 01-10-11 20:20

Thy var noget der dukkede op, da vi fik "træk & slip" i Vendsyssel

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-10-11 20:53

Citat
og besøgende "biograf" har man vel også

Har haft. Snedsted Rejsebio er nedlagt.

De viste ellers de go`e gamle Spaghettiwesterns.Django,Sartana,Ringo,Sabata m.m.fl.

Joe,vi har meget at være stolt af,her i Thy.Selv vore svaner,er vendt tilbage.(o.v.n.).

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-10-11 21:23

Citat
Thy var noget der dukkede op, da vi fik "træk & slip" i Vendsyssel

Først løb de "ræde" morsingboere,
så de forrædere fra Vendsyssel.
Til sidst stod de tapre fra Thy
de ville ikke fly.

M.

Accepteret svar
Fra : karenD

Modtaget 200 point
Dato : 01-10-11 22:54

Citat
Først løb de "ræde" morsingboere, [Ked af det]
så de forrædere fra Vendsyssel. [Sur]
Til sidst stod de tapre fra Thy [Hihihihihi]
de ville ikke fly. [Hihihihihi]

Hehe....njaaaah nu er det jo så ikke heeelt sådan den er... Vi Hanherredboere ved godt, hvad der skete ved Husby Hole...!
Selvom det er børnelærdom, at Morsingboerne kan man ikke stole på

Og er i øvrigt ligeså chokeret som dig over at se, at mit elskede Han Herred også bliver kaldt Vendsyssel!! Sådan noget sludder...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-10-11 23:18

Citat
Hehe....njaaaah nu er det jo så ikke heeelt sådan den er...

Njaa...den er måske nok lidt frit oversat...men vi skal jo ha`skittet til at rime.

Citat
Og er i øvrigt ligeså chokeret som dig over at se, at mit elskede Han Herred også bliver kaldt Vendsyssel!! Sådan noget sludder...

Ja,når vi tænker på Danmarks størrelse,burde sådanne kort-makere nok kunne finde ud af,hvad de forskellige landsdele hedder.

Men jeg skal da indrømme,hvis nogen er i tvivl,at min tråd er lavet,med et

M.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 02-10-11 09:12

I var selv ude om det, da i gravede en kanal. Nu er alt nord for Limfjorden en ø, der vil sejle deres egen sø med selvstyre og jeg ved ikke hvad. Det er muligt der tales en tydelig anden dialekt i Thy end i resten af øen, men set ude fra er det for os lige fedt.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-10-11 10:56

Citat
Det er muligt der tales en tydelig anden dialekt i Thy

Vendsysselsk: A`

Thy`sk: Æ`

Begge oversat: Jeg.

M.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-10-11 13:23

Sysselerne var en middelalderlig inddeling af landet.
Kun ordet vendsyssel er blevet hængende i vor tid.
De fleset mener dermed i dag hele den nørrejyske ø nor for limfjorden .

Men oprindelig var Thysyssel og Vendsyssel to forskellige.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-10-11 14:24

Citat
Men oprindelig var Thysyssel og Vendsyssel to forskellige.

Det er de den onde lyneme,også stadigvæk.

Kan i holde på en hemmelighed?? Ikke lade det sive ud til de vendelboere,de bliver så højrøvet:

Jeg elsker Vendsyssel.Og dens charmerende sprogbrug.Detsværre er det også ved at forsvinde.
For at blive sådan noget plat-dansk.(Det samme,her i Thy).

M.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-10-11 15:19

Citat
Detsværre er det også ved at forsvinde.
For at blive sådan noget plat-dansk

Hvor mange bornholmere snakker bornholmsk
Hvor mange fynboer snakker fynsk
Hvor mange københavnere snakker københavnsk

osv....

I vore dage flytter folk rundt i HELE landet efter behov - der er IKKE de tilhørsforhold der var tidligere...

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 02-10-11 16:13

Ja de fleste københavnere er fra jylland eller efterkommere af jyder. Jeg har dog oplevet vendelboere, der snakkede deres uforståelige, nærmest oldnordisk med jysk udtale. Denne gruppe er en gruppe for sig selv og holder sammen omkring deres mål og herkomst.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-10-11 16:59

Næh...vort sprog bliver mere og mere udvandet.Samtidig med at det bliver påfyldt flere og flere udenlandske gloser.

Jeg undres da af og til over,hvor mange ord og udtryk jeg har glemt,som var ganske dagligdags i min barndom.

Men det er jo også længe siden.

M.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-10-11 20:24

Tak for svaret karenD. Os fra Thy og Han Herred,er jo naboer.Og må stå sammen.

VH. M.