/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
indsamling af svampe
Fra : SPID3R
Vist : 1086 gange
100 point
Dato : 30-09-11 13:03

hej
har idag været ude og prøve noget nyt og har samlet svampe, er dog en del usikker på hvilke der er gode og hvilke man skal holde sig fra.

så derfor kunne jeg godt tænke mig, at hvis der var en svampe kender, der var villig til at lærer lidt fra sig omkring 6880 tarm eller 6800 varde

jeg har lagt lidt billeder på nettet af dagens fundene svampe, og vil så hører og de kan bruges eller hvordan og evt navn

http://imageshack.us/g/99/20110930131442.jpg/

gerne kommentar om hvad der dur osv og om de kan spises

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-09-11 13:36

Har jeres lokale aftenskole ikke en svampetur, det får du meget mere ud af end det vi kan bidrage med på afstand?

Men rørhatte (altså nogle der har noget der minder om små rør på undersiden af hatten), som du vist har på de første billeder, er et godt sted at starte, dem der smager godt er spiselige, dem der smager grimt er ikke (men er ikke voldsomt giftige), så tag en lillebitte bid i munden, og smag dig frem.

Den regel gælder ikke for de fleste svampe, men med rørhatte kan man ikke gå helt galt.

Det er også en god idé at købe en svampebog, og når man er HELT sikker på at have identificeret den lækre spisesvamp, tilberede og spise en MEGET lille portion, nogle mennekser kan være allergiske overfor svampe, selv om de ikke er giftige. Og i modsætning til champignons fra supermarkedet, skal man ikke spise rå svampe.

God fornøjelse med svampeturene, jeg holder selv af at have et formål med min tur i skoven, bær, svampe osv., det forhøjer oplevelsen at komme hjem med noget lækkert.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 30-09-11 18:15

Når jeg hører om svampeplukning, tænker jeg altid på Poetens lille barske børnerim:

Plukker i skoven du ukendte Svampe,
så lad først Lillebror smage derpå.

Dersom han dør under Skrigen og Krampe,
så bør du selv lade Svampene stå.

Og hvis der ingenting sker med den Lille,
-Tja, så gik den portion Svampe til spilde!

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 30-09-11 18:35

Der plejer at være en del svampeture rundt omkring i landet.

Citat
Naturstyrelsen Sønderjylland og Foreningen til Svampekundskabens Fremme inviterer på svampetur i Kelstrup plantage ved Holdbi, lørdag den 1. oktober 2011 fra kl. 12-16.
Mødestedet er Kelstrup Naturskole, Stokkebrovej 1 B, 6340 Krusaa, hvor der fra kl. 12 er svampeudstilling i Naturhuset. Fra kl. 13-15 indsamles svampe i skoven, hvor naturskoleleder Angel Ottosen og eksperter fra Svampeforeningen er kyndige vejledere. Efter indsamlingen er der smagsprøver i Naturhuset – så længe lager haves!

Find selv andre ture her:
http://udinaturen.naturstyrelsen.dk/udinaturen/

Kig evt også her:
http://www.svampe.dk/om-foreningen/lokale-kontaktpersoner/

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-09-11 20:48

Umiddelbart ud fra dine ikke helt skarpe billeder, så ville jeg kun turde spise rørhattene, altså dem med bittesmå huller under hatten i stedet for lameller..
Og krystalstøvbolden, den lille runde sag med en masse små "pigge" på. Den smager ikke af særlig meget, men jeg har da overlevet den..

--De andre kan jeg ikke genkende fra billederne. Du skal ikke tage alt for gamle svampe, så dem der er hullede og fuldt udfoldede skal du måske ikke lave en større stuvning af. De kan give bismag.

Og så skal du tænke på, hvor du har plukket dem. Svampe kan suge tungmetaller til sig, så de skal helst samles ude i den dybe uberørte skov..

