/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Kan alle VKO tiltag tilbagetrækkes?
Fra : kartoffel88
Vist : 547 gange
100 point
Dato : 01-10-11 18:08

Hvordan fungerer det med den nye røde regering. Kan de bare rulle alt tilbage til før VKO tiden, hvis de har lyst?
Men alt skal vel til afstemning, og de blå stemmer vel stadigvæk med, når der bliver forslået det mindste?

Nogen der kan gøre mig klogere på reglerne?
Er det alle forslag der går i gennem folketingssalen, hvor alle stemmer, og hvis der er flertal, så kan man ændre alle regler og love?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-10-11 18:41

Altså - oppositionen brokker sig altid over det det bliver vedtaget, men de laver det ikke om.
Det er jo ikke den nye regering som har lavet en dårlig lovgivning.

Sådan er det og har altid været.

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 110 point
Dato : 01-10-11 18:41

Hvis den røde regering kan opnå flertal, så kan de dybest set rulle alt tilbage til før VKO. I hvert fald i teorien. Det sker dog sjældent i praksis. Et eksempel er jo multimedieskatten. Hvis regeringen fremkommer med forslag til at fjerne multimediebeskatningen, så er det bare et spørgsmål om der er mandater nok - altså stemmer nok.
Du kan læse om regeringens arbejde her:

http://www.ft.dk/Demokrati/Regeringen/Regeringens_arbejde.aspx

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 01-10-11 18:55

Kan alle VKO tiltag tilbagetrækkes? - Ja hvis der er politisk vilje til det. Men det seer svært ud, når nu Socialdemokratiet er blevet en kopi af Venstre.
de er stort set ene om alt. undtaget efterlønnen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-10-11 19:11

Og de Radikale er kopi af Dansk Folkeparti med omvendt fortegn.
Altså....................vi støtter, men bestemmer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-10-11 19:30

Ja ja - vi har fået nye navne på regeringen - men de fører GUDSKELOV stadig samme politik

Hvem sagde "stråmænd/-kvinder"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-10-11 19:31

Efter næste valg kan vel hverken S eller SF komme over spærregrænsen

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-10-11 07:16

Den nye regering er jo også bundet af en række forlig, som der (ihvertfald i teorien) er tardition for skal opsiges INDEN et valg.

Fogh var lidt "klogere", opsagde ikke forligene, brød dem bare.

Jeg kan tydeligt huske da VKO fremlagde deres første folkeskolereform, undervisningsministeren, Ulla Tørnæs, blev spurgt om det ikke var et brud på folkeskoleforliget og sagde ja (amatør), Fogh fik samme spm., "Nej" (professionel lystløgner)-

Af en eller anden grund blve det ikke en stor mediesag

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-10-11 09:52

Opossitionen er jo næsten altid med i forlig om sager der ikke behøver at rydde forsider, det er det tværgående politiske samarbejde der foregår i udvalgene.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 02-10-11 13:52

Man kan ændre en lov hvis man har flertal til det kartoffel88, og sådan er det i demokratiske lande.
Der kan være nogle små ting der ikke er det samme, men i det store billede er det det samme.
Derfor er det altid en god ting hvis man kan samle de fleste partier til at stemme for et forslag, så vil dem der kommer til magten jo have stemt på det og vil derfor ikke være så ivrig med at lave det om.
Denne gang vil der nok være mere der vil blive lavet om end normalt fordi den regering der sad før ikke lavede brede forlig som den efter min mening skulle havde gjort.
Jeg tror bare ikke at der vil blive lavet så meget om som mange i bla: SF og Enhedsl: ville have, fordi der jo kommer en dag hvor andre kommer til og hvis de hver gang skulle til at lave det hele om hver gang der kom en ny regering ville det meget hurtig blive kaos og set tilbage end fremad.
alan57

Godkendelse af svar
Fra : kartoffel88

Dato : 03-10-11 22:52

Tak for svaret pifo.