/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Maskinsten, facade og bygningsreglement
Fra : Inkognito65
Vist : 1041 gange
100 point
Dato : 30-09-11 16:02

Hej

Jeg har et spørgsmål om anvendelse af maskinsten til facademure/ydervægge.

Sagen er den, at facaden på vores hus er blevet sandblæst og her viser det sig, at der er anvendt gule maskinsten (modellen med mange huller). Huset er opført i 1997/98. Men så vidt jeg ved, har det i en periode ikke været tilladt af anvende den type mursten til ydervægge. Men hvornår blev det egentlig "forbudt", eller i hvilken periode har det været "forbudt"?

Har forsøgt at google mig til et svar, dog uden held.

Vh
Frank

Kommentar
Fra : janik

Dato : 30-09-11 18:21

Inkognito65
Det har da aldrig været forbudt at bruge cellesten i en facade .
Jeg er selv murer og hae da lige lavet et hus i hulssten .
Vi må ikke bruge hulsten til skorsten mere :) men sådan er det nu

Kommentar
Fra : Inkognito65

Dato : 30-09-11 19:08

Hej Janik

Tak for dit svar, men hmm, det er da underligt. Men så er det jo mig der ikke helt har fanget hvad det har handlet om. Men er det så sådan at forstå, at det i en periode ikke har været "god latin" at bruge cellesten til en facade der skal pudses/vandskures? Og hvis ja, så er det ikke noget der har været omtalt af bygningsreglementet.

Vh
Frank

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 30-09-11 23:12

Du har ganske ret Frank - FORBUDT har det ikke været, "god latin" ..... måske ???
men det bliver IKKE dårligere af en cellesten i en facade som du alligevel vil pudse op, evt bruge som baggrund for en vandskuring .....
Det hele er et spørgsmål om temperament ......
Hvis du vil have din facade stående "ren" - så er stenen af afgørende betydning, men ved en afsluttende skuring, eller pudsning, så kan det i grunden være ligegyldigt .....
MÅSKE kan der være nogle "små" isoleringsmæssige forskelle ????
mvh
Bennymanden