/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Fedtceller?
Fra : dynamicduo
Vist : 921 gange
100 point
Dato : 29-09-11 09:21

Hej Kandu,

Jeg er på kur for at tabe mine graviditetskilo, og det går sådan set fint nok. Men jeg har en veninde, der, hver gang jeg nævner, jeg har tabt mig, siger "ja, men pas nu på. Fedtcellerne er dannet, så du kan hurtigt tage det på igen. Udover at det ikke er særligt opbakkende, er der så noget om snakken? Er der dannet fedtceller, der bare venter på at blive store og fede igen, når jeg er færdig med min kur? Jeg ville så gerne kunne svare hende med et eller andet videnskabeligt, bare for at slippe for at høre på det. Men hvis hun har ret, så har hun ret.

Er der nogen her på Kandu, der ved noget om den slags?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 29-09-11 09:40

Her er en link om fedtvæv, fedtceller: http://da.wikipedia.org/wiki/Fedtv%C3%A6v

Personligt mener jeg der er et forhold der siger jo mindre der indtages af kcal jo mere fedtvæv forbrændes af kroppen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-09-11 09:47

Citat
Men hvis hun har ret, så har hun ret.

Og det har hun

Fedtceller venter blot på at blive "fodret"....
Når de er "mætte" dannes nye....

Derfor bliver "fede" også federe og federe hvis ikke de lægger kosten om....

En "fed" kan i de fleste tilfælde blive slank (ved diverse kure og motion) men det holder KUN hvis kostomlægningen varer resten af livet - altså IKKE vedvarende kur, men en kost/motions omlægning EFTER kurens afslutning, og den skal vare resten af livet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-09-11 10:02

Tillykke med babyen

Citat
Der er plads nok, for fedtcellerne kan tredoble deres volumen, eller der kan dannes nye fedtceller fra forstadier. Disse fedtceller kan leve resten af personens liv. Ved vedvarende vægttab skrumper fedtdepoterne. Men nedbrydningen af lagret fedt hæmmes af insulin, og fedtdepoterne fyldes derfor hurtigere igen. Så fejrer man de forsvundne kilo med et godt måltid, fylder man hurtigt depoterne igen. Man vender ofte tilbage til det, man vejede før kuren - og ikke sjældent til en endnu højere vægt (den såkaldte jo-jo-virkning).

Desværre har din veninde ret

http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=3389/sprog=1/grp=9/menu=13/

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 29-09-11 11:51

Du kan fjerne dine fedtceller ved at omdanne dem til muskler.
Træning i fitness center.

vic200

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-09-11 13:58

Citat
Du kan fjerne dine fedtceller ved at omdanne dem til muskler.

Det er en fysisk umulighed Det er forskellige celletyper

men du kan FORØGE dine muskelceller og FORMINDSKE dine fedtceller

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 29-09-11 15:58

Det er vigtigt, når du har opnået den vægt, du ønsker, skal du holde den i lang tid, måske et halvt til et år ved at spise mindre. Efter den tid er de overflødige fedtceller forsvundet - du er kommet tilbage til den tilstand du var i før.