Find en god svampebog, og/eller tag på en guided tur.
Jeg har selv en glimrende svampebog med mange tydelige billeder og forklaringer.
Den hedder (originalt nok) "Svampe", og den er skrevet af Till R. Lohmeyer og Ute Künkele. Den var ikke ret dyr, måske en hund, --i Føtex for et par år siden..
Det er en stor bog, næsten A4 størrelse, med over 250 sider, så den er måske lidt stor at slæbe med ud i skoven... Men der SKAL være skarpe billeder i en svampebog...
Der er også masser af forklaring og beskrivelse af lugt voksesteder og meget mere, for hver svamp.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 02-10-11 13:59

http://da.wikipedia.org/wiki/Giftige_svampe
læg mærke til at panterfluesvamp og visse morkler er meget giftige i rå tilstand, men ikke tilberedt på rette måde! Næsten alle porresvampe kan spises, dog er der nogle der virkeligt smaget grimt!
mvh,
MV2

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 02-10-11 14:02

Jeg så lige, at min lokale Føtex har en udmærket svampebog på tilbud til 29 kr

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-10-11 14:48

Her er et link til et særnummer om svampe

http://www.natur-vejleder.dk/6storage/853/13/naturvejleder_2009-3.pdf

Men start med rørhattene, dejlige (de fleste af dem), og SIKRE, når man lige har smagt på dem. Jeg glemte det engang, fik en galderørhat med i en svampeomelet. alt blev helt uspiseligt.

Panterfluesvampen er dødeligt giftig, også i tilberedt stand, hold dig altid fra fluesvampe, selv om der findes nogle der er spiselige!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-10-11 15:03

pifo, var det "min" svampebog, der var på tilbud? En stor, ret tyk bog med flot farvefoto på forsiden?
("Svampe", skrevet af Till R. Lohmeyer og Ute Künkele)

For så er det altså et fund. Især til den pris.....

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 02-10-11 16:03

Nej Birgitta,
Jeg tror ikke det var den. Den var ikke så tyk, men ganske fin alligevel.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 02-10-11 16:29

Panterfluesvampen er IKKEdødelig for de fleste mennesker, og det er Rød fluesvamp heller ikke!!
Rødfluesvamp har været brugt i årtusinder som hallucinogent middel af druider og shamaner, sammen med spids nøgenhat(psilocybin) danner det et efterspurgt narkotikum!
Se evt. Sten Larris´s bog "Forbyde Hallucinogener? Forbyd naturen at gro!"
Der findes i Danmark meget få svampe der er dødelige og her er Snehvid- og Grøn fluesvamp de mest almindelige! De andre kan medføre alvorlige sygdomme såsom nyresvigt og blindhed og ja hvis man ikke får lægehjælp er de invaliderende!
Nogle af de morkler vi spiser er meget giftige hvis de ikke behandles ordentlig! (Lidt som kuglefisken Fugu på japansk i shusikøkkenet)!
mvh
MV2

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-10-11 20:42

MV2, du har helt ret i at "Panterfluesvampen er IKKE dødelig for de fleste mennesker" og "kan medføre alvorlige sygdomme såsom nyresvigt og blindhed og ja hvis man ikke får lægehjælp er de invaliderende!."

Det siger vel sådan set alt, jeg vil stadig ikke anbefale nogen at spise en svamp der påvirker nervesystemet, kan give nyresvigt og mulige langtidskader.

Og der dør årligt japanere af Fugu, der engang imellem er dødelig selv om den skulle være behandlet efter forskrifterne.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 03-10-11 14:48
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-10-11 15:12

Ja, under panterfluesvamp står der "den er giftig", vi er ganske enige!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-10-11 16:25

Måske skyldes forvirringen den svamp, der til forveksling LIGNER panterfluesvampen, og som ER spiselig?
---For det ikke skal være lyv, så hedder den "Rødmende fluesvamp", som kan forklare hvis nogen hævder de har spist rød(mende) fluesvamp uden at blive syge af dem...

...Jeg tror altså, at man skal holde sig helt fra fluesvampe hvis man ikke er meget kyndig udi svampe... Selv om nogle af dem er spiselige og andre er mindre giftige.

Det er jo heller ikke alt, der ikke er giftigt, der smager godt og ligefrem egner sig til madlavning.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-10-11 16:29
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-10-11 18:31

Birgitta, du har helt ret i forvekslingsrisikoen, fluesvampe er kun for viderekommende, rørhatte er nemme og sikre for begyndere.