/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Grovfranskbrød
Fra : bauchmann
Vist : 898 gange
500 point
Dato : 30-09-11 21:53

Hej
Jeg har forgæves prøvet at finde en opskrift på franskbrød godt med skårne hvedekerner i. Samtidig skal det være et, der ikke hurtigt bliver tørt. Jeg vil blive hvis i kan hjælpe mig.
Torben

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 30-09-11 22:04

en god ting er altid at rive 2-3 æbler i dejen, det holder den frisk længere. Husk at koge kernerne i 3-4 min for at fjerne urenheder. Men ellers kan du jo lave ud af 600 g alm mel - blande 400 g af forskellige grove meltyper glem ikke spelten. Og så 2-3 dl 5 kornsblanding. Vand og god raspolie-salt 3-4 tskf og 1 tskf sukker. Kardemomme skader heller ikke :) god fornøjelse.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-09-11 22:08

I stedet for revne æbler, kan du også bruge revne gulerødder

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-09-11 23:23

-det langtidshævede brød, er det som plejer at være mere fugtigt.

http://www.hindbersnitten.dk/bagerskolen/tips_til_brodbagning.php

Desuden er det en god ide, at koge kernerne. Måske du kan bruge denne opskrift:
http://blog.joergensen.net/?p=117

Jeg holder selv meget af dette brød:

http://www.kvalimad.dk/opskrifter/verdens-bedste-broed

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 01-10-11 10:57

Hej
Nu er det en decideret opskrift på grovfranskbrød jeg søger. Det må gerne og helst en af jeres egne opskrifter.
Torben

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 01-10-11 12:19

Jamen, du kan da få min opskrift, som jeg synes er god.

Sæt 1,5 dl fuldkornshvedemel og 1 dl knækkede hvedekerner i blød i 2 dl vand og lad det stå til næste dag (24 timer)
Rør 2,5 dl lun kærnemælk sammen med 50 g gær. Tilsæt melblandingen og 2 tsk salt samt 2 spsk olie samt 2 dl rugmel i og rør godt.

Nu tilsættes så alm. hvedemel, til dejen har den rette konsistens. ca 7-8 dl.

Ælt dejen godt (meget godt) og lad den stå til hævning i 3 kvarter.
Slå dejen ned og form det til et brød, som så hæver yderligere 20 minutter.

Bages i 30-40 minutter ved 200 grader

NB!!
Læg mærke til at jeg kommer rugmel i dejen, det behøver du ikke. Du kan godt bruge lidt ekstra fuldkornsmel og knækkede hvedekerner i stedet. Hold det sidste hvedemel tilbage, så dejen ikke bliver for tør, tilsæt lidt ad gangen. Flg. er vigtig for ikke at få et tørt brød:

1. kerner og fuldkorn skal stå i vand i mindst 24 timer
2. der skal æltes godt
3. tilsæt lidt mel ad gangen
4. Hævetiden er vigtig

Held og lykke med det

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 01-10-11 12:19

Opbevar i øvrig franskbrødet i plastpose

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 01-10-11 12:54

Hej pifo
Nu kunne jeg godt tænke mig langtidshævning. Hvis jeg nu stiller det i køleskab natten over, skal der så mindre gær i?
Torben

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 01-10-11 13:32

Nu er det meget svært med bagværk, at opgive hvordan og hvormeget, når det er ens egne opskrifter-

For nogle gange kommer jeg lige lidt andet i end jeg plejer.

Jeg har eks. ikke kommet tahin i, men vælger evt. nogle hørfrø eller sesam. Men denne grundopskrift kan du sagtens bruge.:

Langtidshævet fuldkornshvedebrød
20. juli 2008 kl. 19:30 på DR2
Der bliver 2 brød af dejen.
•   7-8 dl vand
•   5 g gær
•   1 tsk honning
•   2 spsk salt
•   500 g groft grahamsmel
•   500 g groft fuldkorns Ølandshvedemel, emmer eller fuldkornsspeltmel
•   3 spsk tahin
•   smør til formen
Opløs gæren i vandet. Rør lidt af melet, tahin og honning til det er jævnt, rør resten i med hænderne. Dejen skal kun samles. Når melet er nogenlunde jævnt fordelt, skal man stoppe.

Hæld dejen i smørsmurt rugbrødsform(e). Den skal kun fyldes ½ op. Lad den hæve koldt natten over, eller lad det hæve lunt på køkkenbordet for en kortere hævetid.

Bag ved 200 grader, uden varmluft, i ca 45 min. Dunk det i bunden. Det skal lyde hult bag den tykke skorpe. Tag brødet ud af formene straks. Vent med at spise af det, til det er kølet helt af.

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 500 point
Dato : 01-10-11 14:08

Hej Torben,
Du kan sagtens koldhæve brødet (i køleskabet) natten over. Du bruger så mindre gær (10 - 15 gram). Kom en anelse sukker i dejen, så virker gæret bedre, og dejen hæver dermed bedre også.
Du skal dog huske, at dejen ikke må komme direkte fra køleskabet til ovnen, for så giver du den chok. Den skal stå og efterhæve på køkkenbordet i noget tid, så den er knap så kold.
De gange, jeg har langtidshævet brød, har jeg ladet dejen stå på køkkenbordet natten over, så slår jeg den ned om morgenen, og måske tilsætter jeg en anelse mere mel. Den lange hævetid giver god smag netop til brød med kerner.
Hvis du derimod har travlt en dag, så kan du undlade at sætte hvedekernerne i blød, men give dem et opkog i stedet. Det er bare vigtigt at du sikrer dig at hvedekernerne bliver bløde, ellers får du en kedelig oplevelse
Smuller har ret, det med egne opskrifter er nogen gange svært, for det handler om erfaring og føling med brødet. Prøv dig frem. Tilsæt også gerne forskellige former for mel, kerner og smag. F.eks. tilsætter jeg gerne kommen eller valnødder, men så undlader jeg rugmelet. Det er sjovt at bage, og det er bare at gå i gang og prøve sig frem.

pifo

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 01-10-11 14:11

Jeg fandt i øvrigt denne side, som er rigtig god som inspiration:

http://www.hindbersnitten.dk/bagerskolen/tips_til_brodbagning.php

Jeg kan se, at der er et råd om at tilsætte olien til sidst, og det har jeg aldrig gjort, men det skal da prøves nu

I øvrigt må jeg give smuller ret i, at "verdens bedste brød", som hun har lagt et link til, også er en super god opskrift.

Godkendelse af svar
Fra : bauchmann

Dato : 01-10-11 16:27

Tak for svaret pifo.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 01-10-11 16:40

Citat
Jeg fandt i øvrigt denne side, som er rigtig god som inspiration:

http://www.hindbersnitten.dk/bagerskolen/tips_til_brodbagning.php

ja

det var lige den jeg henviste til tidligere,da der er mange gode tips.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 01-10-11 16:42

Åh, hvor er det sandt, smuller

Jeg er glad for at Torben gav dig point også

God aften

pifo

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 01-10-11 16:59

Citat
Jeg er glad for at Torben gav dig point også

ja, det så jeg Men det er da altid noget at vi kan supplere hinanden og dejligt når vi er enige i noget af det- så er det jo nemmere at ekperimentere.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 01-10-11 17:05

Det har du helt ret i smuller. Og verdens bedste brød er bare godt